Friday, March 8, 2024

Yumuşak Becerilerin Önemi ve Başarıya Giden Yol

Saygıdeğer hocamız Prof. Dr. Nazif Gürdoğan, vefalı nesiller ve değerli katılımcılar,

Bugün burada sizlerle birlikte olmaktan büyük bir mutluluk duyuyorum. Bu anlamlı Vefa Toplantısı'nda sizlere hitap etme şansı bulduğum için teşekkürlerimi sunarım.

Konuşmamın ana teması, günümüzün mühendislik dünyasında teknik becerilerin yanında yumuşak becerilere de sahip olmanın kritik önemidir.

Teknik beceriler, mühendislik disiplininin temelini oluşturur ve kuşkusuz hayati önem taşır. Matematik, fizik, kimya ve mühendislik bilimleri gibi alanlardaki bilgi ve beceriler, mühendislik problemlerini çözmek için gerekli araçları sağlar.

Fakat günümüzün rekabetçi ve sürekli değişen ortamında, teknik becerilere sahip olmak tek başına yeterli değildir. Başarılı bir mühendis olmak için iletişim, takım çalışması, problem çözme, liderlik ve sunum gibi yumuşak becerilere de sahip olmak gerekir.

Bu noktada, Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın bir telefon görüşmesi örneği, yumuşak becerilerin kullanılmasının en güzel örneklerinden biridir. Görüşme sırasında hocamızın karşıdaki kişiyi dikkatle dinleme, empati kurma ve sorunun çözümüne yönelik adımlar atma gibi becerilerini gözlemleme şansı bulduk. Bu beceriler sadece mühendislik alanında değil, hayatın her alanında başarı için gereklidir.

Kanada'da edindiğim deneyimler de bana yumuşak becerilerin önemini açıkça gösterdi. Orada, teknik becerilere sahip birçok insanla tanıştım. Fakat yumuşak becerilere sahip olanlar, iş bulma ve kariyer yapma konusunda daha başarılı oldular.

Teknik becerilerle işe girilir, ancak yumuşak becerilerle iş yükselir. Yumuşak beceriler eksikliği, teknik becerilere sahip insanları bile geride bırakabilir.

Özetle, günümüzün mühendislik dünyasında teknik becerilerin yanında yumuşak becerilere de sahip olmak kritik önem taşımaktadır. Başarılı bir mühendis olmak için bu becerilere yatırım yapmak ve geliştirmek son derece önemlidir.

Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın bize göstermiş olduğu örneklerden ilham alarak, kendimizi geliştirmeye ve geleceğe hazırlamaya devam edelim.

Yumuşak Beceriler: Mühendisler için Neden Önemli?

Ben bir meslek lisesi mezunuyum ve size şunu söyleyebilirim ki, yumuşak beceriler iş hayatında çok önemli. Teknik becerilerinizi ne kadar iyi olursa olsun, iletişim kuramaz, takım halinde çalışamaz veya problemleri çözemezseniz, başarılı olamazsınız.

Meslek liselerinde öğrenciler sadece teknik beceriler değil, aynı zamanda iletişim, takım çalışması ve problem çözme gibi yumuşak beceriler de kazanmaktadır. Bu beceriler, meslek liselilerin iş hayatında başarılı olmalarını ve kariyer yapmalarını sağlar.

Akademide de yumuşak becerilere sahip olmak son derece önemlidir. Bir araştırmacı veya akademisyen olmak sadece kitap okumaktan ve bilgi edinmekten ibaret değildir. Bu alanda çalışan kişilerin de iletişim, takım çalışması, sunum ve zaman yönetimi gibi yumuşak becerilere ihtiyacı vardır. Birbirimize selam vermeyi ve saygılı bir şekilde iletişim kurmayı ihmal etmemeliyiz.

Sonuç olarak, teknik becerilerin yanında yumuşak becerilere de sahip olmak, günümüzün mühendisleri için bir gerekliliktir. Yumuşak beceriler, mühendislerin iş hayatında başarılı olmalarını, kariyer yapmalarını, topluma katkıda bulunmalarını ve ekip çalışmasına yatkın hale gelmelerini sağlar.

5 Mart Yolculuğunun Önemi ve Yumuşak Becerilerin Gücü

5 Mart'ta İstanbul'dan birlikte yola çıktık. Yol boyunca istişareler ve görüş alışverişinde bulunduk. Bu yolculuk, geleceğe yönelik önemli bir projenin başlangıcıydı.

Prof. Dr. Nazif Gürdoğan hocamız ile birlikte yol boyunca bir proje üzerinde çalıştık. Amerika'daki bir üniversitenin dekanını, Bilkent Üniversitesinde Rektmörlük yapan bir hocamızı aradık ve Ostim Üniversitesi öğrencilerinin projeye nasıl dahil olabileceğini tartıştık. Buraya gelmeden önce bir liseye gittik ve oradaki lise öğrencilerinin gelecekte proje geliştirip geliştiremeyeceklerini düşündük.

Prof. Dr. Nazif Gürdoğan hocam, gelecek odaklı ve proje odaklı olmanın meyvelerini az önce gördük. Bu, ilk defa gerçekleştirdiğimiz bir kardeş okulu projesi.

Burada dinlemeye gelen genç öğrenci arkadaşlarımız, yumuşak becerilerin uygulamalarını Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ı takip ederek ve onun deneyimlerinden faydalanarak, karşılaştığı engelleri aşabilir.

Bulunduğunuz duvarın arkasından, akademisyenler olarak bilginizi ve becerilerinizi gençlere yazarak aktarabilirsiniz.

Teknik beceri ile Kanada'ya kabul alabilirsiniz fakat Kanada'da işe kabul edilmede yumuşak beceri öne geçer. Teknik becerisi olan Kanada'ya yeni gelen bir kişinin yumuşak beceri kazanması yaklaşık 6 yıl aldığı tahmin ediliyor.


Not Tutmanın Önemi ve Nazif Gürdoğan Hocamızın Örneği

Nazif Gürdoğan hocamızın yazmış olduğu gezi kitaplarının temelinin, yola çıkmadan önce Nuri Pakdil hocanın eline bir kalem ve defter vermesinden yola çıkarak, not tutmanın önemini vurgulamak istiyorum. Kısaca not tutma ile başlayan beceri ve süreç, bir kaç gezi kitabıyla sonlanır.

Kanada'da NorthQuest College ve McEwan Üniversitesi kapsamında Kanada'ya yeni gelenlere ilk öğretilen temel becerilerden birisi not tutma tekniği eğitimidir. Teksas Not Tutma Tekniği bunların başında gelir.

Derslerimde öğrencilerden çok azı dışında defter ve kalemle gelmiyor, not tutmadan ders dinlemeye çalışıyorlar. Belki de yoklama zorunluluğu olmasa çoğuda gelmeyecek. Genellikle öğrencilerime, "defter ve kalemle geliniz, notlar alınız, anlamadıklarınızı not ediniz, sorular sorunuz, çünkü aksi durumda ders sizin için sıkıcı olur. Burası tiyatro ve sinema değil ve ben stand-up show yapmıyorum. Not tutarak önemli kısımları beynin short-memory den long-memory bölümüne aktarmanız daha mümkün."

Fakat yapılan son araştırmada, Türkiye'de öğrencilerin %60'ının ders dinlemediğini gösteriyor, bu da çok üzücü.

Not tutmak ne işe yarar?

  • Düşünmenizi ve anlamadığınız kısımları da kenara yazarak daha sonra bunun üzerinde araştırma yapmanızı sağlar.
  • Dikkatinizi ve konsantrasyonunuzu artırır.
  • Bilgilerin daha iyi organize edilmesine yardımcı olur.
  • Öğrenilen bilgilerin daha uzun süre hafızada kalmasına katkıda bulunur.

O nedenle defter ve kalem tavsiyesi çok önemli. Her zaman defter ve kaleminiz bulundurun.

İki Önemli Beceri: Soru Sorma ve Hedef Odaklı Olma

İkincisi, soru sorma.

Öğrencilerime genellikle "açık uçlu sorular" sorma ödevleri veririm. Örneğin, "İşte bu mikrofon niye siyahtır? Bunu ne yapmanız lazım? Şu konuştuğunuz mikrofon gerçekten iletişim kaynağı olarak çok önemli bir rol oynuyor. Acaba daha kaliteli bir mikrofon seçmenizle iletişim kaliteniz artabilir mi?"

Demek ki ikinci önemli özellik bu.

Evet, diğer bir özellik...

Prof. Dr. Nazif Gürdoğan hocamızla iş dünyası kapsamında İstanbul'un en batı ucu olan Beylikdüzü'nde oturan birisi olarak ziyaret organizasyonu yaparak İş Dünyası-Üniversite ziyaretlerine katıldım. İstanbul'un en batı ucundan bazen en doğu ucuna gitmek hiç kolay olmuyordu fakat bazen hedefleriniz çok uzak yerlerden yola çıkmanız gerekir.

Demek ki aslında bir proje varsa zamanın ve mesafenin önemli olmadığını göstermiş olduk. Gittiğimiz ve ziyaret ettiğimiz sanayiciler ve iş dünyası insanlarını tanıma fırsatı da bulduk. Bu da aslında üniversite akademisyenlerine, üniversite imkanları ve kaynakları olmasa bile, proje üretebileceklerini gösteriyor.

Öğrenci Motivasyonu ve Etkili Ders İşleme: Örnek ve Öneriler

Eğitimde öğrenci motivasyonu ve etkili ders işleme, başarının anahtarıdır. Bu metin, Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın dersleri üzerinden yola çıkarak bu iki önemli konuyu incelemektedir.

Öğrenci ile İlişki Kurma:

Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın derslerinde öğrenci ile ilişkisi oldukça güçlüdür. Bu, öğrencilerin derse daha aktif katılmalarını ve daha iyi öğrenmelerini sağlar.

Motivasyonu Artırma:

Motivasyon eksikliği, öğrenme üzerinde olumsuz bir etkiye sahiptir. Bu sorunu çözmek için:

  • Ders içeriğini ilgi çekici hale getirme: Gerçek hayattan örnekler, interaktif yöntemler ve farklı öğrenme stillerine hitap eden materyaller kullanılabilir.
  • Dışarıdan uzmanların katkısı: Alanında uzman kişileri derse katarak öğrencilere farklı bakış açıları sunulabilir.

Kral Fahd Petrol ve Mineral Üniversitesi'nde Uyku Sorunu:

Bazı öğrencilerin derslerde uyuması, uyku sorununun bir göstergesi olabilir. Bu sorunun çözümü için:

  • Uyku hijyenine dair bilinçlendirme çalışmaları: Yeterli ve kaliteli uyku için gerekli olan koşullar öğrencilere anlatılabilir.
  • Ders programı ve ödev yoğunluğunun gözden geçirilmesi: Uyku için yeterli zaman ayrılması sağlanabilir.

Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın Ders İşleme Özellikleri:

Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın ders işleme şekli, öğrenci merkezli ve oldukça etkilidir. Bu özelliklerden bazıları şunlardır:

  • Öğrencilerle diyaloğa girme: Ders tek yönlü bir bilgi aktarımı değil, karşılıklı bir diyalog şeklinde işlenir.
  • Öğrenci merkezli bir yaklaşım: Dersin içeriği ve işlenişi öğrencilerin ihtiyaç ve ilgi alanlarına göre belirlenir.
  • Dışarıdan uzmanların katkısı: Alanında uzman kişileri derse katarak öğrencilere farklı bakış açıları sunulur.

Pandemi ve Uzaktan Eğitim:

Pandemi ile birlikte uzaktan eğitim yaygınlaştı. Bu sayede uzaktan eğitim daha etkili hale geldi.

Sonuç:

Eğitimde öğrenci motivasyonu ve etkili ders işleme, başarının anahtarıdır. Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın dersleri, bu konuda önemli bir örnek teşkil etmektedir. Öğrenci ile ilişki kurma, motivasyonu artırma ve dersleri daha etkili hale getirmek için çeşitli yöntemler kullanılabilir.

Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın Başarıları ve Örnek Alınacak Özellikleri

Webinarlarda Moderasyon Yeteneği:

  • Prof. Dr. Nazif Gürdoğan, düzenlediği webinarlarda moderasyon yeteneğiyle diğer akademisyenler için bir örnek teşkil ediyor.
  • Webinar konusunu güncel seçerek ve editör titizliğiyle hazırlanıyor.
  • Konuşmacıyı o konuyı sunmadan önce önemli bir giriş yapıyor ve ilk yarım saatten sonra tek tek katılan herkese söz veriyor.
  • Herkese söz hakkı vererek dışımızdaki dünyayla etkileşime girmemizi sağlıyor.

Üniversite ve İş Dünyası Çalışmaları:

  • Prof. Dr. Nazif Gürdoğan, üniversite ve iş dünyası çalışmalarına büyük önem veriyor.
  • Son 24 saatte İstanbul-Ankara arasında yapmış olduğumuz yolculukta İş Dünyası'nda çalışan iki yol arkadaşımız ve iki akademisyen olarak kapsamlı görüş alış verişi yaptık.
  • İş dünyasının bambaşka bir bakış açısı var. Bizler akademisyen olarak bilgi odaklıyız ama onlar uygulama ve ürün odaklı.
  • Üniversite ve iş dünyası birleşmeli.
  • Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'ın en çok bahsettiği Silikon Vadisi'nde Stanford Üniversitesi sağda, Silikon Vadisi solda ve Berkeley Üniversitesi var.

Singularity ve Üniversite-İş Dünyası İş Birliği

Singularity Üniversitesi:

Singularity Üniversitesi, geleceğin teknolojilerini ve bunların insanlığın gelişimini nasıl etkileyeceğini inceleyen bir kuruluştur. Kuruluşun amacı, insanlığın karşı karşıya olduğu en büyük zorluklara teknolojinin sunduğu çözümler ile cevaplar bulmaktır. Bunu yaparken, farklı disiplinlerden uzmanları bir araya getirerek, fikir alışverişi ve iş birliğini teşvik eder.

80/20 Kuralı:

Singularity Üniversitesi'nin bazı programlarında, 80/20 kuralı olarak bilinen bir uygulama kullanılır. Bu kurala göre, 100 kişilik bir ekipte:

  • 80 kişi özel sektörden
  • 20 kişi akademiden

oluşmaktadır. Bu ekip, 5 gün boyunca bir araya gelerek:

  • Bilim insanlarının bilgilerini dinler
  • Sorular sorar
  • İş dünyası modelleri geliştirir

Singularity Üniversitesi'nin programları:

Singularity Üniversitesi'nin birçok farklı programı vardır. Bunlardan bazıları şunlardır:

  • Executive Program: Bu program, özel sektör liderlerine, geleceğin teknolojileri ve bunların iş dünyasını nasıl etkileyeceği hakkında bilgi vermek için tasarlanmıştır.
  • Exponential Medicine: Bu program, sağlık sektöründe yaşanan teknolojik gelişmeleri ve bunların insan sağlığını nasıl etkileyebileceğini inceler.
  • Global Solutions Program: Bu program, küresel sorunlara yönelik teknolojik çözümler geliştirmeye odaklanır.
  • Artificial Intelligence & Robotics: Bu program, yapay zeka ve robotik alanındaki gelişmeleri ve bunların insanlığın geleceğini nasıl etkileyebileceğini inceler.


Ostim Üniversitesi ve İş Dünyası:

Sayın Ostim Üniversitesi genel sekreterinin yaptığı açıklamalar, üniversite ve iş dünyası arasındaki iş birliğinin önemini vurgulamaktadır. Bu iş birliği sayesinde:

  • Akademik bilginin özel sektöre aktarılması kolaylaşır
  • Özel sektörün ihtiyaçları doğrultusunda yeni çözümler geliştirilir

Asistanlıktan Profesörlüğe ve İş Dünyasına:

Asistanlar, profesörlük ve özel sektör arasında bir köprü görevi görebilirler. Bu sayede:

  • Akademik bilginin özel sektöre aktarılması kolaylaşır
  • Yeni iş modelleri ve girişimler ortaya çıkar

Önemli Noktalar:

  • Üniversite ve özel sektör arasındaki iş birliği, geleceğin teknolojilerinin geliştirilmesi için önemlidir.
  • Singularity Üniversitesi'nin 80/20 kuralı, bu iş birliğinin nasıl gerçekleşebileceğine dair bir örnektir.
  • Asistanlar, profesörlük ve özel sektör arasında bir köprü görevi görebilirler.

Sonuç: Öğrendiklerimiz ve Geleceğe Dair Düşünceler

Saygıdeğer hocam Prof. Dr. Nazif Gürdoğan, vefalı nesiller ve değerli katılımcılar,

Bugünkü Vefa Toplantısı'nda sizlerle birlikte olmaktan büyük bir mutluluk duydum. Bu anlamlı buluşmada sizlere hitap etme ve hocamızdan aldığım değerli dersleri paylaşma şansı bulduğum için minnettarım.

Bugün burada öğrendiklerimiz:

  • Teknik becerilerin yanında yumuşak becerilere de sahip olmanın kritik önemi: Yumuşak beceriler, mühendislerin ve diğer meslek gruplarının iş hayatında başarılı olmalarını, kariyer yapmalarını ve topluma katkıda bulunmalarını sağlar.
  • 5 Mart Yolculuğunun Önemi ve Yumuşak Becerilerin Gücü: Birlikte çıktığımız 5 Mart yolculuğu, geleceğe yönelik önemli bir projenin başlangıcıydı. Bu yolculukta, hocamızın liderliğinde ve yumuşak becerilerini kullanarak önemli adımlar attık.
  • Not Tutmanın Önemi: Not tutmak, bilgileri daha iyi organize etmemize ve uzun süre hafızamızda kalmasına yardımcı olur.
  • Soru Sorma ve Hedef Odaklı Olma: Soru sormak ve net hedefler belirlemek, öğrenmenin ve başarının anahtarıdır.
  • Üniversite ve İş Dünyası İş Birliği: Üniversite ve iş dünyası arasındaki iş birliği, geleceğin teknolojilerinin geliştirilmesi ve gençlerin iş hayatına hazırlanması için önemlidir.

Hocamızdan öğrendiğimiz en önemli derslerden biri:

  • Her birinin kabiliyetini bir diğer kabiliyetle ilişkilendirerek güzellikler çıkarmaya çalışmak.

Bu ilke doğrultusunda, hepimiz birbirimizle ilişkilenerek, bilgi ve deneyimlerimizi paylaşarak daha güzel bir gelecek inşa edebiliriz.

Gençlere tavsiyem:

  • Kendinizi geliştirmeye ve geleceğe hazırlamaya devam edin.
  • Teknik becerilerinizin yanında yumuşak becerilere de yatırım yapın.
  • Soru sormaktan ve hedefler belirlemekten çekinmeyin.
  • Farklı disiplinlerden insanlarla iletişim kurun ve iş birliği yapın.

Hocamız Prof. Dr. Nazif Gürdoğan'a bize göstermiş olduğu örneklerden ve öğretmiş olduğu değerli derslerden dolayı sonsuz minnettarım.

Saygılarımla

No comments:

Post a Comment

Malatya İli'nde 18 Eylül 2024 Depremi: Sismik Etkiler ve Toplumsal Sorumluluk

18 Eylül 2024 sabahı, saat 03:22'de , Türkiye'nin doğusunda bir kez daha sarsıldı. Malatya'nın 31 km güneydoğusunda , Çelikhan&...