Thursday, April 4, 2024

Okullarda Suç ve Şiddet: Küresel Bir Soruna Karşı Yerel Çözümler

Dünyanın her yerinde okullar, bilgi ve beceri edinmenin yanı sıra, çocukların ve gençlerin sosyalleşmesi ve kimliklerini geliştirmesi için de önemli birer ortamdır. Ne yazık ki, bu ortamlar her zaman güvenli olmayabiliyor. Okullarda suç ve şiddet, küresel bir sorun haline gelerek eğitim ortamlarını tehdit ediyor ve öğrencilerin gelişimini olumsuz etkiliyor.

Bu blog yazısında, okullardaki suç ve şiddet sorununa küresel bir bakış açısıyla yaklaşacak ve farklı ülkelerden gelen çözüm önerilerini inceleyeceğiz. Kanada'nın Edmonton şehrinden gelen Edmonton Raporu'nun yanı sıra, Amerika Birleşik Devletleri, Japonya ve Avrupa Birliği'nde uygulanan yöntemlere de değineceğiz.

Sorunun Temel Sebepleri:

Okullardaki suç ve şiddetin tek bir sebebi yok. Bu karmaşık sorunun temelinde yatan bazı faktörler şunlardır:

  • Sosyoekonomik Farklılıklar: Yoksulluk, gelir eşitsizliği ve aile içi şiddet gibi sosyoekonomik dezavantajlar, çocukların ve gençlerin suça karışma riskini artırır.
  • Aile Yapısı: Boşanma, aile içi şiddet ve ihmal gibi ailevi problemler, çocukların ve gençlerin suça karışma riskini artırır.
  • Zihinsel Sağlık Sorunları: Depresyon, anksiyete ve travma gibi zihinsel sağlık sorunları, çocukların ve gençlerin suça karışma riskini artırır.
  • Akran Zorbalığı: Zorbalık, kurbanlarda travma ve korku yaratabilir ve suça karışma riskini artırabilir.
  • Uyuşturucu ve Alkol Kullanımı: Uyuşturucu ve alkol kullanımı, şiddet ve diğer suç davranışlarına yol açabilir.

Farklı Ülkelerden Çözüm Önerileri:

Farklı ülkeler, okullardaki suç ve şiddet sorununa farklı çözümler üretmeye çalışıyor. İşte bazı örnekler:

Kanada:

  • Edmonton Raporu: Bu rapor, ailenin güçlendirilmesi, okul sonrası faaliyetlerin artırılması, mafyayla mücadele, risk altındaki çocuklara yardım ve sivil toplum desteği gibi öneriler sunmaktadır.
  • Sıfır Tolerans Politikası: Kanada'da birçok okulda zorbalığa karşı sıfır tolerans politikası uygulanmaktadır. Bu kapsamda, zorbalık yapan öğrenciler disiplin cezalarıyla karşı karşıya kalmaktadır.

Amerika Birleşik Devletleri:

  • Okul Güvenlik Görevlileri: Amerika Birleşik Devletleri'nde birçok okulda silahlı güvenlik görevlileri bulunmaktadır.
  • Silah Kontrol Yasaları: Amerika Birleşik Devletleri'nde silah kontrol yasaları tartışmalı bir konudur. Bazıları daha katı silah kontrol yasalarının okullardaki şiddeti azaltacağına inanırken, bazıları ise bunun bireysel özgürlüğü kısıtlayacağını savunmaktadır.

Japonya:

  • İjime Karşı Sıfır Tolerans Politikası: Japonya'da okullarda "ijime" (zorbalık) karşı sıfır tolerans politikası uygulanmaktadır. Öğretmenler ve öğrenciler zorbalık konusunda eğitilerek, zorbalık olaylarının önüne geçilmeye çalışılıyor.
  • Rehberlik ve Danışmanlık Hizmetleri: Japonya'da okullarda öğrencilere rehberlik ve danışmanlık hizmetleri sunulmaktadır. Bu hizmetler, öğrencilerin zihinsel sağlık problemleriyle başa çıkmalarına ve suça karışma riskini azaltmalarına yardımcı olmaktadır.

Avrupa Birliği:

  • Buddy Sistemi: Avrupa Birliği'nde okullarda "buddy" sistemi uygulanmaktadır. Bu sistemde, her öğrenciye bir "buddy" atanıyor ve bu buddy, zorbalık veya başka bir sorunla karşılaşan öğrenciye destek oluyor.
  • Sosyal ve Duygusal Beceri Eğitimi: Avrupa Birliği'nde okullarda sosyal ve duygusal beceri eğitimi verilmektedir. Bu eğitim, öğrencilerin öfke yönetimi, iletişim ve problem çözme gibi becerAvrupa Birliği, okullardaki suç ve şiddet sorununa karşı önemli bir adım atarak sosyal ve duygusal beceri eğitimi programı uygulamaya koymuştur. Bu program, öğrencilere öfke yönetimi, iletişim, problem çözme, stres yönetimi ve empati gibi temel becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.

    Eğitimin temel bileşenleri şunlardır:

    • Kendini Farkındalık: Öğrencilerin kendi duygularını ve bunların davranışlarını nasıl etkilediğini anlamaları sağlanır.
    • Duygu Düzenleme: Öğrencilerin öfke, üzüntü ve kaygı gibi duygularla nasıl başa çıkacaklarını öğrenmeleri sağlanır.
    • Motivasyon: Öğrencilerin hedeflerine ulaşmak için motive olmaları ve çabalamaları teşvik edilir.
    • Empati: Öğrencilerin başkalarının duygularını anlama ve onlarla empati kurma becerileri geliştirilir.
    • Sosyal İlişkiler: Öğrencilerin etkili iletişim kurma, çatışmaları çözme ve sağlıklı ilişkiler kurma becerileri geliştirilir.

    Eğitimin Faydaları:

    Sosyal ve duygusal beceri eğitiminin birçok faydası vardır. Bu faydalardan bazıları şunlardır:

    • Suç ve Şiddeti Azaltma: Bu eğitim, öğrencilerin şiddete başvurma olasılığını azaltır ve çatışmaları barışçıl bir şekilde çözme becerilerini geliştirir.
    • Akademik Başarıyı Artırma: Bu eğitim, öğrencilerin motivasyonlarını ve konsantrasyonlarını artırarak akademik başarılarını geliştirmelerine yardımcı olur.
    • Zihinsel Sağlığı Geliştirme: Bu eğitim, öğrencilerin stres ve kaygı ile başa çıkma becerilerini geliştirerek zihinsel sağlıklarını korumaya yardımcı olur.
    • Sosyal Becerileri Geliştirme: Bu eğitim, öğrencilerin etkili iletişim kurma, çatışmaları çözme ve sağlıklı ilişkiler kurma becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.

    Sonuç:

    Sosyal ve duygusal beceri eğitimi, okullardaki suç ve şiddet sorununu çözmek için önemli bir araçtır. Bu eğitim, öğrencilerin temel becerilerini geliştirerek onları daha sağlıklı, mutlu ve başarılı bireyler olmaya hazırlar. Avrupa Birliği'nin bu konudaki öncü çalışması, diğer ülkelere de ilham kaynağı olmaktadır.

    Ek Kaynaklar:


-EK-

EDMONTON MODELİ

Okullarda suç ve şiddet, tüm dünyayı etkileyen bir sorun. Kanada'nın Alberta eyaletinin Edmonton şehri de bu sorundan nasibini almış durumda. Bu sorunu çözmek için Edmonton'da hazırlanan bir rapor, dikkat çekici öneriler içeriyor.

Ailenin Gücü: Rapor, ailenin sağlam olmasının suçun önlenmesinde ne kadar önemli olduğunu vurguluyor. Özellikle Kanada gibi boşanma oranlarının yüksek olduğu ülkelerde bu durum daha da önem kazanıyor. Annelerin donanımlı olması ve çocuklarının yetişme çağında yarı zamanlı çalışması, ailenin sağlamlığı için önemli etkenler olarak görülüyor.

Okul Sonrası Etkinlikler: Tam gün eğitim veren okulların artması bir avantaj olsa da, ödev vermeyen okulların olması, çocukların boş zamanlarını değerlendirmesini zorlaştırıyor. Bu boş zamanın değerlendirilmesi için fiziksel aktivitelerin artırılması veya okul sonrası ödev veren okulların teşvik edilmesi öneriliyor.

Mafya ve Alkolün Tehlikeleri: Rapor, çocukların mafyaya girmesini engellemek için özel eğitimli görevlilerin istihdam edilmesini ve alkolik gençlerin rehabilitasyonu için programlar geliştirilmesini öneriyor. Alkolün birçok suçun tetikleyicisi olduğu da vurgulanıyor.

Risk Altındaki Çocuklara Yardım: Risk altında olan çocuklar için 7/24 hizmet veren bir sosyal servis modeli öneriliyor. Bu model, ALO 911 gibi bir hat aracılığıyla ulaşılabilecek ve çocuklardan endişelenen ailelere danışmanlık hizmeti verebilecek.

Toplumsal Mücadele: Rapor, sorunun çözümü için etnik ve yerlilerin de katkı sağlamalarının önemini vurguluyor. Sorunun çözümü için tepeden inmeci bir yaklaşım yerine, toplumsal mutabakatın aranması ve herkesin mücadeleye dahil olması gerektiği belirtiliyor.

Liderlik ve Uygulama: Rapor, en iyi programların bile iyi donanımlı insanlar tarafından uygulanmazsa işe yaramayacağını savunuyor. Suç önleme programlarını yürütecek liderlerin bulunması ve teşvik edilmesi gerekiyor.

Bıçaklama ve Uyuşturucu ile Mücadele: Rapor, bıçaklama olaylarının azaltılması için çevredeki inisiyatifin artırılması, sokak çocukları için barınakların çoğaltılması ve uyuşturucu ile mücadelede mahkemelerin güçlendirilmesi gibi öneriler de sunuyor.

Sivil Toplum Desteği: Güvenlikle ilgili sivil kurumların desteklenmesi ve bu kurumların suç önleme hedefli çalışmalarının teşvik edilmesi de raporun önerileri arasında yer alıyor.

Edmonton raporu, okullarda suç ve şiddetle mücadelede önemli bir kaynak. Bu raporun önerileri, birçok ülkenin eğitim sistemine uyarlanabilir ve daha güvenli bir okul ortamı yaratılmasına katkıda bulunabilir.

Blog Yazısı Notları:

  • Bu blog yazısı, Edmonton raporunun özetini layman tonuyla sunmaktadır.
  • Yazıda, raporun öne çıkan önerilerine ve bu önerilerin önemine yer verilmiştir.
  • Yazı, okullarda suç ve şiddetle mücadele için yapılabilecekler hakkında farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır.

Siz de bu konuda düşüncelerinizi yorumlarda paylaşabilirsiniz!



Kaynak: http://www.citycaucus.com/2009/09/edmontons-plan-to-reduce-crime-refreshing

Orjinal Yazı: Öncel, A.O. 2010. Okullar'da Suçun Azaltılması



No comments:

Post a Comment

Malatya İli'nde 18 Eylül 2024 Depremi: Sismik Etkiler ve Toplumsal Sorumluluk

18 Eylül 2024 sabahı, saat 03:22'de , Türkiye'nin doğusunda bir kez daha sarsıldı. Malatya'nın 31 km güneydoğusunda , Çelikhan&...