Thursday, February 13, 2025

The Importance of Disaster Culture Education


Disasters can strike at any time, affecting millions of lives worldwide. To mitigate the devastating impact of these events, disaster culture education is essential. Many countries have integrated disaster preparedness training into their education systems, ensuring that students at all levels acquire the necessary knowledge and skills to respond effectively to emergencies.

Mandatory Disaster Education: A Global Perspective

In some countries, disaster culture education is mandatory across all academic disciplines. The idea is simple: whether a student becomes a journalist, teacher, engineer, or politician, they should be equipped with disaster awareness and management skills.

  • Japan: Disaster education is a crucial part of the curriculum from elementary school onwards. Students participate in annual earthquake drills and learn about disaster preparedness through interactive programs.

  • United States: Many states incorporate disaster preparedness in school curriculums, particularly in high-risk areas like California and Florida. FEMA also collaborates with schools to provide community-based training.

  • European Union: Several EU nations have developed disaster education programs, including simulated training exercises that involve both students and emergency response teams.

The Role of Practical Training

Practical training is key to reinforcing disaster culture education. Annual disaster drills, emergency response simulations, and interactive learning experiences help students develop real-world skills.

One noteworthy initiative is earthquake villages, such as the one established in Burdur, Turkey. These sites serve as open-air educational centers where people can witness the consequences of past disasters and learn about resilience strategies.

Establishing Disaster Museums and Training Centers

To sustain disaster awareness across generations, countries have started investing in disaster museums and training centers. These institutions showcase historical disasters, highlight scientific advancements in disaster mitigation, and offer hands-on experiences for visitors. Expanding these efforts worldwide can help build a global culture of preparedness.

Conclusion

Ensuring that disaster culture education becomes a fundamental part of learning is crucial for building resilient societies. From Japan to the U.S. and the EU, various approaches have proven effective in increasing public awareness and preparedness. Expanding these practices globally and integrating them into early education can significantly enhance disaster resilience.

📌 Read more: aliosmanoncel.blogspot.com/2025/02/disaster-culture.html



Afet Kültürü Eğitimi: Küresel Yaklaşımlar ve Türkiye’deki Uygulamalar


Dünyanın birçok ülkesinde afetlere karşı bilinç oluşturmak ve kriz yönetimi becerilerini geliştirmek amacıyla afet kültürü eğitimi zorunlu hale getirilmiştir. Japonya, Amerika ve Avrupa Birliği ülkeleri gibi afet riski yüksek bölgelerde, bu eğitim ilkokuldan itibaren verilerek toplumun her kesiminin bilinçlenmesi sağlanmaktadır. Türkiye’de de bu konuda önemli adımlar atılmış olup, İstanbul Üniversitesi, tüm bölümlerinde afet kültürü dersini zorunlu hale getiren ilk üniversitelerden biri olmuştur.

İstanbul Üniversitesi'nde Afet Kültürü Eğitimi

İstanbul Üniversitesi'nin diğer üniversitelerden önemli bir farkı vardır: Her bölümdeki öğrenciler afet kültürü dersini almak zorundadır. Bu ders seçmeli değil, zorunludur.

Ben de İstanbul Üniversitesi’nde uzaktan eğitim alanında çalıştım ve Afet ve Acil Durum Bilim Başkanlığı görevini yürüttüm. Kuruluş aşamasında, afet kültürü dersini siyasal bilgiler, hukuk gibi temel dersler arasında konumlandırarak tüm öğrencilere verdik. Çünkü bu eğitimi alan öğrenciler, ileride vali, öğretmen, gazeteci gibi kritik roller üstlenecekler. Afet kültürünü öğrenerek yetiştiklerinde, kriz anlarında doğru kararları hızlı bir şekilde verebilecek ve toplumun her kesimiyle daha etkili iletişim kurabileceklerdir.

Günümüzde, bir afet uzmanının konuşmalarını toplumun ancak %20’si anlayabiliyor. Ancak, afet kültürü eğitimi alan bireyler bu oranı %90’a çıkarabilir. Böylece, afet sonrası doğru süreç yönetimi daha hızlı gerçekleşecek ve kriz anlarında zaman kaybetmeden harekete geçilecektir. Çünkü afet anlarında birbirimize laf anlatmaya değil, kriz yönetimini en etkin şekilde uygulamaya ihtiyacımız var.

Afet Eğitiminin Erken Yaşlardan İtibaren Verilmesi

İstanbul Üniversitesi'ndeki uygulamanın ilkokuldan itibaren üniversite sonuna kadar yaygınlaştırılması gerekmektedir. Bu eğitim sadece teorik bilgilerle sınırlı kalmamalı, uygulamalı afet tatbikatları ile desteklenmelidir. Her yıl, dönem sonunda afet yönetimi ile ilgili uygulamalar yapılması zorunlu hale getirilmelidir.

2016 yılında, Deprem Haftası'nın onur konuğu olarak Burdur’da bir konuşma yaptım. 1971 Burdur Depremi'nde zarar gören bir köyde, AFAD yetkilileri bir afet müzesi kurulmasını önerdi. Ben ise, "Burası bir köy değil mi? O halde burayı deprem köyü yapalım!" dedim. Bunun sonucunda, Türkiye’nin ilk deprem köyü Burdur’da kuruldu.

Bizler deprem köylerini çoğaltmalıyız. Bu tür yapılar, toplumun afet bilincini geliştirmesi için büyük önem taşımaktadır. Gelecek nesillere şu mesajı vermeliyiz:
"Bu köy, geçmişte yaşanan bir depremin mirasıdır. Eğer böyle bir manzarayla karşılaşmak istemiyorsak, önlem almalı ve bilinçlenmeliyiz."

Bu nedenle, deprem müzeleri kurulmalı ve deprem köyleri yaygınlaştırılmalıdır. Bu yapılar, bireylerin depremden nasıl korunması gerektiğini öğrenmesine katkı sağlayacaktır.

Dünya Genelinde Afet Kültürü Eğitimi

  • Japonya: Japonya, afet eğitimi konusunda en ileri düzeyde uygulamalara sahip ülkelerden biridir. İlkokuldan itibaren deprem ve tsunami tatbikatları zorunludur. Ayrıca, Tokyo’daki "Disaster Prevention Experience Learning Facility" gibi merkezler, halka afet bilinci kazandırmak için düzenlenmiştir.

  • Amerika Birleşik Devletleri: ABD’de, Federal Acil Durum Yönetim Ajansı (FEMA) tarafından okullarda ve topluluklarda afet bilinci programları uygulanmaktadır. Birçok eyalette deprem, kasırga ve sel tatbikatları zorunludur.

  • Avrupa Birliği Ülkeleri: İtalya, Fransa ve Almanya gibi ülkelerde, afet kültürü eğitimi okul müfredatına entegre edilmiştir. Özellikle İtalya’da, deprem riski yüksek bölgelerde yaşayan öğrencilere sismik dayanıklılık ve acil durum yönetimi eğitimleri verilmektedir.

Sonuç: Afet Kültürü Eğitimi Yaygınlaştırılmalı

Afetlere hazırlıklı olmak, sadece belirli meslek gruplarının değil, tüm toplumun sorumluluğundadır. İstanbul Üniversitesi’nin başlattığı bu uygulamanın tüm üniversitelere yayılması ve erken yaşlardan itibaren afet eğitimi verilmesi gerekmektedir.

Ayrıca, Türkiye’de afet bilincini artırmak için deprem müzeleri ve deprem köyleri yaygınlaştırılmalı, bu yapılar gelecek nesillere afetlerden korunma bilinci aşılamak için etkin birer eğitim aracı olarak kullanılmalıdır.

Bu doğrultuda, Türkiye’nin afet yönetimi konusundaki farkındalığını artırmak için Japonya, ABD ve Avrupa’daki başarılı örneklerden ilham almak ve benzer uygulamaları hayata geçirmek büyük önem taşımaktadır.

No comments:

Post a Comment

Hayatın Tırmanışında Işığı Bulmak