Sunday, September 8, 2024

Modern Afet Haberciliği: Bilim ve Pratikte Son Yenilikler


Depremler, sel felaketleri, yangınlar ve diğer doğal afetler, insan hayatını ve altyapıyı sürekli tehdit etmektedir. Ancak, son yıllarda bilim insanları ve medya profesyonelleri, afetlere daha etkili bir şekilde hazırlık yapmak ve bu afetlerin etkilerini azaltmak için yeni yöntemler geliştirmiştir. Bu yazıda, modern afet haberciliğindeki son yenilikler ve bilimsel çalışmalardan bahsedeceğiz.

Erken Uyarı Sistemleri

Erken uyarı sistemleri, afetlerin etkilerini azaltmada kritik bir rol oynamaktadır. Yeni teknolojiler, deprem öncesinde kısa süreli uyarılar sağlayarak, insanların güvenli bir şekilde sığınacak yer bulmalarına yardımcı olmaktadır. Ayrıca, sel ve yangın gibi diğer afetler için de erken uyarı sistemleri geliştirilmektedir.

Sosyal Medya ve Afet Haberciliği

Sosyal medya, afet anlarında hızlı bilgi paylaşımı sağlayarak, can ve mal kaybını azaltmada önemli bir rol oynamaktadır. Araştırmalar, sosyal medyanın afet müdahalesi ve kurtarma çalışmalarında etkili bir araç olarak kullanılabileceğini göstermektedir. Ayrıca, sosyal medya, afet sonrası iyileşme sürecinde de önemli bir rol oynamaktadır.

Veri Analizi ve Görselleştirme

Büyük veri ve veri analizi teknikleri, afet yönetiminde giderek daha fazla kullanılmaktadır. Deprem verilerinin analizi, risk haritalarının oluşturulmasına ve daha iyi afet planlaması yapılmasına olanak sağlamaktadır. Veri görselleştirme araçları, karmaşık bilgilerin daha anlaşılır hale getirilmesine yardımcı olmaktadır.

Sonuç

Modern afet haberciliği, bilim ve teknolojideki ilerlemelerle birlikte hızla gelişmektedir. Erken uyarı sistemleri, sosyal medya kullanımı ve veri analizi teknikleri, afetlerin etkilerini azaltmada önemli rol oynamaktadır. Bilim insanları ve medya profesyonelleri, bu yeni yöntemleri kullanarak, daha güvenli ve dirençli toplumlar inşa etmeye çalışmaktadır.

Kaynaklar

  • Allen, R. M. (2019). Seismic early warning systems. Science, 365(6453), 601-602. doi:10.1126/science.aax0507
  • Alfieri, L., Burek, P., Dutra, E., Krzeminski, B., Muraro, D., Thielen, J., & Pappenberger, F. (2013). GloFAS - global ensemble streamflow forecasting and flood early warning. Hydrology and Earth System Sciences, 17(3), 1161-1175. doi:10.5194/hess-17-1161-2013
  • Reuter, C., Hughes, A. L., & Kaufhold, M. A. (2018). Social Media in Crisis Management: An Evaluation and Analysis of Crisis Informatics Research. International Journal of Human-Computer Interaction, 34(4), 280-294. doi:10.1080/10447318.2018.1427832
  • Kryvasheyeu, Y., Chen, H., Obradovich, N., Moro, E., Van Hentenryck, P., Fowler, J., & Cebrian, M. (2016). Rapid assessment of disaster damage using social media activity. Science Advances, 2(3), e1500779. doi:10.1126/sciadv.1500779
  • Schorlemmer, D., Gerstenberger, M. C., Wiemer, S., Jackson, D. D., & Rhoades, D. A. (2007). Earthquake likelihood model testing. Seismological Research Letters, 78(1), 17-29. doi:10.1785/gssrl.78.1.17
  • Ushahidi. (2010). Ushahidi: A platform for crowdsourcing crisis information. Retrieved from https://www.ushahidi.com/

Afet Haberciliğinin Artan Önemi

Hoş geldiniz. Bu dönem Afet Haberciliği dersinin verilmesine olanak sağlandı ve bu konuda katkıda bulunan öğrencimize teşekkür ederim. Afet haberciliği üzerine verdiğim dersler, benim için oldukça kıymetli.

6 Şubat 2023 tarihli depremin ardından afet haberciliğinin önemi daha da artmıştır. Bu bağlamda, afet haberciliği konusundaki deneyimlerim ve deprem bilimci oluşum nedeniyle birçok televizyon programına katılma imkanı buldum.

Geçtiğimiz dönemlerde Jeofizik Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanlığı görevini üstlendim ve bu süreçte basın mensuplarından depremle ilgili birçok soru aldım. Ancak, soruların yeterince açık olmadığını gözlemledim ve bu soruların bazılarını ben hazırlayarak ilettim.

Afet Haberciliği: Kendine Özgü Bir Bilim Dalı

Özellikle vurgulamam gereken bir konu; afet haberciliğinin kendine özgü bir bilim dalı olduğudur. İletişim fakülteleri de bu alana yönelik çalışmalar yapmaktadır. Örneğin, bu yıl iletişim fakültesi TÜBİTAK'tan bir proje almıştır. Üç yıldır Afet Haberciliği dersi veriyorum ve 2023 yılında TÜBİTAK'tan bir proje alındı. Ancak, bu dersin pratiğini üç senedir ben gerçekleştiriyorum.

Geçmiş Deneyimler ve Eğitim Önerileri

TRT İstanbul Radyosu'nu 2012-2014 yılları arasında ziyaret ettim ve afet muhabirleri yetiştirilmesi amacıyla 20 saatlik bir afet haberciliği eğitim paketi önerdim.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi'ne geçtikten sonra, afet haberciliği dersini önerdim. Eğer sağlık haberciliği gibi bir ders varsa, afet haberciliği dersinin de olmasının gerekliliğini düşündüm. Bu bağlamda, son üç yıl içinde verdiğim derslerin içeriklerini kitaplaştırma sürecindeyim.

Sosyal Sorumluluk Kapsamında Afet Haberciliği

Bu dersin bir sosyal sorumluluk projesi kapsamında gerçekleştiğini belirtmeliyim. Bu süreçte kapsamlı soru tekniğini kullanmaya özen gösterdik.

Katılımınız için teşekkür ederim.


Kapsamlı Soru Sorma Tekniği ve İletişimdeki Rolü

Şekil 1

Gözlemlediğimiz bir senaryo üzerinden kapsamlı bir analize giriş yapalım. Örneğin, mevcut ekranda gösterilen bina yıkılmış durumda (Şekil 1); ancak çevresinde yıkılmamış yapılar mevcut. Bu durumu, binanın yapısal özelliklerinde bir hata olabileceği gibi, üzerinde bulunduğu zeminin özelliklerinden de kaynaklanıyor olabilir. Zira, yakın çevresindeki diğer binaların depreme dayanıklı olduğunu gözlemliyoruz. Peki, bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Kapsamlı Sorular Oluşturma Yaklaşımı

Öğrencilerimizi, kapsamlı sorular oluşturmaya teşvik etmek amacıyla bir yaklaşım benimsedim. İlk olarak, bir durumu tespite dayanarak gözlemlemelerini ve bu gözlemlerine dayanarak sorular oluşturmalarını talep ediyorum. Bu, comprehension questions ya da kapsamlı soru sorma tekniğiyle gerçekleştirilmekte. Öğrencilere, haftalık olarak en az 30 kelimeden oluşan sorular hazırlamaları yönünde ödevler veriyorum.

60 Saniyede Etkili İfade Yeteneği

Buna ek olarak, öğrencilerin kısa süre içerisinde bilgiyi etkili bir şekilde aktarmalarını sağlamak amacıyla 60 saniyede ifade etme yeteneğini geliştirmeleri gerekmekte. Özellikle uluslararası platformlarda 60 saniyelik etkili konuşma videolarının popüler olduğunu gözlemliyoruz. Ancak, bu süreyi etkili kullanmak, lafı dolandırmadan doğru bilgiyi aktarabilmek önem taşımaktadır.

Kapsamlı Soruların Hazırlık Süreci

Kapsamlı soruların oluşturulmasında, öncelikli olarak doğru hazırlık sürecinin gerçekleştirilmesi esastır. Her bireye veya kuruma aynı soruyu yöneltmek doğru değildir. Bu sebeple, öğrencilere sorularını oluştururken araştırma, analiz ve hedefe özgü sorular belirleme süreçlerini takip etmelerini öneriyorum.

Teknolojinin Eğitimdeki Rolü

Son olarak, teknolojik gelişmelerin eğitimdeki rolüne de değinmek istiyorum. Öğrencilerden haftalık sunumlar hazırlamalarını istiyorum. Yapay zeka teknolojisinin sunduğu kolaylıklar sayesinde, öğrenciler belirledikleri konu başlıklarını daha etkili ve hızlı bir şekilde sunuma dökme imkanına sahiptirler.


Yapay Zeka Sunumları ve İçerik Kalitesi

Yapay Zeka ile Hazırlanan Sunumların Sınırlamaları

Yapay zeka araçlarıyla hazırlanan sunumlar, içerik bakımından sıklıkla eksiklikler göstermektedir. Bu teknoloji, belirli parametreleri esas alarak sunumları oluşturabilir; fakat içeriğin zenginliği ve derinliği konusunda sınırlamalar yaşanmaktadır. Dolayısıyla, bu tür otomatik hazırlanan materyaller, bireysel düzenlemelere ihtiyaç duymaktadır.

Sunum ve Etkili Konuşma Becerisinin Önemi

Sunumun yanı sıra, sunuş şekli ve topluluk önünde etkili konuşma becerisi de oldukça kritiktir. Öğretim deneyimi olan bireyler için bu süreç daha aşina olabilirken, bu deneyime sahip olmayanlar için sunum yapmak daha stresli ve zorlayıcı olabilir.

Dersin Amacı ve Öğrenci Deneyimi

Bu ders kapsamında öğrencilere haftalık sunumlar hazırlama görevi verilmektedir. Bu süreç; öncelikli olarak hazırlık aşaması, sunumun gerçekleştirilmesi ve son olarak sunumun özetlenmesi şeklinde ilerlemektedir. Bu dersin amacı, öğrencilere sunum hazırlama ve sunma konusunda derinlemesine bir deneyim kazandırmaktır.

Yapay Zeka ve Eğitimde Özetlemenin Önemi

Özetlemenin Önemi

Özetleme, belirli bir metni en önemli unsurlarını koruyarak daha kısa bir hale getirmektir. Örneğin, bir metnin uzunluğuna göre özetin kelime sayısı da değişkenlik gösterebilir. Akademik çalışmalarda sıkça rastladığımız standart özetler genellikle 200 kelime ile sınırlıdır. Bunun yanı sıra, genişletilmiş özet veya "extended abstract" olarak adlandırılan, genellikle 500 kelimeye kadar uzanan daha detaylı özetler de mevcuttur.

Öğrenci Katılımının Önemi ve Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi

Eğitim sürecinde, öğrencilere yazma becerilerini geliştirmeleri için metinler yazdırmak ve bu metinleri özetlemelerini talep etmek oldukça faydalıdır. Derslerin, sadece eğitimcinin aktarımına dayanmak yerine, öğrencinin aktif katılımı ile gerçekleşmesi gerektiğine inanıyorum.

Yapay Zeka Teknolojisinin Eğitime Entegrasyonu

Yapay zeka teknolojisinin eğitime entegrasyonu, bu süreçte önemli bir role sahiptir. Günümüzde yapay zeka, metinleri otomatik olarak özetleyebilme kapasitesine sahip olsa da, bu özetlerin detaylandırılması ve referanslandırılması için insan deneyimine ihtiyaç duyulmaktadır. Teknolojik gelişmelerle birlikte, dünyanın önde gelen üniversitelerinde yapay zeka robotlarının ders verdiğini gözlemlemekteyiz. Ancak, bu teknolojinin efektif bir şekilde kullanılabilmesi için gerekli altyapının ve eğitimin sağlanması esastır. Yapay zeka sadece mevcut bilgiyi düzenlemekte ve optimize etmekte; fakat özgün içerik oluşturulması için insan deneyimine ve yaratıcılığına ihtiyaç duyulmaktadır.

Yapay Zeka Eğitiminin Üniversite Müfredatlarına Eklenmesi

Bu bağlamda, yapay zeka eğitiminin, üniversite müfredatlarına eklenmesi, bu alanda yetkin bireylerin yetiştirilmesi için kritik bir öneme sahiptir. Öğrenciler ve bireyler bu konuda kendi başlarına öğrenme süreçleri içerisinde olabilirler; fakat bu konuda sistemli bir eğitimin gerekliliğini vurgulamak istiyorum.

Habercilik Eğitiminde Yapay Zeka ve Kaynak Erişimi

Dersin İçeriği ve Öğrencinin Kişisel Kapasitesini Artırma

Ders içeriğini ele aldığımızda, öğrencinin kişisel kapasitesini artırma odaklı bir yapıya sahip olduğunu gözlemliyoruz. Bu ders, öğrencilere direkt yazma ve sunma yetenekleri kazandırmayı hedeflemekte ve bir habercinin sahip olması gereken yetenekleri esas almaktadır. Özellikle afet durumlarında, olay yerinde etkili ve bilgilendirici sunumlar yapma becerisinin kritik bir öneme sahip olduğunu biliyoruz.

Haberleştirmenin Temel Unsurları

Haberleştirmenin temel unsurları arasında etkili bir başlık ve içerik oluşturma yer almaktadır. Dersin amacını yerine getirdiği zaman, öğrencinin bu temel yetenekleri kazanmış olması beklenmektedir. Bu bağlamda, konuyla ilgili birçok kaynak mevcuttur. Özellikle dijital çağda, dil bariyerlerinin aşılması ve uluslararası kaynaklara ulaşımın kolaylaşması sayesinde, dil engeli bir bahane olmaktan çıkmıştır. Örneğin, yapay zeka teknolojileri sayesinde, farklı dillerdeki kaynaklardan bilgi çekmek ve bu bilgileri çeviri yoluyla kendi dilimize adapte etmek mümkündür.

Habercilik ve Raporlamanın Temelleri

Bu dersin odaklandığı konuların merkezinde, haberciliğin ve raporlamanın temelleri yer almaktadır. Birçok kaynak, özellikle uluslararası literatür, bu konuları detaylıca ele almaktadır. Bu kaynaklara ulaşım ve bu materyallerin ders içeriğine entegre edilmesi, eğitimin kalitesini artırmaktadır. Bu süreçte, öğrencilere farklı kaynaklardan nasıl yararlanabilecekleri ve bilgiye nasıl erişebilecekleri konusunda rehberlik etmek de eğitimcinin sorumluluğundadır.

Afet Haberciliği ve Soru Hazırlama Pratiği Üzerine Değerlendirme

Afet Haberciliği: Kritik Bir İletişim ve Bilgi Aktarımı Yöntemi

Afet haberciliği, kritik bir iletişim ve bilgi aktarımı yöntemidir. Bu çalışmada, afet haberciliğinde soru hazırlama süreci ve bu alandaki deneyimler ele alınmaktadır.

Dersin Temeli: "Türkiye'de Deprem Gerçeği" Programı

Aksungur'un hazırladığı "Türkiye'de Deprem Gerçeği" programı, bu dersin temelini oluşturmuştur. Öğrenciler, programın içeriğini detaylı bir şekilde incelemiş, özetlemiş ve sunumlarını yapmışlardır. Aksungur, ders sürecinde, hem akademik hem de uygulamalı yönden öğrencilere rehberlik etmiştir. Dersin ilerleyen aşamalarında, öğrencilerin takıldığı konularda danışmanlık yaparak destek sağlamıştır.

Afet Haberciliği ve Yapay Zeka

Modern teknolojinin bir parçası olarak yapay zeka, afet haberciliğinde soru hazırlama sürecinde de önemli bir yer tutmaktadır. Bu bağlamda, yapay zekanın önerdiği içerik ve yaklaşımlar, dersin bir parçası olarak değerlendirilmiştir.

İçerik Oluşturma Süreci

Afet haberciliği programlarının içeriği, konu başlıklarının belirlenmesiyle başlar. Öğrencilerin seçeceği konu başlıkları, sadece deprem olayını değil, pandemiler veya heyelanlar gibi diğer afet türlerini de kapsayabilir. Hilal Aksungur'un da belirttiği gibi, afet haberciliği konusunda bilgi sahibi olmak için konunun derinlemesine işlenmesi gerekmektedir.

Sonuç

Afet haberciliği, medyanın ve akademinin birleştiği kritik bir alandır. Soru hazırlama süreci, bu alandaki bilginin doğru ve etkili bir şekilde aktarılmasında kilit bir role sahiptir. Bu çalışma, afet haberciliğinde soru hazırlamanın önemini ve bu sürecin nasıl yönetildiğini ele almaktadır.


Afet Haberciliği: Bilgi ve Hedef Kitle Analizi

Giriş

Bilgi aktarımı, özellikle afet haberciliğinde kritik bir rol oynamaktadır. Bu çalışma, bilgi aktarımının çeşitli yönlerini, özellikle içerik oluşturma ve hedef kitle analizini ele almaktadır.

İçerik Oluşturma ve Hedef Kitle

Birçok uzman, aktarılan bilgilerin kitleye uygun olması gerektiğini belirtmektedir. Örneğin, öğrencilere yönelik bir eğitimde, günlük yaşamlarında kullanabilecekleri bilgilere odaklanılmalıdır. Öğretmenlere yönelik bir seminerde ise, kendi öğretim süreçlerinde faydalanabilecekleri uygulamalar ve yöntemlere odaklanılmalıdır. Buradaki temel amaç, içeriğin 20 dakika gibi belirli bir süre içerisinde öz ve hedef odaklı olmasıdır.

Uygulama ve Derinlemesine İnceleme

Hedef kitlenin doğru bir şekilde belirlenmesi, doğru içeriğin oluşturulmasında kritik bir faktördür. Örneğin, doğal afet risk yönetimi konusunda uzman olan bireyler, literatürde derinlemesine incelemeler yapabilirler. Ancak genel bir hedef kitle için bu bilgilerin, daha basit ve anlaşılır bir dilde sunulması gerekmektedir.

Yapay Zeka ve Bilgi Aktarımı

Yapay zeka teknolojisi, bilgi aktarımında önemli bir yardımcıdır. Özellikle belirli bir konuda derinlemesine bilgi sahibi olmak için kullanılan yapay zeka, konu başlıklarının belirlenmesinde veya literatür taramasında kullanılabilir.

Sonuç

Afet haberciliğinde bilgi aktarımı, hedef kitleye uygun içeriğin oluşturulmasıyla doğrudan ilişkilidir. Medyanın temel amacı, daha geniş bir kitleye ulaşmak ve izlenebilirliği artırmaktır. Bu nedenle, bilginin hedef kitleye uygun, anlaşılır ve etkili bir şekilde sunulması esastır.


İletişim ve Habercilikte Hedef Kitle Odaklı Bilgi Aktarımı

Özet

Bu çalışma, etkili habercilikte hedef kitlenin ihtiyaçlarına nasıl odaklanılacağına dair bir analiz sunmaktadır. İletişim sürecinin, dinleyicinin ihtiyaçlarına cevap veren ve sosyal sorumluluk perspektifinden hareket eden bir yaklaşımı nasıl benimsemesi gerektiğini vurgulamaktadır.

Giriş

Etkili bir bilgi aktarımı için sunulan bilginin hedef kitleye uygun olması esastır. Bu bağlamda, bilgi sunumunda öncelikle dinleyicinin karşılaştığı sorunlara çözüm sağlama amacı güdülmelidir. Eğitim süreçlerinde, öğrenciye veya katılımcıya sunulan içerik, dinleyicinin sıkıntılarını azaltma kapasitesine sahip olmalıdır.

İletişim Stratejileri

Kısa ve öz içeriklerin hazırlanması önemlidir. Etkileşimli bir iletişim süreci için, sunum sırasında katılımcıların geri bildirimlerine açık olunmalı, sorularıyla yönlendirmelerine izin verilmelıdır. Sunum yapan birey, dinleyicinin doğru anladığından emin olmak için ara sıra konuya müdahil olmalıdır.

İletişimde Sorumluluk ve Beklenti Yönetimi

Etkili bir iletişim süreci, dinleyicinin beklentilerini karşılamalıdır. Örneğin, bir deprem haberi söz konusu olduğunda, dinleyicinin temel sorularına cevap verilmesi beklenir. Beklenen bir depremle ilgili spekülasyonlar, dinleyicinin kafasında olası soru işaretlerini gidermeye yönelik olmalıdır.

Sonuç

Habercilik ve iletişim süreçleri, dinleyicinin perspektifinden hareket ederek bilgi sunmalıdır. Hedef kitleye sunulan bilginin kalitesi, onların ne öğrenmek istedikleriyle doğru orantılı olarak belirlenmelidir.


Öğrenci Odaklı Afet Haberciliği: Pedagojik Stratejileri

Özet

Bu makale, öğrenci merkezli afet haberciliğinin önemini vurgulamakta ve bu konuda öğretmenlere yönelik pedagojik yaklaşımlar sunmaktadır. Lise öğrencilerinin afet konusundaki soruları ve merakları, bu habercilik yaklaşımının temelini oluşturmaktadır.

Giriş

Öğretmenler için, öğrencilerin ilgi alanlarına ve meraklarına yanıt vermek önemlidir. Afet haberciliği bağlamında, bu merakın öğrenci perspektifinden nasıl ele alınabileceği önemli bir konudur.

Metodoloji

Öğrencilerden, afet konusunda merak ettikleri soruları yazmaları istenmiştir. Toplanan veri, analiz edilerek kategorilere ayrılmıştır. Her kategori, ilgili uzmanlık alanına (örn. jeofizik, jeoloji, inşaat mühendisliği) yönlendirilmiştir.

Tartışma

Bir eğitim ortamında, 15-18 yaş arası öğrencilere yönelik bir afet haberciliği programı hazırlanırken, bu öğrenci grubunun soruları ve merakları temel alınmalıdır. Bu, pedagojik yaklaşıma uygun bir strateji olup, öğrencinin aktif katılımını ve ilgisini teşvik eder.

Sonuç

Öğrenci merkezli bir afet haberciliği yaklaşımı, öğrencilerin bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi için etkili bir yöntemdir. Bu yaklaşım, öğrencilerin gerçek yaşamda karşılaşabileceği risklere karşı bilinçlenmelerine yardımcı olur ve onların günlük yaşantılarına katkıda bulunur.


Öğrenci Odaklı Soru Hazırlama: Eğitimdeki Rolü ve Uygulanabilirlik


Akademik bir bakış açısıyla, Robert Koleji'nden gelen bir öğrenci ile gerçekleştirdiğim buluşma oldukça aydınlatıcıydı. Robert Koleji, Türkiye'nin önde gelen eğitim kurumlarından biridir. Bu öğrenci, iletişim kurdukları birçok uzmana nazaran bana geri dönüş yaptığımı belirtti. İlginç bir şekilde, tüm sorularını İngilizce formülleştirmişlerdi. Bu etkileşimi kayıt altına aldım ve bu kaydı YouTube kanalımda paylaştım.

Eğitimde Proje Teşvikleri

Eğitim kurumlarında, öğrencilere yönelik bu tür projelerin teşvik edilmesi önemlidir. Özellikle öğrencilerin hazırladığı soruların kalitesi, onların eğitimdeki potansiyelini göstermektedir.

Ders Planlaması ve Başlıklar

Ders planlamasında, projeler için başlık belirlemek kritik bir öneme sahiptir ve bu başlıkların, bulunulan eğitim ortamının özelliklerine göre ayarlanması gerekmektedir.


Lise Öğrencilerinin Afet Konusundaki Sorularını İnceleme Projesi

Lise çağındaki öğrencilerin afet konusundaki sorularına yönelik bir araştırma süreci başlatmış bulunmaktayız. Bu süreç, beş bölümlük bir çalışma serisine dönüştü. Gelecek hafta, bu çalışma konusunda ek hazırlıklar ve uygulamalar planlanmaktadır. Öğrencilere, sorularını doğrudan uzmanlara sorma imkanı sunmayı amaçlıyoruz ve bu doğrultuda, Kasım ayında konuyla ilgilenen herkesin katılımına açık bir etkinlik düzenleyeceğiz.

Öğrencilerin Aktif Katılımı

Öğrencilerin bizzat sorularını sormaları konusunda teşvik edilmeleri, onların eğitim sürecine aktif katılımlarını sağlamaktadır. Bu çalışma süreci, öğrencileri sadece bilgi alıcı olmaktan çıkarıp, bilgi arayışının aktif bir parçası haline getirmektedir. Öğrencilerin bu süreçte oluşturdukları sorular, dönem sonunda derlenerek, ilgi alanlarına göre kategorize edilen on bölümlük bir materyale dönüştürülecektir.

Projenin Sosyal Sorumluluk Boyutu

Bu projenin, büyük bir sosyal sorumluluk projesi olarak TÜBİTAK'a sunulması da düşünülmektedir. Afet konusundaki soruların ve cevaplarının derlendiği bu materyal, öğrencilere ve eğitimcilere bir cevap anahtarı olarak sunulabilir. Bu tür çalışmaların pedagojik olarak önemli olduğunu ve özellikle afet konusundaki psikolojik etkilerin de ele alınması gerektiğini düşünmekteyiz.


Deprem Bilinci Eğitimi Yaklaşımları ve Stratejileri

26/9/2019 tarihinde meydana gelen deprem sonrasında, çocuğum bana yaklaşarak, olası bir deprem esnasında nasıl bir eylemde bulunması gerektiğini sordu. Bu tür anlık kriz anlarında pratik uygulamaların eksikliği, bireylerin nasıl tepki vereceğini belirleyebilir. 2019 yılında gerçekleşen 5.8 büyüklüğündeki deprem, sonrasında 6.1 olarak revize edildi. Bu durum, öğrencilere ve genel nüfusa deprem bilincinin, hem teorik hem de pratik olarak aktarılmasının önemini vurgulamaktadır.

Eğitimde Psikolojik, Yapısal ve Sosyal Boyutlar

Lise öğrencilerine yönelik eğitimlerde, psikolojik, yapısal ve sosyal boyutları dikkate alarak, uzmanlık alanlarına uygun konuklar davet edilmelidir. Bu konukların seçiminde, uzmanlık alanlarına uygun kriterlere dikkat edilmelidir. Özellikle depremle ilgili terminolojinin doğru kullanılması, hem habercilikte hem de eğitimde önemlidir. Örneğin, 'şiddet' ve 'büyüklük' kavramlarının doğru anlaşılması ve kullanılması gerekir. 6/2/2023 tarihinde meydana gelen çift deprem olayı, bu kavramların ne kadar kritik olduğunu göstermektedir.

Eğitim Materyalleri

Bu temel kavramların yanı sıra, depremlerle ilgili hazırlanan haritalar da eğitim materyali olarak kullanılabilir. Bu, öğrencilerin depremlerle ilgili bilgi edinmelerini ve bilinçlenmelerini sağlar.


11 İlin Deprem Analizi: Sismik Aktiviteler ve Etkileri


Şekil 2

2016 yılına kadar olan sismik aktiviteleri gösteren bu slayt (Şekil 2), oldukça dikkat çekici bir sükunet sergiliyor. Analiz edildiğinde, bu dönemin sismolojik olarak nispeten sakin olduğunu görmekteyiz. Bu tür sismik suskunluklar, bazen büyük sismik hareketliliklerin öncüsü olabilmektedir. Özellikle 6 Şubat tarihli depremler, bu suskunluğun ardından meydana gelmiştir. Marmara Bölgesi'ndeki sismik boşluk da göz ardı edilmemelidir. Bu boşluklar, tarihsel deprem verileriyle korelasyon içinde değerlendirildiğinde, büyük sismik hareketliliklerin işareti olabilir.

6 Şubat Depremleri ve Etkileri

Özellikle 6 Şubat'taki deprem, 11 farklı ili etkilemiştir; bu nedenle '11 İlin Depremi' adını alması uygun olabilir. Bu deprem sadece Türkiye'yi değil, komşu ülke Suriye'yi de etkilemiştir; burada yaklaşık 8 bin kişi hayatını kaybetmiştir.

Bölgesel Etki ve Sismik Olayların Önemi

Sismik olayların genelde belirli bölgeleri etkilediği göz önünde bulundurulduğunda, depremin nerede meydana geldiğinden çok, hangi bölgede ne kadar geniş bir etki oluşturduğu esas alınmalıdır. Özellikle 7.5 büyüklüğündeki bu depremin, Adıyaman, Malatya ve Gaziantep gibi şehirleri etkilemesi, bölgesel yaklaşımın önemini vurgulamaktadır.


Şekil 3

Sismologlar, genelde deprem çalışmalarında belirli bölgelere odaklanır. Örneğin, Doğu Anadolu Fayı üzerinde yapılan bir çalışma, bölgesel yaklaşımın gerekliliğini vurgulamaktadır. Çünkü bir depremin, bölgesel olarak hangi illeri, okulları, hastaneleri ve diğer sosyal yapıları etkileyeceğini önceden tahmin etmek, risk azaltma ve hazırlıklı olma stratejilerini belirlemek adına kritik bir öneme sahiptir.

Başlık Önerisi

Başlık olarak, "Bölgesel Yaklaşımla 11 İlin Deprem Analizi" önerilir (Şekil 3).


Bölgesel Risk Azaltma Stratejileri: 11 İlin Deprem Analizi

Şekil 4

İRAP, İl Risk Azaltma Planı'nın kısaltmasıdır. Bu, Gaziantep'ten Maraş'a, Adıyaman'dan Malatya'ya kadar pek çok il için özelleştirilmiş bir planlamadır. Ancak gözlemlenen sonuçlara bakıldığında, risk azaltma stratejilerinin sadece il bazında değil, bölgesel olarak da ele alınması gerektiği ortaya çıkmaktadır.

Bölgesel Risk Azaltma

6 Şubat 2023 tarihli depremin merkez üssü Kahramanmaraş olmasına rağmen, etkilediği bölge Doğu Anadolu'dur (Şekil 4). Bu sebeple, sadece Maraş'ın değil, tüm bölgenin risk azaltma stratejilerine dahil edilmesi gerekmektedir. İlginç bir şekilde, Maraş'ta yaşamını yitiren insan sayısı, diğer illere kıyasla daha azdır. Özellikle Hatay'da rapor edilen 30.000 civarında can kaybı, bu depremin ne kadar geniş bir alanda etkili olduğunu göstermektedir.

Bölgesel Risk Azaltma Programları

Bu bağlamda, sadece bir ilin değil, bölgenin genelindeki riski azaltmak amacıyla bölgesel risk azaltma programlarının oluşturulmasına ihtiyaç vardır. Bu ders kapsamında '11 İlin Depremi' başlığı altında bu konunun daha derinlemesine ele alınmasını ve ilgili stratejik planlama projelerinin geliştirilmesini önermekteyim.

Eğitim Kurumlarında Deprem Sonrası Risk Değerlendirmesi

İRAP, İl Risk Azaltma Planı'nın kısaltmasıdır. Gaziantep, Maraş, Adıyaman ve Malatya gibi şehirler için hazırlanan bu planlar, aslında bölgesel bir yaklaşımı gerektirir. Depremler sadece tek bir ilin sınırlarını etkilemekle kalmaz, bu yüzden bölgesel bir risk azaltma programına ihtiyaç vardır. Özellikle 6 Şubat 2023'teki deprem, Maraş merkezli olsa da 11 farklı ili etkiledi. Bu durum, Maraş'ta deprem olduğunda bile diğer şehirlerin zarar görebileceğini göstermektedir.

Eğitim Kurumları Üzerine Durum Değerlendirmesi

Bu bağlamda, eğitim kurumlarına odaklanarak deprem sonrası durum değerlendirmesi yapılabilir. Örneğin, AFAD il müdürlükleri ile iletişime geçilerek, etkilenen bölgelerdeki okulların durumu, yaralanan öğretmen ve öğrenci sayıları hakkında bilgi alınabilir. Bu bilgiler, eğitim alanında çalışan profesyoneller için de önemlidir, çünkü onlar da potansiyel risk altındadırlar.

Bilgi Toplama ve Sosyal Sorumluluk Projesi

Bu bilgilerin toplanmasını sağlamak için, detaylı bir soru paketi hazırlanmalıdır. Sorular, okulların deprem sonrası durumu, yaralanan öğretmen ve öğrenci sayısı, yıkılan okul sayısı gibi konuları kapsamalıdır. Bu bilgiler, eğitim sektöründe çalışan bireylerin ve kurumların risk değerlendirmesi yapmalarına yardımcı olabilir. Bu yaklaşım, aynı zamanda bu dersin kapsamında gerçekleştirilecek bir sosyal sorumluluk projesi olarak da ele alınabilir.

Başlık Önerisi

Bölgesel Deprem Risk Değerlendirmesi: Eğitim Kurumları Üzerine Bir İnceleme

11 İlde Deprem Sonrası Okulların Durumu: Bir Araştırma Önerisi

Sistematik bir soru paketi oluşturmamız gerekmektedir. Bu paketi tamamladıktan sonra, ilgili yetkililere erişebilmek için gerekli iletişim bilgilerini toplamalıyız. Yazılı iletişim yönteminin bu süreç için daha etkili olacağını düşünmekteyim.

İletişim ve Yanıt Süreci

Eğer 72 saat içinde herhangi bir geri dönüş alamazsak, alınan yanıtların teyidi için telefon aracılığıyla iletişime geçmeliyiz. Ayrıca, resmi kurumların özel kalem birimlerine bilgilendirme amaçlı yazışmalar yapabiliriz. Şimdiye kadar, AFAD'ın 10 farklı müdürüyle iletişim kurma sürecini başlattık. Bu dersin kapsamında, özellikle 11 ildeki deprem sonrası okulların mevcut durumuna yönelik kapsamlı bir araştırma projesi geliştirebiliriz, bu da dersin final projesi kriterlerine uygun olacaktır.

Proje ve Araştırma Fırsatları

Bu projenin hazırlanması, akademik anlamda motivasyonunuzu artırabilir. Afet haberciliği alanında uzmanlaşmış bir öğrenciyle bu konuda işbirliği yapma fırsatımız olsaydı, bu oldukça değerli olurdu. Bu çalışma, yüksek lisans seviyesinde bir tez konusu olarak da ele alınabilir. Böylelikle, bu alanda referans niteliğinde bir literatür çalışması ortaya koymuş oluruz. Diğer araştırmacılara bu literatürü kaynak olarak önermekteyiz. Önerimiz, araştırmanın okul, öğretmen ve öğrenci perspektiflerini kapsaması yönündedir. Eğer tıbbi bir konuda çalışma yapmış olsaydık, odak noktamız hastane, hasta ve doktor olacaktı.

11 İlde Deprem Sonrası Okulların Durumu: Afet Haberciliği Projesi

Deprem sonrası, özellikle iletişim fakültesi çerçevesinde afet haberciliği üzerine bir proje düşünmekteyiz. TÜBİTAK'ın yüksek lisans projeleri kapsamında, danışmanlığınızda bu konuda bir çalışma yapabiliriz.

Proje ve İlgi Alanları

Afet haberciliğine olan ilgi artmaktadır. İletişim fakültesinin bu konuda projeleri olmasına rağmen, bizim de afet bilimi konusundaki uzmanlığımızı bu alanda kullanabiliriz. Deprem sonrası yapılan haberlerin analizi, bu projede ele alınabilecek bir konudur. Aynı zamanda, bu çalışma kapsamında TÜBİTAK için bir proje teklifi hazırlanabilir.

Teknik Gezi ve Bütçe Planlaması

Teknik bir gezi düzenleyerek yerinde gözlemler yapabiliriz. Buna ilişkin bütçe planlaması da yapılabilir. Bu dersin çerçevesinde sunum hazırlamanızı bekliyorum. "11 İlin Deprem Sonrası Okullarının Durumu" başlığı altında bir sunum oluşturmanızı istiyorum. Sunumun içeriği kademeli olarak hazırlanabilir. Örneğin, ilk hafta belirli bir kısmını, sonraki hafta diğer bölümlerini tamamlayabilirsiniz.

Veri Toplama ve Analiz

Türkiye İstatistik Kurumu üzerinden il bazında okul ve öğrenci sayılarını araştırabiliriz. Deprem sonrası bu okulların ve öğrencilerin durumu, öğretmenlerin mevcut durumu gibi konuları analiz edebiliriz. Öğrencilerin barınma durumları, çadırda ya da barınakta olup olmadıkları gibi sosyal yönleri ele alan bir inceleme de projeye dahil edilebilir. Nihayetinde, özellikle İstanbul'da okulların büyük bir kısmının güçlendirildiğini biliyoruz ve bu konuda detaylı bir envanter çıkarabiliriz.

Deprem Riski ve Okullar: Bir Araştırma Projesi

İstanbul Valiliği'nin yaptığı açıklamada, kentteki okulların modern ve dayanıklı yapıda olduğu belirtiliyor. Eğer İstanbul'un bu modeli diğer iller tarafından da benimsenmiş olsaydı, belki de birçok okul yıkılmadan ayakta kalabilirdi ve birçok öğretmen hayatını kaybetmezdi. Dirençli okul yapılarına ek olarak, öğretmenler için de dayanıklı lojmanların sağlanması önemlidir. Bu konudaki sonuç ve önerilerimizi sunduk.

Bölgesel Riskler ve Çanakkale'ye Odaklanma

Projemizin konusunu belirlerken, bölgesel riskleri de dikkate alarak Çanakkale'yi mercek altına aldık. Amacımız, meydana gelen depremlerin sadece merkez üssünde değil, geniş bir bölgede de etkisini gösterdiği gerçeğinden yola çıkarak, olası bir depremde öğrenci ve öğretmenlerin minimum zararla bu durumu atlatmasını sağlayacak önlemleri belirlemektir. Nasrettin Hoca'nın "Bana doktor getirmeyin, ağaçtan düşen birini getirin" söylemi burada önem kazanıyor; çünkü birçok kişi bu durumun mağduru olmuştur.

Proje ve Öğrenme Süreci

Bu bağlamda, dersin içeriğini bu şekilde bir projelendirme ile zenginleştirerek, daha aktif bir öğrenme süreci oluşturabileceğimizi düşünüyorum. Öğrencilerin de bu projeye aktif katılımı ile dersin içeriği daha anlamlı bir hale gelecektir.

Hocam, bu oldukça ilginç bir konu. Okulumuzda deprem bölgelerinden gelen öğretmen arkadaşlarımız ve bu bölgelerde yaşayan öğrencilerimiz bulunuyor. Ayrıca, Türkiye'nin 11 ilini etkileyen genel bir konu olarak da önem taşıyor. Depremin etkileri ülkemizin her yerini etkileyebilir. Bu konuda gerçekten deprem bölgesinde bulunan okulların, öğretmenlerin ve öğrencilerin durumuyla ilgili bir araştırma yapmak güzel bir fikir gibi görünüyor. Eğer bu konuyu final projesi olarak seçersem, içeriğinde başka bir şey yapmama gerek kalmaz.

Proje Planlaması

Evet, çok iyi bir fikir hocam. Bu konu vize için uygun olabilir. Ara dönemde de bu konuyu işleyebiliriz. Final projeleri ise daha derinlemesine çalışmaları içerir. Mimar Sinan'ın dediği gibi, "Benim çıraklık eserim, kalfalık eserim, ustalık eserim," dediği gibi final projesi de bir öğrencinin en üst düzey eseri olur. Her hafta çıraklık, ara dönemde kalfalık, final döneminde ise ustalık eseri gibi düşünebiliriz.

İletişim ve Proje Taslağı

Bunu böyle iletişim kurarak planlayabiliriz. İlk olarak kısa bir sunumla başlamanız iyi olur. Sonra iletişim kurma yöntemlerini nasıl belirleyeceğiz? Telefon numaralarını nasıl bulacağız? Mesaj göndermek ve işimizi sağlama almak için e-devlet üzerinden de mesaj göndermek gibi seçenekleri düşünebiliriz. Örneğin, Hilal Hanım'ı öğrenci e-devlet üzerinden davet ettiğimizi söyledi. Ancak kurumsal izin almamız gerektiğini belirtti. Bu şekilde de güvenli bir iletişim kurabiliriz.

Proje Önerisi

Ama projemizin taslağını ilk önce oluşturmamız gerekiyor. Afet haberciliği dersi kapsamında projemin ismi budur. Bu proje kapsamında, yaklaşık 500 kelimelik bir proje önerisi yapabilirsiniz. Bu proje, depremzedelerle iletişim kurmayı amaçlayan bir çalışma olabilir. Çünkü öğretmen olarak siz de bu konuda önemli bir rol oynuyorsunuz. Öğrencilerimizi de projeye dahil edebiliriz. Bu şekilde haftalık olarak çıraklığını azaltabiliriz, ara dönemde kalfalık yapabiliriz ve final döneminde ustalık eserini tamamlayabiliriz. Öğrencilerimize bu proje üzerinde çalışıyoruz gibi bir hissiyat verebiliriz.

Peki, hocam, çok güzel bir konu. Bu konu üzerinde çalışmayı gerçekten çok istiyorum.




No comments:

Post a Comment