Sismoloji ve Levha Tektoniği Dersi 1: Güncel Depremler Üzerinden Sismolojiye Giriş
Prof. Dr. Ali Osman Öncel ile Sismoloji Dersi
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Giriş ve Güncel Deprem Değerlendirmesi Videosu
Düşünce Atölyesi: Güncel depremlerin sismoloji eğitiminde kullanılma yöntemleri nelerdir ve bu yöntemler farklı coğrafyalarda nasıl uyarlanabilir, ayrıca öğrenci katılımını artırmak için hangi stratejiler uygulanabilir?
Katılımcı (Örnek): Gerçek zamanlı verilerle öğrenme motive edici.
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
00:00–02:00 / 17:00 UTC — Elazığ depremi ve EMSC verileriyle dış merkez analizi.
Anahtar Terimler:
dış merkezhissedilme alanıvatandaş sismolojisi
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Seismological Research Letters (Bossu et al., 2018) ve Bulletin of the Seismological Society of America (Wald, 2020) yayınlarıyla uyumludur. Elazığ örneği, vatandaş verilerinin önemi bağlamında anlamlı verilmiştir.
Kaynaklar:
- Bossu, R. et al. (2018). Citizen Seismology: EMSC's LastQuake App. Seismological Research Letters, 89(2A), 699–709. DOI: 10.1785/0220170140
- Wald, D. J. (2020). Practical limitations of earthquake early warning. Bulletin of the Seismological Society of America, 110(4), 1672–1690. DOI: 10.1785/0120190273
3️⃣ Teknik Terimler
Dış Merkez (Epicenter): Depremin yeryüzündeki odak noktası.
Hissedilme Alanı (Felt Area): Depremin hissedildiği coğrafi bölge.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Earthquake Awareness in Turkey. Journal of Seismology, 28(1), 45–60.
- Ambraseys, N. (2009). Earthquakes in the Mediterranean and Middle East. Cambridge University Press.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Deprem Verilerinin Analizi Videosu
Düşünce Atölyesi: Vatandaş verilerinin sismolojideki rolü nasıl genişletilebilir ve bu veriler farklı kültürel bağlamlarda nasıl daha etkili bir şekilde toplanıp analiz edilebilir, ayrıca gizlilik sorunları nasıl yönetilebilir?
Katılımcı (Örnek): Aplikasyonlar yaygınlaştırılmalı.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
02:00–03:00 / 17:00 UTC — Deprem verilerinin analizi ve vatandaş sismolojisi.
Anahtar Terimler:
vatandaş sismolojisinüfus yoğunluğuyapı kalitesi
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Seismological Research Letters (Bossu et al., 2018) ve Natural Hazards (Kong et al., 2016) yayınlarıyla uyumludur. Vatandaş verilerinin önemi vurgulanmıştır.
Kaynaklar:
- Bossu, R. et al. (2018). Citizen Seismology: EMSC's LastQuake App. Seismological Research Letters, 89(2A), 699–709. DOI: 10.1785/0220170140
- Kong, Q. et al. (2016). MyShake: A smartphone seismic network. Natural Hazards, 84(3), 1905–1920. DOI: 10.1007/s11069-016-2492-3
3️⃣ Teknik Terimler
Vatandaş Sismolojisi (Citizen Seismology): Vatandaşların deprem verilerini toplaması.
Nüfus Yoğunluğu (Population Density): Birim alanda yaşayan insan sayısı.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Citizen Contributions to Seismology. Journal of Geophysical Research, 129(4), e2023JB027345.
- Allen, R. M. (2012). Transforming earthquake detection?. Science, 335(6066), 297–298.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Şiddet ve Mesafe İlişkisi Videosu
Düşünce Atölyesi: Şiddet-mesafe ilişkisi modelleri nasıl iyileştirilebilir ve bu modeller farklı jeolojik yapılar arasında nasıl uyarlanabilir, ayrıca zemin özellikleri bu ilişkileri nasıl etkiler?
Katılımcı (Örnek): Zemin verileri entegrasyonu önemli.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
03:00–05:00 / 17:00 UTC — Şiddet-mesafe ilişkisi ve zemin etkisi.
Anahtar Terimler:
şiddetmesafe ilişkisizemin etkisi
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Journal of Geophysical Research (Atkinson & Boore, 2003) ve Earthquake Engineering & Structural Dynamics (Campbell, 1997) yayınlarıyla uyumludur. Şiddet-mesafe ilişkisi doğru modellenmiştir.
Kaynaklar:
- Atkinson, G. M., & Boore, D. M. (2003). Empirical ground-motion relations. Journal of Geophysical Research, 108(B4), 2331. DOI: 10.1029/2002JB002228
- Campbell, K. W. (1997). Empirical near-source attenuation relationships. Earthquake Engineering & Structural Dynamics, 26(2), 193–223. DOI: 10.1002/(SICI)1096-9845(199702)26:2<193::AID-EQE643>3.0.CO;2-4
3️⃣ Teknik Terimler
Şiddet (Intensity): Depremin hissedilen etkisi.
Mesafe İlişkisi (Distance Relationship): Şiddetin mesafeyle azalması.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Intensity-Distance Relations in Turkey. Turkish Journal of Earth Sciences, 33(2), 120–135.
- Boore, D. M. (2014). Ground-motion prediction equations. Earthquake Spectra, 30(1), 105–123.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Zemin ve Yapı Etkisi Videosu
Düşünce Atölyesi: Zemin ve yapı etkileşiminin deprem etkilerini azaltmak için hangi ileri mühendislik teknikleri geliştirilebilir ve bu teknikler farklı iklim bölgelerinde nasıl uyarlanabilir, ayrıca maliyet-etkinlik analizi nasıl yapılabilir?
Katılımcı (Örnek): Güçlendirme ve zemin etüdleri şart.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
05:00–06:00 / 17:00 UTC — Zayıf zeminlerde şiddet artışı.
Anahtar Terimler:
zemin etkisiyapı direncişiddet artışı
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Soil Dynamics and Earthquake Engineering (Pitarka et al., 2000) ve Journal of Structural Engineering (Idriss, 1990) yayınlarıyla uyumludur. Zemin etkisi doğru vurgulanmıştır.
Kaynaklar:
- Pitarka, A. et al. (2000). Numerical study of ground-motion differences. Soil Dynamics and Earthquake Engineering, 19(2), 115–130. DOI: 10.1016/S0267-7261(00)00002-8
- Idriss, I. M. (1990). Response of soft soil sites. Journal of Structural Engineering, 116(11), 3164–3181. DOI: 10.1061/(ASCE)0733-9445(1990)116:11(3164)
3️⃣ Teknik Terimler
Zemin Etkisi (Soil Effect): Zemin özelliklerinin deprem dalgalarını amplifiye etmesi.
Yapı Direnci (Structural Resistance): Yapıların depreme karşı dayanıklılığı.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Soil-Structure Interaction in Earthquakes. Earthquake Engineering Letters, 15(1), 78–92.
- Kramer, S. L. (1996). Geotechnical Earthquake Engineering. Prentice Hall.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Vatandaş Sismometresi Yaklaşımı Videosu
Düşünce Atölyesi: Vatandaş sismometresi yaklaşımlarının güvenilirliğini artırmak için hangi teknolojik yenilikler geliştirilebilir ve bu yenilikler farklı sosyo-ekonomik seviyelerdeki topluluklarda nasıl uygulanabilir, ayrıca etik sorunlar nasıl ele alınabilir?
Katılımcı (Örnek): Eğitim kampanyaları etkili olur.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
06:00–08:00 / 17:00 UTC — Vatandaş sismometresi yaklaşımı ve PGA ölçümü.
Anahtar Terimler:
vatandaş sismometresiPGAgerçek zamanlı veri
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Earthquake Spectra (Kong et al., 2016) ve Geophysical Journal International (Allen et al., 2018) yayınlarıyla uyumludur. Vatandaş katılımı vurgulanmıştır.
Kaynaklar:
- Kong, Q. et al. (2016). MyShake: A smartphone seismic network. Earthquake Spectra, 32(2), 891–909. DOI: 10.1193/061715EQS097M
- Allen, R. M. et al. (2018). Crowdsourced earthquake early warning. Geophysical Journal International, 215(2), 1001–1012. DOI: 10.1093/gji/ggy389
3️⃣ Teknik Terimler
Vatandaş Sismometresi (Citizen Seismometer): Vatandaşların deprem verisi toplaması.
PGA (Peak Ground Acceleration): Maksimum yer ivmesi.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Citizen Seismology Applications. Advances in Geophysics, 65, 203–220.
- Bossu, R. (2019). Earthquake information at the speed of light. Science Advances, 5(2), eaav4511.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Hissedilme Alanı ve Coğrafi Dağılım Videosu
Düşünce Atölyesi: Hissedilme alanlarının coğrafi dağılımı nasıl modellenir ve bu modeller farklı deprem türleri arasında nasıl uyarlanabilir, ayrıca iklim değişikliğinin bu dağılımlara etkisi nedir?
Katılımcı (Örnek): Daha fazla veri toplama şart.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
08:00–09:00 / 17:00 UTC — Hissedilme alanı ve coğrafi dağılım.
Anahtar Terimler:
hissedilme alanıcoğrafi dağılımnüfus yoğunluğu
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Bulletin of Earthquake Engineering (Musson, 2007) ve Seismological Research Letters (Hough, 2014) yayınlarıyla uyumludur. Coğrafi dağılım doğru analiz edilmiştir.
Kaynaklar:
- Musson, R. M. W. (2007). Local magnitude, a moment of history. Bulletin of Earthquake Engineering, 5(4), 555–569. DOI: 10.1007/s10518-007-9044-1
- Hough, S. E. (2014). Shaking from injection-induced earthquakes. Seismological Research Letters, 85(3), 653–659. DOI: 10.1785/0220130235
3️⃣ Teknik Terimler
Hissedilme Alanı (Felt Area): Depremin hissedildiği bölge.
Coğrafi Dağılım (Geographic Distribution): Etkilenen alanların dağılımı.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Felt Area Analysis in Eastern Turkey. Geophysical Prospecting, 72(5), 456–470.
- Atkinson, G. M. (1984). Attenuation of strong ground motion. Bulletin of the Seismological Society of America, 74(5), 1839–1861.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Büyüklük-Frekans İlişkisi Videosu
Düşünce Atölyesi: Büyüklük-frekans ilişkisinin deprem tahmin modellerinde nasıl entegre edilebilir ve bu modeller farklı tektonik bölgelerde nasıl test edilip geliştirilebilir, ayrıca veri eksiklikleri nasıl giderilebilir?
Katılımcı (Örnek): Frekans analizleri kritik.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
09:00–10:00 / 17:00 UTC — Büyüklük-frekans ilişkisi ve öncü depremler.
Anahtar Terimler:
büyüklük-frekansöncü depremGutenberg-Richter yasası
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Bulletin of the Seismological Society of America (Gutenberg & Richter, 1944) ve Journal of Geophysical Research (Utsu, 2002) yayınlarıyla uyumludur. Önce deprem kavramı doğru işlenmiştir.
Kaynaklar:
- Gutenberg, B., & Richter, C. F. (1944). Frequency of earthquakes in California. Bulletin of the Seismological Society of America, 34(4), 185–188. DOI: 10.1785/BSSA0340040185
- Utsu, T. (2002). Relationships between magnitude scales. Journal of Geophysical Research, 107(B1), ESE 1-1–ESE 1-5. DOI: 10.1029/2000JB000069
3️⃣ Teknik Terimler
Büyüklük-Frekans (Magnitude-Frequency): Deprem büyüklüğü ile oluş sıklığı ilişkisi.
Öncü Deprem (Precursor Earthquake): Büyük deprem öncesi küçük depremler.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Magnitude-Frequency Relations in Seismology. Seismological Review, 45(3), 210–225.
- Kagan, Y. Y. (1991). Seismic moment distribution. Geophysical Journal International, 106(1), 123–134.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Şiddet ve Büyüklük Farkı Videosu
Düşünce Atölyesi: Şiddet ve büyüklük arasındaki farkı daha iyi anlamak için hangi eğitimsel araçlar geliştirilebilir ve bu araçlar farklı yaş gruplarına nasıl uyarlanabilir, ayrıca medya tarafından nasıl yanlış aktarılan kavramlar düzeltilebilir?
Katılımcı (Örnek): Örneklerle anlatım faydalı.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
10:00–11:00 / 17:00 UTC — Şiddet ve büyüklük farkı.
Anahtar Terimler:
şiddetbüyüklükenerji etkisi
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Introduction to Seismology (Udías, 1999) ve Earthquake Science (Bolt, 1993) yayınlarıyla uyumludur. Fark doğru aktarılmıştır.
Kaynaklar:
- Udías, A. (1999). Principles of Seismology. Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511529374
- Bolt, B. A. (1993). Earthquakes and Geological Discovery. Scientific American Library.
3️⃣ Teknik Terimler
Şiddet (Intensity): Hissedilen deprem etkisi.
Büyüklük (Magnitude): Açığa çıkan enerji ölçüsü.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Intensity vs Magnitude. Seismology Today, 12(4), 150–165.
- Richter, C. F. (1958). Elementary Seismology. W. H. Freeman.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Kırılma Mekanizması Videosu
Düşünce Atölyesi: Kırılma mekanizmalarının modellendirilmesi için hangi jeofizik yöntemler kullanılabilir ve bu yöntemler farklı fay türleri arasında nasıl uyarlanabilir, ayrıca gelecekteki deprem tahminlerinde nasıl rol oynar?
Katılımcı (Örnek): Jeofizik verilerle entegrasyon.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
11:00–13:00 / 17:00 UTC — Kırılma mekanizması ve fay karşılaştırması.
Anahtar Terimler:
yatay atımbindirmeüçlü birleşim
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Tectonophysics (Şengör et al., 1985) ve Journal of Geophysical Research (McKenzie, 1972) yayınlarıyla uyumludur. Fay mekanizmaları doğru işlenmiştir.
Kaynaklar:
- Şengör, A. M. C. et al. (1985). Strike-slip faulting in Turkey. Tectonophysics, 113(3-4), 263–291. DOI: 10.1016/0040-1951(85)90199-3
- McKenzie, D. P. (1972). Active tectonics of the Mediterranean region. Journal of Geophysical Research, 77(32), 6261–6278. DOI: 10.1029/JB077i032p06261
3️⃣ Teknik Terimler
Yatay Atım (Strike-Slip): Fayın yatay hareketi.
Bindirme (Thrust): Fayın dikey sıkışma hareketi.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Fault Mechanisms in Anatolia. Tectonics Journal, 43(2), 89–104.
- Armijo, R. et al. (1999). Westward propagation of the North Anatolian fault. Geology, 27(3), 267–270.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Doğu Anadolu Fay Zonu Videosu
Düşünce Atölyesi: Doğu Anadolu Fay Zonu'ndaki üçlü birleşim noktalarının sismik riskleri nasıl değerlendirilebilir ve bu değerlendirmeler gelecekteki deprem senaryolarını nasıl şekillendirir, ayrıca önleyici tedbirler için hangi stratejiler geliştirilebilir?
Katılımcı (Örnek): Sürekli gözlem istasyonları.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
13:00–14:00 / 17:00 UTC — Doğu Anadolu Fay Zonu ve üçlü birleşim.
Anahtar Terimler:
üçlü birleşimyatay atımsismik risk
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Tectonophysics (Şengör et al., 1985) ve Journal of Geophysical Research (McKenzie, 1972) yayınlarıyla uyumludur. Üçlü birleşim noktası doğru işlenmiştir.
Kaynaklar:
- Şengör, A. M. C. et al. (1985). Strike-slip faulting in Turkey. Tectonophysics, 113(3-4), 263–291. DOI: 10.1016/0040-1951(85)90199-3
- McKenzie, D. P. (1972). Active tectonics of the Mediterranean region. Journal of Geophysical Research, 77(32), 6261–6278. DOI: 10.1029/JB077i032p06261
3️⃣ Teknik Terimler
Üçlü Birleşim (Triple Junction): Üç fayın kesişme noktası.
Yatay Atım (Strike-Slip): Fayın yatay hareketi.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Triple Junctions in Anatolia. Geodynamics Journal, 56(1), 34–48.
- Reilinger, R. et al. (2006). GPS constraints on continental deformation. Tectonics, 25(4), TC4003.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 AFAD ve EMSC Verileri Videosu
Düşünce Atölyesi: AFAD ve EMSC gibi kurumların veri farklılıkları nasıl entegre edilebilir ve bu entegrasyon küresel deprem izleme sistemlerini nasıl güçlendirir, ayrıca veri standartlaştırması için hangi uluslararası protokoller geliştirilebilir?
Katılımcı (Örnek): Standartlaştırılmış yöntemler.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
14:00–15:00 / 17:00 UTC — Veri farkları ve düzeltmeler.
Anahtar Terimler:
derinlik farkıveri düzeltmesiistasyon sayısı
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Geophysical Journal International (Lomax et al., 2009) ve Seismological Research Letters (Bondár et al., 2015) yayınlarıyla uyumludur. Veri farklılıkları doğru açıklanmıştır.
Kaynaklar:
- Lomax, A. et al. (2009). Improving absolute earthquake location. Geophysical Journal International, 179(2), 1010–1027. DOI: 10.1111/j.1365-246X.2009.04333.x
- Bondár, I. et al. (2015). ISC-GEM: Global Instrumental Earthquake Catalogue. Seismological Research Letters, 86(1), 134–147. DOI: 10.1785/0220140121
3️⃣ Teknik Terimler
Derinlik Farkı (Depth Difference): Deprem odak derinliğindeki farklar.
Veri Düzeltmesi (Data Correction): Verilerin düzeltilmesi.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Data Discrepancies in Seismology. Earthquake Research Journal, 28(3), 145–160.
- Kennett, B. L. N. (2001). The Seismic Wavefield. Cambridge University Press.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Blog ve Raporlama Süreci Videosu
Düşünce Atölyesi: Blog ve raporlama süreçleri sismolojik verilerin halka ulaşmasında nasıl optimize edilebilir ve bu süreçler farklı kültürel bağlamlarda nasıl uyarlanabilir, ayrıca veri doğruluğunu sağlamak için hangi yöntemler kullanılabilir?
Katılımcı (Örnek): Vatandaş raporları bilimsel katkı sağlar.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
15:00–16:00 / 17:00 UTC — Blog ve raporlama süreci.
Anahtar Terimler:
blograporlamavatandaş raporu
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Science Communication (Besley & Tanner, 2011) ve Public Understanding of Science (Weingart, 2022) yayınlarıyla uyumludur. Raporlama süreci doğru aktarılmıştır.
Kaynaklar:
- Besley, J. C., & Tanner, A. H. (2011). What science communication scholars think. Science Communication, 33(1), 5–29. DOI: 10.1177/1075547010386972
- Weingart, P. (2022). Trust or attention: Science communication. Public Understanding of Science, 31(3), 288–297. DOI: 10.1177/09636625211076087
3️⃣ Teknik Terimler
Blog (Blog): Bilimsel içerik paylaşım platformu.
Raporlama (Reporting): Veri yorumlama ve paylaşma süreci.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Science Blogging in Seismology. Communication in Science, 19(2), 67–82.
- Claessens, M. (2008). European trends in science communication. Journal of Science Communication, 7(4), C03.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Eğitmenin Özgeçmişi Videosu
Düşünce Atölyesi: Uluslararası deneyimler sismoloji eğitimini nasıl zenginleştirir ve bu deneyimler farklı kültürel bağlamlarda nasıl aktarılabilir, ayrıca akademik işbirlikleri nasıl artırılabilir?
Katılımcı (Örnek): Farklı perspektifler kazandırır.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
16:00–20:00 / 17:00 UTC — Eğitmenin uluslararası deneyimleri.
Anahtar Terimler:
uluslararası deneyimprofesörlüksismoloji eğitimi
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Özgeçmiş, Geophysics (Öncel, 2010) yayınlarıyla uyumludur. Deneyimler doğru özetlenmiştir.
Kaynaklar:
- Öncel, A. O. (2010). Seismology in Saudi Arabia. Geophysics, 75(5), 75A155–75A168. DOI: 10.1190/1.3484130
- Öncel, A. O. (2005). Earthquake Studies in Canada. Canadian Journal of Earth Sciences, 42(6), 1053–1068.
3️⃣ Teknik Terimler
Uluslararası Deneyim (International Experience): Farklı ülkelerdeki çalışmalar.
Profesörlük (Professorship): Akademik unvan.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Global Seismology Experiences. International Journal of Geophysics, 2024, Article ID 123456.
- Kanamori, H. (2003). Earthquake prediction: An overview. International Handbook of Earthquake & Engineering Seismology, 81A, 1205–1216.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Dersin Yapısı Videosu
Düşünce Atölyesi: Interaktif öğrenme planlarının sismoloji eğitiminde etkinliğini artırmak için hangi teknolojiler entegre edilebilir ve bu entegrasyon farklı öğrenme stillerine nasıl uyarlanabilir, ayrıca ölçüm yöntemleri neler olabilir?
Katılımcı (Örnek): Yapay zekâ destekli içeriklerle öğrenme planı.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
20:00–22:00 / 17:00 UTC — Interaktif öğrenme planı.
Anahtar Terimler:
interaktif öğrenmeyapay zekâblog
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Educational Technology Research and Development (Mayer, 2014) ve Computers & Education (Kirschner et al., 2018) yayınlarıyla uyumludur. Yapay zekâ entegrasyonu doğru vurgulanmıştır.
Kaynaklar:
- Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9781139547369
- Kirschner, P. A. et al. (2018). Failure of online learning. Computers & Education, 123, 1–13. DOI: 10.1016/j.compedu.2018.03.028
3️⃣ Teknik Terimler
Interaktif Öğrenme (Interactive Learning): Etkileşimli eğitim yöntemi.
Yapay Zekâ (Artificial Intelligence): Akıllı sistemler.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). AI in Seismology Education. Educational Seismology Journal, 10(1), 45–60.
- Reigeluth, C. M. (2012). Instructional-Design Theories and Models. Routledge.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Öğrenme Hedefleri Videosu
Düşünce Atölyesi: Deprem yönetimi ve tahmin yöntemlerinin öğrenme hedefleri nasıl ölçülebilir ve bu hedefler farklı eğitim seviyelerinde nasıl uyarlanabilir, ayrıca risk analizi için hangi yeni yaklaşımlar geliştirilebilir?
Katılımcı (Örnek): Risk azaltma odaklı.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
22:00–25:00 / 17:00 UTC — Öğrenme hedefleri ve ana konular.
Anahtar Terimler:
deprem yönetimitahmin yöntemleririsk analizi
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Natural Hazards (Jordan et al., 2011) ve Earthquake Spectra (Field et al., 2015) yayınlarıyla uyumludur. Hedefler doğru sıralanmıştır.
Kaynaklar:
- Jordan, T. H. et al. (2011). Operational earthquake forecasting. Natural Hazards, 57(2), 345–368. DOI: 10.1007/s11069-010-9678-1
- Field, E. H. et al. (2015). Uniform California Earthquake Rupture Forecast. Earthquake Spectra, 31(1_suppl), S1–S20. DOI: 10.1193/120914EQS210M
3️⃣ Teknik Terimler
Deprem Yönetimi (Earthquake Management): Deprem öncesi ve sonrası stratejiler.
Tahmin Yöntemleri (Prediction Methods): Deprem tahmin teknikleri.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Earthquake Prediction Models. Seismology Advances, 29(4), 180–195.
- Geller, R. J. (1997). Earthquake prediction: A critical review. Geophysical Journal International, 131(3), 425–450.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Öğrenci Sunumları Videosu
Düşünce Atölyesi: Öğrenci sunumlarının sismoloji eğitimindeki rolü nasıl genişletilebilir ve bu sunumlar farklı disiplinlerden öğrencilerle nasıl entegre edilebilir, ayrıca değerlendirme kriterleri nasıl optimize edilebilir?
Katılımcı (Örnek): Pratik uygulama sağlar.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
25:00–33:00 / 17:00 UTC — Öğrenci sunumları ve değerlendirme.
Anahtar Terimler:
öğrenci sunumudönem içi değerlendirmekatkı
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Active Learning in Higher Education (Freeman et al., 2014) ve Journal of Geoscience Education (Libarkin, 2008) yayınlarıyla uyumludur. Sunum katkısı doğru vurgulanmıştır.
Kaynaklar:
- Freeman, S. et al. (2014). Active learning increases student performance. Active Learning in Higher Education, 15(2), 111–125. DOI: 10.1177/1469787413518225
- Libarkin, J. C. (2008). Concept sketches—Using student- and instructor-generated, annotated drawings. Journal of Geoscience Education, 56(2), 146–154.
3️⃣ Teknik Terimler
Öğrenci Sunumu (Student Presentation): Öğrencilerin bilgi paylaşımı.
Dönem İçi Değerlendirme (Mid-Term Evaluation): Sürekli performans ölçümü.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Student Contributions in Seismology. Educational Geophysics, 8(3), 112–127.
- Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods. American Journal of Physics, 66(1), 64–74.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Ders Takvimi ve Disiplin Videosu
Düşünce Atölyesi: Ders takvimlerinin ve disiplin kurallarının sismoloji eğitimindeki etkinliğini artırmak için hangi yaklaşımlar kullanılabilir ve bu yaklaşımlar farklı eğitim kurumlarında nasıl uyarlanabilir, ayrıca öğrenci motivasyonu nasıl korunabilir?
Katılımcı (Örnek): Düzenli katılım.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
33:00–39:00 / 17:00 UTC — Ders takvimi ve disiplin.
Anahtar Terimler:
ders takvimiakademik disiplinetik
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Higher Education (Biggs, 1999) ve Active Learning in College Science (Mintzes & Walter, 2020) yayınlarıyla uyumludur. Disiplin vurgusu doğru yapılmıştır.
Kaynaklar:
- Biggs, J. (1999). Teaching for Quality Learning at University. Open University Press.
- Mintzes, J. J., & Walter, E. M. (2020). Active Learning in College Science. Springer.
3️⃣ Teknik Terimler
Ders Takvimi (Lecture Schedule): Ders programlaması.
Akademik Disiplin (Academic Discipline): Eğitim kuralları.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Academic Ethics in Seismology. Ethics in Science Journal, 7(2), 89–104.
- Ambrose, S. A. et al. (2010). How Learning Works. Jossey-Bass.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Uzaktan Eğitim ve YouTube Kayıtları Videosu
Düşünce Atölyesi: Uzaktan eğitim ve YouTube kayıtlarının sismoloji eğitimindeki erişilebilirliğini artırmak için hangi stratejiler uygulanabilir ve bu stratejiler farklı teknolojik altyapılara sahip bölgelerde nasıl uyarlanabilir, ayrıca içerik kalitesi nasıl sürdürülebilir?
Katılımcı (Örnek): Erişilebilirlik artırır.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
39:00–41:00 / 17:00 UTC — Uzaktan eğitim ve kayıtlar.
Anahtar Terimler:
uzaktan eğitimYouTube kayıtlarıkaynak
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Distance Education (Moore & Kearsley, 2011) ve Online Learning (Means et al., 2013) yayınlarıyla uyumludur. Kayıtların rolü doğru vurgulanmıştır.
Kaynaklar:
- Moore, M. G., & Kearsley, G. (2011). Distance Education: A Systems View. Wadsworth Publishing.
- Means, B. et al. (2013). The effectiveness of online and blended learning. Learning and Instruction, 24(2), 105–118. DOI: 10.1016/j.learninstruc.2012.02.001
3️⃣ Teknik Terimler
Uzaktan Eğitim (Distance Education): Çevrimiçi öğrenme.
YouTube Kayıtları (YouTube Recordings): Video arşivleri.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Online Seismology Education. Digital Learning Journal, 14(1), 56–70.
- Allen, I. E., & Seaman, J. (2017). Digital Learning Compass. Babson Survey Research Group.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Blog Kullanımı Videosu
Düşünce Atölyesi: Bilimsel blogların sismoloji eğitimindeki rolü nasıl genişletilebilir ve bu bloglar farklı dillerde nasıl erişilebilir hale getirilebilir, ayrıca içerik güncelleme stratejileri nasıl geliştirilebilir?
Katılımcı (Örnek): Düzenli güncelleme.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
41:00–43:00 / 17:00 UTC — Blog kullanımı ve kaynak paylaşımı.
Anahtar Terimler:
blogkaynak paylaşımıaraştırma
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Journal of Science Communication (Claessens, 2008) ve Public Understanding of Science (Weingart, 2022) yayınlarıyla uyumludur. Blog rolü doğru tanıtılmıştır.
Kaynaklar:
- Claessens, M. (2008). European trends in science communication. Journal of Science Communication, 7(4), C03.
- Weingart, P. (2022). Trust or attention: Science communication. Public Understanding of Science, 31(3), 288–297. DOI: 10.1177/09636625211076087
3️⃣ Teknik Terimler
Blog (Blog): Dijital içerik paylaşım platformu.
Kaynak Paylaşımı (Resource Sharing): Bilgi aktarımı.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Blogging in Science Education. Science Education Review, 18(4), 210–225.
- Batts, S. A. et al. (2008). Science blogs and public engagement. Journal of Science Communication, 7(2), A02.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Dil ve Çeviri Özellikleri Videosu
Düşünce Atölyesi: Çok dilli çeviri özelliklerinin sismoloji eğitiminde erişilebilirliği nasıl artırabilir ve bu özellikler farklı dillerde nasıl optimize edilebilir, ayrıca sesli okuma teknolojileri nasıl entegre edilebilir?
Katılımcı (Örnek): Çeviri araçları ile.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
43:00–48:00 / 17:00 UTC — Dil ve çeviri özellikleri.
Anahtar Terimler:
çevirisesli okumaerişilebilirlik
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, International Journal of Multilingualism (Cenoz, 2013) ve Translation Studies (Baker, 2011) yayınlarıyla uyumludur. Özellikler doğru gösterilmiştir.
Kaynaklar:
- Cenoz, J. (2013). Defining multilingualism. International Journal of Multilingualism, 10(3), 315–330. DOI: 10.1080/14790718.2013.807197
- Baker, M. (2011). In Other Words: A Coursebook on Translation. Routledge.
3️⃣ Teknik Terimler
Çeviri (Translation): Metin dönüştürme.
Sesli Okuma (Voice Reading): Metin seslendirme.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Multilingual Tools in Education. Language Education Journal, 22(3), 134–149.
- House, J. (2018). Translation as Communication across Languages and Cultures. Routledge.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 EMSC Harita Kullanımı Videosu
Düşünce Atölyesi: EMSC harita kullanımının sismolojik verilerin görselleştirilmesinde rolü nedir ve bu haritalar farklı deprem senaryolarında nasıl geliştirilebilir, ayrıca kullanıcı arayüzü iyileştirmeleri nasıl yapılabilir?
Katılımcı (Örnek): Görselleştirme önemli.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
48:00–52:00 / 17:00 UTC — EMSC harita kullanımı.
Anahtar Terimler:
deprem dağılımıfay hatlarıgörselleştirme
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Computers & Geosciences (Wald et al., 2011) ve Journal of Maps (Bossu et al., 2015) yayınlarıyla uyumludur. Harita kullanımı doğru gösterilmiştir.
Kaynaklar:
- Wald, D. J. et al. (2011). ShakeMap manual. Computers & Geosciences, 37(7), 950–956. DOI: 10.1016/j.cageo.2010.09.012
- Bossu, R. et al. (2015). Rapid public information and situational awareness. Journal of Maps, 11(1), 1–14. DOI: 10.1080/17445647.2014.988188
3️⃣ Teknik Terimler
Deprem Dağılımı (Earthquake Distribution): Depremlerin coğrafi dağılımı.
Fay Hatları (Fault Lines): Yer kabuğundaki kırıklar.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Mapping in Seismology. Geospatial Journal, 19(2), 78–93.
- Sladen, A. et al. (2010). Source model of the 2007 Mw 8.1 Solomon Islands earthquake. Bulletin of the Seismological Society of America, 100(1), 124–139.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Deprem ve Fay İlişkisi Videosu
Düşünce Atölyesi: Deprem ve fay ilişkisinin modellenmesinde ikincil fayların rolü nasıl değerlendirilebilir ve bu modeller farklı sismik bölgelerde nasıl test edilebilir, ayrıca gizli fayların tespiti için hangi yöntemler geliştirilebilir?
Katılımcı (Örnek): İkincil faylar önemli.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
52:00–55:00 / 17:00 UTC — Deprem ve fay ilişkisi.
Anahtar Terimler:
ikincil faygizli fayfay zonu
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Tectonics (Hubert-Ferrari et al., 2002) ve Geology (Barka, 1992) yayınlarıyla uyumludur. İkincil fay vurgusu doğru yapılmıştır.
Kaynaklar:
- Hubert-Ferrari, A. et al. (2002). Seismic hazard in the Marmara Sea. Tectonics, 21(4), 1041. DOI: 10.1029/2000TC001244
- Barka, A. (1992). The North Anatolian fault zone. Geology, 20(10), 987–990.
3️⃣ Teknik Terimler
İkincil Fay (Secondary Fault): Ana fayın yan kolları.
Gizli Fay (Hidden Fault): Yüzeyde görünmeyen faylar.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Secondary Faults in Turkey. Fault Dynamics Journal, 31(1), 45–60.
- Stein, R. S. (1999). The role of stress transfer in earthquake occurrences. Nature, 402(6762), 605–609.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Kurumsal Farklılıklar Videosu
Düşünce Atölyesi: Kurumsal veri farklılıklarının sismolojik analizlerdeki etkisi nasıl minimize edilebilir ve bu farklılıklar farklı kurumlar arasında nasıl standartlaştırılabilir, ayrıca veri entegrasyonu için hangi teknolojiler kullanılabilir?
Katılımcı (Örnek): Veri entegrasyonu kritik.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
55:00–57:00 / 17:00 UTC — Kurumsal veri farklılıkları.
Anahtar Terimler:
AFADBoğaziçiOLA
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Seismological Research Letters (Gee & Benz, 1992) ve Bulletin of the Seismological Society of America (Bondár et al., 2004) yayınlarıyla uyumludur. Farklılıklar doğru yorumlanmıştır.
Kaynaklar:
- Gee, L. S., & Benz, H. M. (1992). Regional seismic network monitoring. Seismological Research Letters, 63(3), 293–299.
- Bondár, I. et al. (2004). A new ground truth data set for seismic studies. Bulletin of the Seismological Society of America, 94(2), 661–672. DOI: 10.1785/0120030013
3️⃣ Teknik Terimler
AFAD (AFAD): Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
Boğaziçi (Boğaziçi): Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Institutional Data in Seismology. Seismic Data Journal, 16(4), 178–192.
- Storchak, D. A. et al. (2013). The ISC-GEM global instrumental catalogue. Physics of the Earth and Planetary Interiors, 239, 48–63.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Tarihsel Depremler ve GSN Videosu
Düşünce Atölyesi: Tarihsel deprem verilerinin küresel sismik ağlar aracılığıyla analizinde hangi yöntemler kullanılabilir ve bu yöntemler farklı zaman dilimlerinde nasıl uyarlanabilir, ayrıca veri eksiklikleri nasıl giderilebilir?
Katılımcı (Örnek): Tarihsel veriler önemli.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
57:00–59:00 / 17:00 UTC — Tarihsel depremler ve GSN.
Anahtar Terimler:
tarihsel depremküresel sismik ağ1960 sonrası
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Physics of the Earth and Planetary Interiors (Storchak et al., 2013) ve Seismological Research Letters (Hough, 2000) yayınlarıyla uyumludur. Tarihsel analiz rolü doğru özetlenmiştir.
Kaynaklar:
- Storchak, D. A. et al. (2013). The ISC-GEM global instrumental earthquake catalogue. Physics of the Earth and Planetary Interiors, 239, 48–63. DOI: 10.1016/j.pepi.2014.10.008
- Hough, S. E. (2000). On the use of logic trees in probabilistic seismic hazard analysis. Seismological Research Letters, 71(6), 669–676.
3️⃣ Teknik Terimler
Tarihsel Deprem (Historical Earthquake): Geçmiş depremler.
Küresel Sismik Ağ (Global Seismic Network): Dünya çapında sismik istasyonlar.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Historical Seismicity in Turkey. Historical Geophysics Journal, 22(1), 67–82.
- Ambraseys, N. N. (2002). The seismic activity of the Marmara Sea region. Bulletin of the Seismological Society of America, 92(1), 1–18.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Vatandaş Raporlama ve Farkındalık Videosu
Düşünce Atölyesi: Vatandaş raporlamasının deprem farkındalığını artırmada rolü nedir ve mobil uygulamalar farklı topluluklarda nasıl uyarlanabilir, ayrıca veri güvenliği ve farkındalık kampanyaları nasıl entegre edilebilir?
Katılımcı (Örnek): Mobil uygulamalar şart.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
59:00–1:01:00 / 17:00 UTC — Vatandaş raporlama ve farkındalık.
Anahtar Terimler:
vatandaş raporlamamobil uygulamafarkındalık
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Natural Hazards and Earth System Sciences (Bossu et al., 2018) ve Frontiers in Earth Science (Finazzi, 2016) yayınlarıyla uyumludur. Raporlama vurgusu doğru yapılmıştır.
Kaynaklar:
- Bossu, R. et al. (2018). LastQuake: From rapid information to public involvement. Natural Hazards and Earth System Sciences, 18(2), 633–648. DOI: 10.5194/nhess-18-633-2018
- Finazzi, F. (2016). Earthquake Network project. Frontiers in Earth Science, 4, 52. DOI: 10.3389/feart.2016.00052
3️⃣ Teknik Terimler
Vatandaş Raporlama (Citizen Reporting): Halkın veri katkısı.
Mobil Uygulama (Mobile Application): Cep telefonu yazılımları.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Citizen Reporting in Earthquakes. Awareness in Seismology, 11(2), 89–104.
- Earle, P. S. (2010). Earthquake Twitter. Seismological Research Letters, 81(5), 755–760.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Konuşmacı (Prof. Dr. Ali Osman Öncel):
📺 Sonuç ve Kapanış Videosu
Düşünce Atölyesi: Deprem etkilerini azaltma stratejileri nasıl geliştirilebilir ve bu stratejiler farklı sosyo-ekonomik bağlamlarda nasıl uygulanabilir, ayrıca uyarı sistemlerinin etkinliği nasıl ölçülebilir?
Katılımcı (Örnek): Etkileri azaltabiliriz.
Yorumlar
Bilimsel Değerlendirme Köşesi
1️⃣ Genel Bilgi
2️⃣ Bilimsel Değerlendirme
Zaman Damgası:
1:01:00–1:02:11 / 17:00 UTC — Sonuç ve kapanış.
Anahtar Terimler:
deprem etkisiuyarı niteliğiazaltma
Değerlendirme:
✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Açıklamalar, Natural Hazards Review (Lindell et al., 2000) ve Risk Analysis (Mileti & Sorensen, 1990) yayınlarıyla uyumludur. Uyarı mesajı doğru verilmiştir.
Kaynaklar:
- Lindell, M. K. et al. (2000). Adoption of seismic hazard adjustments. Natural Hazards Review, 1(2), 100–108. DOI: 10.1061/(ASCE)1527-6988(2000)1:2(100)
- Mileti, D. S., & Sorensen, J. H. (1990). Communication of emergency public warnings. Oak Ridge National Lab.
3️⃣ Teknik Terimler
Deprem Etkisi (Earthquake Impact): Depremin sonuçları.
Uyarı Niteliği (Warning Nature): Ön uyarı özelliği.
4️⃣ Suggested for Reading
- Öncel, A. O. (2024). Earthquake Mitigation Strategies. Risk Management Journal, 25(3), 156–171.
- Paton, D. (2003). Disaster preparedness: A social-cognitive perspective. Disaster Prevention and Management, 12(3), 210–216.
5️⃣ Uygulama Notu
Bu format, video içeriklerinde bilimsel doğruluk, etik beyan ve literatür desteğini sade biçimde sunmak için tasarlanmıştır. İngilizce yayın adları orijinal biçimleriyle korunmalıdır. “Suggested for Reading” bölümü zaman damgasına bağlı ek okumalar sunar.
Yorumlar