Saturday, April 20, 2024

İyilik ve Kötülük: Hayatımıza Rehberlik Eden Farklı Bakış Açıları


Hayatımız boyunca, insanlarla olan ilişkilerimizde farklı yaklaşımlar uygularız. Bazen iyilik yapmayı ve yardımsever olmayı seçeriz, bazen de zorluklar karşısında öfke ve kızgınlık gibi duygulara kapılırız. Peki, bu karmaşık ilişkilerde nasıl davranmalıyız? İyilik mi yapmalıyız, yoksa kötülük mü?

Bu sorunun cevabı tek bir kelimede saklı değildir. Mesnevi'nin derin öğütleri, Mukaddime'nin sosyolojik bakış açısı, kişisel gelişimin pratik tavsiyeleri ve atasözlerinin özlü bilgeliği, bize bu konuda farklı bakış açıları sunar.

Mesnevi'de Mevlana, iyilik ve kötülüğün doğası üzerine derin tefekkürlerde bulunur. "Kötülükten iyilik doğar" mısraı ile karşılıklılık ilkesine dikkat çeker ve iyilik yapmanın her zaman karşılığını alamasak bile, iyilik yapmaktan vazgeçmememiz gerektiğini vurgular. Mevlana'ya göre, her ne kadar iyilik yapmanın karşılığında kötülük görmek bizi üzebilirse de, bu durum bizi iyilik yapmaktan vazgeçirmemelidir.

Mukaddime'de İbn Haldun, toplumsal dayanışmanın önemini vurgular. Eğer bir toplumda insanlar birbirine karşı kaba ve saygısız davranırsa, o toplum çöküşe girer. Bu nedenle, herkesin toplumun refahı için çaba göstermesi ve birbirine yardım etmesi önemlidir.

Kişisel gelişimciler ise, insanların kendi değerlerine ve ilkelerine göre yaşamaları gerektiğini savunurlar. Başkalarının ne yaptığına bakmaksızın, her zaman doğru olanı yapmamız gerektiği anlamına gelir. Bu, başkalarının ne yaptığına bakmaksızın her zaman iyilik yapmamız gerektiği anlamına da gelir.

Atasözleri ise, kuşaklar boyu aktarılan özlü bilgiler ile bize bu konuda rehberlik eder. "İyilik yapan iyilik yapmak her kişinin işidir, kötülük yapana iyilik yapmak er kişinin işidir" atasözü, iyilik yapmanın her zaman doğru olduğunu ve kötülük yapan insanlara bile karşı nazik ve merhametli olmamız gerektiğini hatırlatır.

Kendi Hikayem:

Ben de, Kanada'ya post-doktora çalışması için gittiğimde, heyecan ve belirsizlik karışımı bir duygu içindeydim. Yeni bir ülke, yeni bir dil, yeni bir kültür... Her şey yabancıydı ve kendimi biraz yalnız hissediyordum.

Bir gün, ofiste çalışma arkadaşımla sohbet ederken, Ottawa'da ev bulmakta zorlandığımı dile getirdim. O sırada, ofis arkadaşım Shutian MA'nın yanıtını asla unutamam. Güler yüzüyle bana, "Merak etme, sana yardımcı olabilirim!" dedi.

Shutian MA, o zamanlar Kanada'da doğup büyümüş bir Çinli Kanadalıydı ve bana bu yeni ülkeye uyum sağlamamda çok yardımcı oldu. Birlikte şehirdeki evleri gezdik, emlakçıları aradık ve sonunda ailem için uygun bir ev bulduk. Shutian sadece ev bulmakla kalmadı, aynı zamanda bana Ottawa'da hayatı kolaylaştıracak birçok bilgi de verdi. Bankaya nasıl gideceğimi, alışveriş nerede yapabileceğimi ve toplu taşıma araçlarını nasıl kullanacağımı öğretti.

Dil problemleri yaşadığımda bana sabırla ve anlayışla yaklaştı. Kanada'daki eğitim sistemi, sağlık sistemi ve bürokratik işlemler gibi konularda bana bilgi verdi. Hatta, Kanada'da geleneksel Çin mutfağı sunan restoranlar da dahil olmak üzere sevdiğim birçok yeri de bana keşfetmemi sağladı.

Shutian'ın bana gösterdiği yardımseverlik ve arkadaşlık, Kanada'daki deneyimimin en güzel anılarından biri olmaya devam ediyor. Kendisi sayesinde bu yabancı ülkede kendimi yalnız hissetmedim ve her zaman bir desteğe sahip olduğumu biliyordum.

Shutian'a minnettarım ve bu güzel dostluğu asla unutmayacağım.

Siz de yeni bir ülkeye taşındınız ve zorluklarla karşılaşıyor musunuz? Yorumlarda hikayelerinizi paylaşın ve birbirinize destek olalım.

Unutmayın, iyilik ve yardımseverlik her zaman zorlukların üstesinden gelmemize yardımcı olur. Bu, ister yeni bir ülkeye taşınmak gibi büyük bir yaşam olayı, isterse yolda birine yardım etmek gibi küçük bir hareket olsun, iyilik yapmanın gücü asla hafife alınmamalıdır.

Dünya genelinde, insanlar benzer zorluklarla karşılaşır. Yeni bir çevreye alışmak, dil bariyerlerini aşmak, kültürel farklılıklarla başa çıkmak - bunlar hepimizin deneyimleyebileceği şeylerdir. Ancak, bu zorlukları aşmanın ve yeni yerlerde başarılı olmanın yolları vardır.

Shutian MA'nın bana gösterdiği gibi, bazen bir kişinin yardımı tüm farkı yaratabilir. Yabancı bir ülkede sıcak bir karşılama ve yardım eli uzatılması, yalnızlık hissini azaltmaya ve yeni bir yere yerleşmeyi çok daha kolay hale getirmeye yardımcı olabilir.

Bu hikayeyi paylaşarak, sizi de kendi deneyimlerinizi paylaşmaya ve birbirinize destek olmaya teşvik etmek istiyorum. Yorumlarda, yeni bir ülkeye taşınırken karşılaştığınız zorluklar ve bunlarla nasıl başa çıktığınız hakkında konuşun. Belki de siz de Shutian MA gibi birine yardım eli uzattınız? Hikayelerinizi paylaşarak, birbirimize ilham verebilir ve yeni bir yerde başarılı olmak için gereken dayanışma ve topluluk hissini yaratabiliriz.

Unutmayın, iyilik yapmanın gücü küçümsenilemez. Bir kişinin şefkati, tüm dünyayı değiştirebilir.










No comments:

Post a Comment

Deprem Tehlikesine Karşı Dikkat: Dünyamız Neden Hareket Ediyor?

Dünya’nın Sürekli Hareket Eden Yapbozu Dünyamız, dev bir yapboz gibi birbirine geçmiş plakalardan oluşan bir dış katmana sahip. Bu plakalar,...