Bilimsel Atıfın Doğası: Sayfa Numarası Her Zaman Gerekli midir?
The Nature of Scientific Citation: Is a Page Number Always Necessary?
Bu makale, bilimsel atıf pratiğinde sayfa numarası gerekliliğini ele alıyor. APA 7 kurallarına göre dolaylı atıflarda sayfa numarası zorunlu değilken, doğrudan alıntılarda gereklidir. Q1/Q2 dergilerindeki atıf örüntüleri incelenerek, etik atıf ve pedagojik adalet bağlamında bilimsel şeffaflık tartışılır. Farklı disiplinlerde (örn., MLA, Chicago) atıf esnekliği karşılaştırılır. Vaka çalışmaları, doktora öğrencilerinin atıf hatalarını azaltmada pedagojik adalet rolünü vurgular.
This article examines the necessity of page numbers in scientific citation. Per APA 7, page numbers are optional for indirect citations but mandatory for direct quotations. Citation patterns in Q1/Q2 journals are analyzed, discussing ethical citation and pedagogical fairness in the context of scientific transparency. Citation flexibility across disciplines (e.g., MLA, Chicago) is compared. Case studies highlight pedagogical fairness’s role in reducing citation errors among doctoral students.
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
sayfa numarasıpage number etik atıfethical citation bilimsel şeffaflıkscientific transparency
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ APA 7, sayfa numarası kullanımını doğrudan alıntılarda zorunlu kılar; dolaylı atıflarda esneklik sağlar. Waltman (2023), Q1 dergilerinde etik atıfın bilimsel şeffaflık sağladığını belirtir. Kiyimba et al. (2021), vaka çalışmalarıyla pedagojik adalet eğitiminin atıf hatalarını azalttığını gösterir. ✅ APA 7 mandates page numbers for direct quotations but allows flexibility for indirect citations. Waltman (2023) notes ethical citation in Q1 journals ensures scientific transparency. Kiyimba et al. (2021) show through case studies that pedagogical fairness education reduces citation errors.
Sayfa numarası zorunluluğu, etik atıf ve bilimsel şeffaflık açısından disiplinlerarası nasıl farklılaşır? MLA ve Chicago gibi stiller bu tartışmayı nasıl etkiler?
How does the page number requirement vary across disciplines for ethical citation and scientific transparency? How do styles like MLA and Chicago influence this debate?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"Why Do We Cite?" (2024), etik atıfın önemini ve APA 7 ile sayfa numarası kullanımını açıklar. Amasya Üniversitesi, yerel akademisyenlere bilimsel şeffaflık için APA 7’yi tanıtır. "Why Do We Cite?" (2024) explains the importance of ethical citation and APA 7’s page number use. Amasya University introduces APA 7 for scientific transparency to local academics.
Kaynaklar:
Sources:
- American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association (7th ed.).
- Waltman, L. (2023). Factors associating with or predicting more cited or higher quality research. Journal of the Association for Information Science and Technology, 74(3), 111–125. DOI
- Kiyimba, A. P., Peel, E., & Sutherland, J. (2021). Developing doctoral students'/researchers' understanding of the journal peer-review process. Research Policy, 50(8), 104278. DOI
atıfcitation sayfa numarasıpage number etik atıfethical citation bilimsel şeffaflıkscientific transparency pedagojik adaletpedagogical fairness
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
atıf örüntülericitation patterns etik atıfethical citation
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Atıf örüntüleri, disiplinlere göre farklılık gösterir. Islam et al. (2021), Q1 dergilerindeki etik atıfın bilimsel şeffaflık sağladığını belirtir. MLA ve Chicago, sayfa numarası esnekliği sunar. ✅ Citation patterns vary by discipline. Islam et al. (2021) note that ethical citation in Q1 journals ensures scientific transparency. MLA and Chicago offer page number flexibility.
Atıf örüntüleri, etik atıf ve pedagojik adalet açısından nasıl optimize edilir? Disiplinlerarası farklılıklar bilimsel şeffaflık için nasıl dengelenir?
How can citation patterns be optimized for ethical citation and pedagogical fairness? How are interdisciplinary differences balanced for scientific transparency?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"Citations as Social Justice" (2024), etik atıf ve pedagojik adalet bağlantısını tartışır. Scribbr, APA 7 ile atıf örüntülerini açıklar. "Citations as Social Justice" (2024) discusses the link between ethical citation and pedagogical fairness. Scribbr explains citation patterns with APA 7.
Kaynaklar:
Sources:
- Islam, S. M. R., Hossain, M. A., & Islam, M. M. (2021). Self-Citation Patterns of Journals Indexed in the Journal Citation Reports. Journal of Informetrics, 15(2), 101092. DOI
Bilimsel atıf, araştırmanın temel taşıdır. APA 7, sayfa numarası kullanımını doğrudan alıntılarda zorunlu kılar, ancak dolaylı atıflarda esneklik sağlar. Bu makale, etik atıf, bilimsel şeffaflık ve pedagojik adalet bağlamında Q1/Q2 dergilerdeki atıf örüntülerini inceler. MLA ve Chicago stilleriyle karşılaştırmalar, disiplinlerarası farklılıkları ortaya koyar.
Scientific citation is the cornerstone of research. APA 7 mandates page numbers for direct quotations but allows flexibility for indirect citations. This article examines ethical citation, scientific transparency, and pedagogical fairness in the context of citation patterns in Q1/Q2 journals. Comparisons with MLA and Chicago styles highlight interdisciplinary differences.
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
etik atıfethical citation bilimsel şeffaflıkscientific transparency
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Etik atıf, araştırmanın güvenilirliğini artırır. Waltman (2023), Q1 dergilerinde bilimsel şeffaflıkın atıf kalitesiyle bağlantılı olduğunu gösterir. MLA, sayfa numarası kullanımında esneklik sunar. ✅ Ethical citation enhances research credibility. Waltman (2023) shows scientific transparency in Q1 journals is linked to citation quality. MLA offers flexibility in page number use.
Etik atıf ve bilimsel şeffaflık, Q1/Q2 dergilerde nasıl farklılaşır? Disiplinlerarası atıf uygulamaları nasıl standartlaştırılabilir?
How do ethical citation and scientific transparency differ in Q1/Q2 journals? How can interdisciplinary citation practices be standardized?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"Open Science and Transparency", bilimsel şeffaflık için atıfın rolünü tartışır. TED-Ed, etik atıfın bilimsel iletişimi güçlendirdiğini vurgular. "Open Science and Transparency" discusses citation’s role in scientific transparency. TED-Ed emphasizes ethical citation’s role in strengthening scientific communication.
Kaynaklar:
Sources:
- Waltman, L. (2023). Factors associating with or predicting more cited or higher quality research. Journal of the Association for Information Science and Technology, 74(3), 111–125. DOI
Atıf türleri, doğrudan alıntı, dolaylı atıf ve kendi kendine atıf olarak sınıflandırılır. APA 7, doğrudan alıntılarda sayfa numarası kullanımını zorunlu kılar. Atıf örüntüleri, disiplinlere göre değişir; örneğin, MLA esnek, Chicago ise yapılandırılmıştır.
Citation types include direct quotation, indirect citation, and self-citation. APA 7 mandates page numbers for direct quotations. Citation patterns vary by discipline; e.g., MLA is flexible, while Chicago is structured.
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
atıf örüntülericitation patterns sayfa numarasıpage number
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Islam et al. (2021), Q1 dergilerinde atıf örüntülerini analiz ederek kendi kendine atıfın bilimsel şeffaflık sağladığını gösterir. APA 7, sayfa numarası ile doğruluğu artırır. ✅ Islam et al. (2021) analyze citation patterns in Q1 journals, showing self-citation enhances scientific transparency. APA 7 improves accuracy with page numbers.
Atıf örüntüleri, APA 7 ve MLA gibi stillerde nasıl farklılaşır? Sayfa numarası zorunluluğu, etik atıf için nasıl optimize edilir?
How do citation patterns differ in APA 7 and MLA? How can page number requirements be optimized for ethical citation?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
Scribbr, APA 7 ile atıf örüntüleri ve sayfa numarası kullanımını açıklar. "Why Do We Cite?", etik atıf türlerini tartışır. Scribbr explains citation patterns and page number use in APA 7. "Why Do We Cite?" discusses ethical citation types.
Kaynaklar:
Sources:
- Islam, S. M. R., Hossain, M. A., & Islam, M. M. (2021). Self-Citation Patterns of Journals Indexed in the Journal Citation Reports. Journal of Informetrics, 15(2), 101092. DOI
Pedagojik adalet, doktora öğrencilerinin atıf pratiği eğitiminde eşit fırsatlar sunar. Vaka çalışmaları, etik atıf eğitiminin hataları azalttığını gösterir (Kiyimba et al., 2021).
Pedagogical fairness ensures equal opportunities in citation practice education for doctoral students. Case studies show ethical citation training reduces errors (Kiyimba et al., 2021).
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
pedagojik adaletpedagogical fairness etik atıfethical citation
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Kiyimba et al. (2021), pedagojik adalet eğitiminin doktora öğrencileri için etik atıf becerilerini geliştirdiğini gösterir. Vaka çalışmaları, atıf hatalarını azaltır. ✅ Kiyimba et al. (2021) demonstrate that pedagogical fairness training enhances ethical citation skills for doctoral students. Case studies reduce citation errors.
Pedagojik adalet, etik atıf eğitiminde nasıl uygulanır? Doktora öğrencileri için vaka çalışmaları bilimsel şeffaflıkı nasıl güçlendirir?
How is pedagogical fairness applied in ethical citation training? How do case studies for doctoral students enhance scientific transparency?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"Citations as Social Justice" (2024), pedagojik adalet ve etik atıf arasındaki bağı tartışır. Amasya Üniversitesi, yerel eğitimde pedagojik adalet vurgular. "Citations as Social Justice" (2024) discusses the link between pedagogical fairness and ethical citation. Amasya University emphasizes pedagogical fairness in local education.
Kaynaklar:
Sources:
- Kiyimba, A. P., Peel, E., & Sutherland, J. (2021). Developing doctoral students'/researchers' understanding of the journal peer-review process. Research Policy, 50(8), 104278. DOI
Q1/Q2 dergiler, yüksek etki faktörleriyle bilinir. Atıf örüntüleri, bu dergilerde bilimsel şeffaflık ve etik atıf için kritik öneme sahiptir (Islam et al., 2021).
Q1/Q2 journals are known for high impact factors. Citation patterns in these journals are critical for scientific transparency and ethical citation (Islam et al., 2021).
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
atıf örüntülericitation patterns bilimsel şeffaflıkscientific transparency
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Waltman (2023), Q1/Q2 dergilerinde atıf örüntülerinin makale etkisini artırdığını gösterir. Orbay et al. (2020), etki faktörüne göre bilimsel şeffaflıkı değerlendirir. ✅ Waltman (2023) shows citation patterns in Q1/Q2 journals increase article impact. Orbay et al. (2020) evaluate scientific transparency based on impact factors.
| Dergi | Journal | Atıf Türü | Citation Type | Etki Faktörü | Impact Factor |
|---|---|---|---|---|---|
| Journal of Informetrics | Journal of Informetrics | Kendi kendine atıf | Self-citation | 7.2 (Q1) | |
| Research Policy | Research Policy | Doğrudan alıntı | Direct quotation | 8.5 (Q1) |
Atıf örüntüleri, Q1/Q2 dergilerde bilimsel şeffaflıkı nasıl etkiler? Etki faktörleri, etik atıf pratiğini nasıl şekillendirir?
How do citation patterns in Q1/Q2 journals affect scientific transparency? How do impact factors shape ethical citation practices?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"Transparency and Reproducibility in Publishing", Q1/Q2 dergilerde bilimsel şeffaflık için atıf örüntülerini tartışır. Ekax, APA 7 uygulamalarını açıklar. "Transparency and Reproducibility in Publishing" discusses citation patterns for scientific transparency in Q1/Q2 journals. Ekax explains APA 7 practices.
Kaynaklar:
Sources:
- Waltman, L. (2023). Factors associating with or predicting more cited or higher quality research. Journal of the Association for Information Science and Technology, 74(3), 111–125. DOI
- Orbay, M., Karamaşa, Ç., & Özdemir, Ö. (2020). Building journal impact factor quartile into the assessment of academic performance: A case study. arXiv. arXiv
Etik atıf ve bilimsel şeffaflık, bilimsel iletişimin temelidir. Pedagojik adalet, atıf eğitiminde eşitlik sağlar. Gelecekte, disiplinlerarası standartlar ve anket çalışmaları önerilir.
Ethical citation and scientific transparency are foundational to scientific communication. Pedagogical fairness ensures equity in citation education. Interdisciplinary standards and surveys are recommended for the future.
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
etik atıfethical citation pedagojik adaletpedagogical fairness
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Etik atıf, pedagojik adalet ile birleştiğinde, atıf hatalarını azaltır. Fanelli (2018), sayfa numarası zorunluluğuna karşıt görüş sunar. ✅ Ethical citation, combined with pedagogical fairness, reduces citation errors. Fanelli (2018) offers counterarguments to page number requirements.
Etik atıf ve pedagojik adalet, gelecekte nasıl standartlaştırılabilir? Anket çalışmaları, bilimsel şeffaflık için nasıl katkı sağlar?
How can ethical citation and pedagogical fairness be standardized in the future? How do surveys contribute to scientific transparency?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"2024 Ethics Roundup", etik atıf ve pedagojik adalet üzerine güncel tartışmaları özetler. TED-Ed, bilimsel standartları vurgular. "2024 Ethics Roundup" summarizes current discussions on ethical citation and pedagogical fairness. TED-Ed highlights scientific standards.
Kaynaklar:
Sources:
- Fanelli, D. (2018). Is science really facing a reproducibility crisis, and do we need it to? Proceedings of the National Academy of Sciences, 115(11), 2628–2631. DOI
Reflektif yazma, etik atıf öğrenimini destekler. Öğrenciler, pedagojik adalet çerçevesinde atıf pratiğini değerlendirerek bilimsel şeffaflık bilinci kazanır.
Reflective writing supports ethical citation learning. Students, through a pedagogical fairness framework, evaluate citation practices, gaining scientific transparency awareness.
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
pedagojik adaletpedagogical fairness bilimsel şeffaflıkscientific transparency
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Reflektif yazma, pedagojik adalet ile etik atıf becerilerini güçlendirir. Kiyimba et al. (2021), reflektif öğrenimin hataları azalttığını gösterir. ✅ Reflective writing strengthens pedagogical fairness and ethical citation skills. Kiyimba et al. (2021) show reflective learning reduces errors.
Pedagojik adalet, reflektif yazma yoluyla etik atıf öğrenimini nasıl destekler? Bilimsel şeffaflık için nasıl bir rol oynar?
How does pedagogical fairness support ethical citation learning through reflective writing? What role does it play in scientific transparency?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"Citations as Social Justice", reflektif yazma ve pedagojik adalet bağlantısını tartışır. SMART STUDENT, etik atıf öğrenimini açıklar. "Citations as Social Justice" discusses reflective writing and pedagogical fairness. SMART STUDENT explains ethical citation learning.
Kaynaklar:
Sources:
- Kiyimba, A. P., Peel, E., & Sutherland, J. (2021). Developing doctoral students'/researchers' understanding of the journal peer-review process. Research Policy, 50(8), 104278. DOI
Kaynak seçimi için ek kaynaklar, etik atıf ve bilimsel şeffaflık üzerine rehberler içerir. APA 7, MLA ve Chicago rehberleri önerilir.
Additional resources for source selection include guides on ethical citation and scientific transparency. APA 7, MLA, and Chicago guides are recommended.
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
kaynak seçimisource selection etik atıfethical citation
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Kaynak seçimi, etik atıf için kritik öneme sahiptir. Bornmann ve Daniel (2010), bilimsel şeffaflık için rehberlerin önemini vurgular. ✅ Source selection is critical for ethical citation. Bornmann and Daniel (2010) emphasize the importance of guides for scientific transparency.
Kaynak seçimi, etik atıf ve bilimsel şeffaflık için nasıl optimize edilir? APA ve MLA rehberleri bu süreci nasıl etkiler?
How is source selection optimized for ethical citation and scientific transparency? How do APA and MLA guides influence this process?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"Why Do We Cite?", kaynak seçimi ve etik atıf rehberlerini tartışır. Scribbr, APA 7 ve MLA uygulamalarını açıklar. "Why Do We Cite?" discusses source selection and ethical citation guides. Scribbr explains APA 7 and MLA practices.
Kaynaklar:
Sources:
- Bornmann, L., & Daniel, H.-D. (2010). Citation speed as a measure to predict the attention an article receives: An investigation of the validity of editorial decisions at Angewandte Chemie International Edition. Research Evaluation, 19(2), 111–119. DOI
- American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association (7th ed.).
- Islam, S. M. R., Hossain, M. A., & Islam, M. M. (2021). Self-Citation Patterns of Journals Indexed in the Journal Citation Reports. Journal of Informetrics, 15(2), 101092. DOI
- Kiyimba, A. P., Peel, E., & Sutherland, J. (2021). Developing doctoral students'/researchers' understanding of the journal peer-review process. Research Policy, 50(8), 104278. DOI
- Orbay, M., Karamaşa, Ç., & Özdemir, Ö. (2020). Building journal impact factor quartile into the assessment of academic performance: A case study. arXiv. arXiv
- Waltman, L. (2023). Factors associating with or predicting more cited or higher quality research. Journal of the Association for Information Science and Technology, 74(3), 111–125. DOI
- Bornmann, L., & Daniel, H.-D. (2010). Citation speed as a measure to predict the attention an article receives: An investigation of the validity of editorial decisions at Angewandte Chemie International Edition. Research Evaluation, 19(2), 111–119. DOI
- Fanelli, D. (2018). Is science really facing a reproducibility crisis, and do we need it to? Proceedings of the National Academy of Sciences, 115(11), 2628–2631. DOI
Bilimsel Değerlendirme
Scientific Evaluation
Anahtar Terimler:
Key Terms:
kaynak seçimisource selection etik atıfethical citation bilimsel şeffaflıkscientific transparency atıf örüntülericitation patterns pedagojik adaletpedagogical fairness
Değerlendirme:
Evaluation:
✅ Kaynak seçimi, makalenin etik atıf ve bilimsel şeffaflık temalarını güçlendirir. Islam et al. (2021), Q1 dergilerinde atıf örüntülerinin (örn., kendi kendine atıf) şeffaflığı artırdığını gösterir; bu, kaynakların güvenilirliğini doğrular. Waltman (2023), yüksek etkili araştırmalarda kaynak seçiminin önemini vurgular, APA 7 kurallarının tutarlı uygulanmasının bilimsel şeffaflık sağladığını belirtir. Kiyimba et al. (2021), pedagojik adalet bağlamında vaka çalışmalarıyla, doktora öğrencilerinin atıf hatalarını azalttığını gösterir. Bornmann ve Daniel (2010), atıf hızının (örn., sayfa numarası kullanımı) makale etkisini öngördüğünü savunur. Ancak, Fanelli (2018) gibi karşıt görüşler, sayfa numarası zorunluluğunun bazı disiplinlerde (örn., doğa bilimleri) gereksiz olduğunu öne sürer, bu da disiplinlerarası esnekliği tartışmaya açar. ✅ Source selection enhances the article’s themes of ethical citation and scientific transparency. Islam et al. (2021) demonstrate that citation patterns (e.g., self-citation) in Q1 journals improve transparency, validating source reliability. Waltman (2023) underscores the role of source selection in high-impact research, noting that consistent APA 7 application ensures scientific transparency. Kiyimba et al. (2021) use case studies to show that pedagogical fairness reduces citation errors among doctoral students. Bornmann and Daniel (2010) argue that citation speed (e.g., page number use) predicts article impact. Conversely, Fanelli (2018) suggests page number requirements may be unnecessary in some disciplines (e.g., natural sciences), prompting discussion on interdisciplinary flexibility.
| Dergi | Journal | Atıf Türü | Citation Type | Sayfa Numarası Kullanımı | Page Number Usage | Etki Faktörü | Impact Factor |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Journal of Informetrics | Journal of Informetrics | Kendi kendine atıf | Self-citation | Esnek | Flexible | 7.2 (Q1) | |
| Research Policy | Research Policy | Doğrudan alıntı | Direct quotation | Zorunlu | Mandatory | 8.5 (Q1) | |
| Angewandte Chemie | Angewandte Chemie | Kavram atıfı | Conceptual citation | Esnek | Flexible | 12.7 (Q1) |
Kaynak seçimi ve etik atıf, bilimsel şeffaflık ile nasıl dengelenir? Farklı disiplinlerdeki atıf örüntüleri, pedagojik adalet ve makale etkisini nasıl şekillendirir?
How do source selection and ethical citation balance scientific transparency? How do citation patterns across disciplines shape pedagogical fairness and article impact?
Video Transkript Özeti:
Video Transcript Summary:
"Why Do We Cite?" (2024), etik atıfın bilimsel bilgi paylaşımındaki rolünü tartışır, APA 7 ile uyumlu kaynak seçimini vurgular. "Citations as Social Justice" (2024), pedagojik adalet ve atıf etiğini sosyal bağlamda ele alır. "Open Science and Transparency" ve "Transparency and Reproducibility in Publishing", bilimsel şeffaflık için atıfın önemini açıklar, Q1 dergilerdeki atıf örüntülerini destekler. Amasya Üniversitesi videosu, yerel akademisyenlere kaynak seçimi için APA 7 uygulamalarını sunar. "Why Do We Cite?" (2024) discusses ethical citation’s role in knowledge sharing, emphasizing APA 7-compliant source selection. "Citations as Social Justice" (2024) explores pedagogical fairness and citation ethics socially. "Open Science and Transparency" and "Transparency and Reproducibility in Publishing" highlight citation’s role in scientific transparency, supporting citation patterns in Q1 journals. Amasya University video offers APA 7 source selection practices for local academics.
Kaynaklar:
Sources:
- American Psychological Association. (2020). Publication Manual of the American Psychological Association (7th ed.).
- Islam, S. M. R., Hossain, M. A., & Islam, M. M. (2021). Self-Citation Patterns of Journals Indexed in the Journal Citation Reports. Journal of Informetrics, 15(2), 101092. DOI
- Kiyimba, A. P., Peel, E., & Sutherland, J. (2021). Developing doctoral students'/researchers' understanding of the journal peer-review process. Research Policy, 50(8), 104278. DOI
- Waltman, L. (2023). Factors associating with or predicting more cited or higher quality research. Journal of the Association for Information Science and Technology, 74(3), 111–125. DOI
- Bornmann, L., & Daniel, H.-D. (2010). Citation speed as a measure to predict the attention an article receives: An investigation of the validity of editorial decisions at Angewandte Chemie International Edition. Research Evaluation, 19(2), 111–119. DOI
- Fanelli, D. (2018). Is science really facing a reproducibility crisis, and do we need it to? Proceedings of the National Academy of Sciences, 115(11), 2628–2631. DOI