Monday, September 9, 2024

Bir Telefon Görüşmesinin Ardından: Deprem Güvenliği ve Modern Teknolojiler

 


Bir sabah, telefonumun çalması, deprem güvenliği konusunda önemli bir konuşmanın başlangıcını oluşturdu. Şişli'deki bir konut projesini tanıtan bir kişiyle konuşuyordum. Ancak, kendimi bir proje mühendisi değil, deprem sismolojisi profesörü olarak tanıttığımda, konuşma farklı bir yöne kaydı. Projenin depreme dayanıklılığı hakkındaki sorularım ve kullanılan teknolojiler hakkında bilgi alma isteğim, proje yetkilisinin sismik izolatör kullanılmadığını ve 3 boyutlu zemin görüntüleme teknolojisinin bulunmadığını söylemesiyle sonuçlandı. Bu durum, ülkemizdeki inşaat projelerinin modern teknolojilerle ne kadar uyumlu olduğunu ve depreme karşı ne kadar hazırlıklı olduklarını sorgulatıyor.

Deprem güvenliği, modern teknolojilerin kullanımıyla sağlanabilir. Bu teknolojiler, depreme dayanıklı binalar inşa etmek ve toplumun bilinçlenmesini sağlamak için önemlidir. Aşağıda, bu teknolojilere dair bazı örnekler ve kullanım alanları yer almaktadır:

Depreme Dayanıklı Binalar İçin Kullanılan Teknolojiler

Taban İzolasyonu (Sismik İzolasyon): Bu teknoloji, yatay esnekliği yüksek kauçuk veya kayıcı yalıtım birimlerinden elde edilen sismik izolatörler kullanarak binaların kütle halinde yanal hareket kabiliyetine sahip olmasını sağlar. Böylece, binalar deprem sırasında yıkılmadan daha iyi bir şekilde dayanabilir (Ekonomim, 2023).

Amortisörler ve Sarkaçlar: Depremin enerjisini dağıtmaya yardımcı olan bu sistemler, binaları titreşimlerden korur. Bu teknolojiler, deprem sırasında yapının enerji emme kapasitesini artırır ve titreşimleri minimize eder (Globaltechmagazine, 2023).

Sismik Görünmezlik Pelerinleri: 100 eşmerkezli plastik ve beton halkadan oluşan bir pelerin, binanın temelinin en az 1 metre altına gömülerek sismik dalgaları binadan uzağa yönlendirir. Bu teknoloji, binanın zemin hareketlerinden etkilenmesini azaltır (Arkitera, 2023).

Yapısal Çelik ve Ahşap: Yüksek sünekliğe sahip bu malzemeler, baskı ve titreşime dayanabilme yeteneğine sahip. Çelik, binaların kırılmadan bükülmesini sağlarken, ahşap ise hafif yapısına göre yüksek mukavemeti nedeniyle sünek bir malzeme olarak öne çıkar (Arena, 2023).

Şekil Hafızalı Alaşımlar: Bu yenilikçi malzemeler, ağır baskılara dayanma ve orijinal şekillerine geri dönme yeteneğine sahip olup, depreme dayanıklı yapılar inşa etmek için kullanılır (DergiPark, 2023).

Deprem Eğitiminde Mobil Uygulamaların Kullanımı

Deprem eğitiminde, yaş gruplarına göre çeşitli eğitim araçları kullanılmakta. Ancak etkili bir eğitim için görsel, işitsel ve etkileşimli araçların kullanılması büyük önem taşır. Mobil uygulamalar, interaktif içerikler sunarak kullanıcıların aktif katılımını sağlayabilir ve bu sayede deprem güvenliği konusunda farkındalık yaratılabilir. Mobil uygulamalar, kullanıcıların deprem anında ne yapmaları gerektiği konusunda bilgi sahibi olmalarını ve toplumun genel olarak hazırlıklı olmasını sağlar (DergiPark, 2023).

Sonuç

Deprem güvenliği, modern teknolojilerin etkili bir şekilde kullanılmasıyla sağlanabilir. Sismik izolatörler, amortisörler, yenilikçi malzemeler ve mobil uygulamalar, depreme dayanıklı binalar inşa etmek ve toplumun bilinçlenmesini sağlamak için önemli araçlardır. Ülkemizde bu teknolojilerin daha yaygın kullanılması ve projelerde ön plana çıkarılması, can ve mal kaybının azaltılmasına katkıda bulunacaktır.

Referanslar

Ekonomim. (2023). Deprem: Afet yönetiminde kullanılan önemli teknolojiler. Erişim tarihi: 09.09.2024, https://www.ekonomim.com/cozum-arenasi/deprem-afet-yonetiminde-kullanilan-onemli-teknolojiler-haberi-691327

Globaltechmagazine. (2023). Doğal afet durumlarında kullanılan teknolojiler. Erişim tarihi: 09.09.2024, https://www.globaltechmagazine.com/2023/04/28/dogal-afet-durumlarinda-kullanilan-teknolojiler/

Arkitera. (2023). Depreme Dayanıklı Binalar Nasıl Tasarlanır?. Erişim tarihi: 09.09.2024, https://www.arkitera.com/haber/depreme-dayanikli-binalar-nasil-tasarlanir/

Arena. (2023). Depreme Dayanıklı Evler için Kullanılabilecek 5 Teknoloji. Erişim tarihi: 09.09.2024, https://www.arena.com.tr/kesfet/makaleler/depreme-dayanikli-evler-icin-kullanilabilecek-5-teknoloji

DergiPark. (2023). Deprem Eğitiminde Mobil Uygulamaların Kullanımı. Erişim tarihi: 09.09.2024, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3455212


Telefonun Çalması

Bir sabah, telefonum çaldı. Genelde kayıtlı olmayan numaraları açmam; ama bu sefer merakıma yenik düşerek telefonu açtım. Karşımdaki ses, “Ali Bey’le mi görüşüyorum?” diye sordu. Evet, dedim.

Proje Tanıtımı ve İlk Tepkiler

“Size Şişli’deki Memorial Hastanesi’nin yanında bulunan bir konut projesini tanıtmak istiyoruz. Açılış kampanyamızda çok uygun fiyatlarımız var,” dedi ses. “Güzel,” dedim, “ama deprem sismolojisi profesörü olarak projenizin depreme dayanıklı nasıl tasarlandığını anlatmak için mi davet ediyorsunuz?”

Bir an sessizlik oldu. “Deprem profesörü olduğunuzu bilmiyordum,” diye cevap verdi. “Fakat Bahçeşehir’de depreme dayanıklı olduğunu vurgulamak istediğimiz bir projemiz var, onunla ilgili iletişime geçebiliriz,” dedi.

Teknolojik Detaylar ve Sorgulamalar

İlgiyle dinledim ve “Tabii, haberleşelim,” dedim. Ardından, Şişli’deki projede sismik izolatör kullanılıp kullanılmadığını sordum. “Hayır, kazık temelli,” dedi. “20. yüzyılın teknolojisini kullanıyorsunuz,” dedim. “Çok iyi bir zemin etüdü yapıldı,” diye ekledi. “3 boyutlu zemin görüntüleme teknolojisi mi kullandınız?” diye sordum. “O kadar detay bilmiyorum,” dedi.

Modern Teknolojilerin Önemi

“Eğer sismik izolatörlü ve 3B zemin jeofizik görüntüleme teknolojisi kullanılmış bir yapı projesinin açılışını yapacak olsaydınız, koşarak gelir ve tebrik ederdim,” dedim. Projelerinin kazıklı temellere dayandığını belirtince, “Bu durumda, binanın oturduğu zemin sağlıklı değil,” dedim. “Şişli’nin sağlam bir zemin üzerinde olduğunu biliyorsunuz,” dedi.

“Maalesef, depremlerden yeterince ders almıyoruz ve çabuk unutuyoruz,” diye devam ettim. “Japon Konutları projesi İstanbul’da başladı. 6 katlı ve sismik izolatörlü, deprem riskini %80 azaltacak 21. yüzyıl teknolojilerini izlemeniz ve bunlarla öne çıkmanız çok iyi olur,” dedim. “Evet, bu projeyi biliyorum,” dedi.

Görüşmenin Sonuçları

Görüşme böylece sona erdi. Bu telefon konuşması, Türkiye’deki inşaat projelerinin modern teknolojilerle ne kadar uyumlu olduğunu ve depreme karşı ne kadar hazırlıklı olduklarını sorgulama fırsatı sundu. Deprem güvenliği konusundaki bilgi ve deneyimlerimi paylaşmak, daha sağlam ve güvenli yapılar için bir adım atmak anlamına geliyor. Umarım bu tür görüşmeler, sektörde daha ileriye gitmemizi sağlar ve toplumda bilinç oluşturur.






No comments:

Post a Comment

Almanya, ABD ve Türkiye Mesleki Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırılması

Bu makalede Almanya, ABD ve Türkiye'nin mesleki eğitim sistemleri , iş gücüne entegrasyon süreçleri ve eğitim yapılarının karşılaştırılm...