Saturday, July 30, 2022

Which University Should I Go To?

 

Hangi Üniversiteyi Tercih 

Edeyim


  1. Üniversitelerde tercih zamanı ve bu süreçte aileler çocuklarına iş garantisi verecek bölümlere girmesi için çalışıyor. İş garantili meslek olsun nerede olursa olsun mantığı ne kadar doğru?  Neticede üniversiteden mezun olduktan sonra size ilk sorulacak soru, hangi üniversite mezunu olduğunuz olacak?
  2. Ülkemizde vakıf üniversitelerinin sayısı artıyor ve bu üniversitelerin geleceği ne kadar olacak bilinmiyor?  Vakıf Üniversitelerinde çalışan öğretim üyelerinin bile çalıştıkları üniversitelerde geleceklerini tartıştıkları bir ortamda vakıf üniversitelerinde ki eğitim ne kadar sağlıklı olabilir. YÖK tarafından Vakıf Üniversite öğretim üyeleri maaşları, Devlet Üniversiteleri öğretim üyelerinin maaşından daha düşük olamayacağı ile ilgili olarak düzenleme yapıldı fakat bu düzenlemeye tamamıyla uyulduğu tartışmalı.
  3. Vakıf üniversitelerinde çalışan öğretim üyeleri 1 yıllık iş kontratı ile çalışırlar ve bu çalışan öğretim üyelerinin bir sonraki sene aynı üniversitede kalma garantisi yoktur.  Genellikle, vakıf üniversitelerinde çalışan öğretim üyeleri devlet üniversitelerinden emekli olmuş ve ikinci gelir kapısı olması için vakıf üniversitelere geçmiş akademisyenlerdir.  Veya Devlet Üniversitelerinde Öğretim Üyesi olma fırsatı bulamayan öğretim üyeleri olduğu söylenebilir. İş garantisi olmadığı için, yıllık kontratlı çalışan akademisyenlerin uzun dönemli projelere başlama olasılığı bile yüksek değildir. 
  4. Türkiye'de çok sayıda vakıf üniversitesi var ve bunlar arasında öğretim üyesi ve öğrenci memnuniyeti tavan yapan çok iyi üniversiteler olduğu görülüyor.  Dünya'da en başta gelen üniversitelerinin 'örn., Stanford Üniversitesi' vakıf üniversiteleri olduğunu belirtmekte yarar var.
  5. Türkiye'de Devlet Üniversiteleri Araştırma Üniversiteleri ve Normal Üniversiteler olarak temelde ikiye ayrılır.  Araştırma amaçlı devlet desteklerini alan "Araştırma Üniversiteleri" sayısı iki elin parmak sayısını geçmez.  Araştırma Üniversiteleri dışında kalan üniversitelerde kaynak sıkıntısı olduğu için araştırma merkezli değil, öğretim merkezli çalışan üniversiteler durumundadır.
  6. Hangi disiplini bir öğrenci seçerse seçsin, üniversitelerin kurumsal kimliği ve Dünya Üniversiteler sıralamasında ki yerine bağlı prestijli durumu hep sizin mesleğinizin önüne geçecektir.
  7. Kurumsal veya Meslek odaklı tercih yapmak bir tercihtir.  Hayalimde ki meslekle ilgili bir bölümü ancak bir vakıf üniversitesinde gerçekleştirebiliyorum şeklinde düşünmeniz çok makul görünebilir.  Fakat, mesleki diplomanızla birlikte alacağınız üniversal kimlik ile Dünya'da kaç ülkede meslek hayalim gerçek olsun diye seçmiş olduğunuz meslek sahasında çalışmanıza imkân sağlayacaktır.
  8. Üniversite tercihleri konusunda önerim çok dikkatli olmanız ve Dünya'yı yaşamış olduğunuz ülkeden ibaret saymadan düşünmeniz gerektiğidir. 
  9. Aşağıda ki soruların cevabı evet ise doğru üniversite seçmiş olabilirsiniz?
    • Mesleki hayalim gerçek olsun diye bitirmiş olduğum üniversite diploması ile hangi ülkelerde Yüksek Lisans ve Doktora bursu kazanabilirim.
    • Mesleki hayalim gerçek olsun diye bitirmiş olduğum üniversitenin diploması ile hangi ülkelerin özel sektöründe iş bulabilirim?


No comments:

Post a Comment