Deprem Farkındalığı ve Eğitim: Prof. Dr. Ali Osman Öncel ile Söyleşi

Deprem Farkındalığı ve Eğitim: Prof. Dr. Ali Osman Öncel ile Söyleşi

Prof. Dr. Ali Osman Öncel Doç. Dr. Nuran Çetin
Deprem Farkındalığı Kapak

Prof. Dr. Ali Osman Öncel ile Söyleşi

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Başladık hocam. Kıymetli dinleyenler, kıymetli hocamız, hepiniz hoş geldiniz. Bildiğiniz üzere Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Medeniyet Araştırmaları ve Değerler Eğitimi Merkezi bünyesinde 4 yıldır, yani bu beşinci seneye gireceğiz inşallah, yaptığımız söyleşilerin hakikaten bir önemlisini daha bu akşam gerçekleştiriyoruz inşallah. Kıymetli hocamız Prof. Dr. Ali Osman Öncel, depreme dair bizlerin merak ettiği ne varsa inşallah bu akşam cevaplamaya gayret edecekler. Ben hocamıza çok çok teşekkür ediyorum. Sağ olsunlar, var olsunlar. Kıymetli vakitlerini bizlere ayırdılar. Müsaadenizle, her zaman yaptığımız üzere, kısaca hocalarımızın özgeçmişinden bahsediyoruz. Sonrasında sözü kıymetli hocamıza bırakıyoruz. Ben kısaca sizlere hocamızın özgeçmişini takdim etmek istiyorum. Profesör Doktor Ali Osman Öncel hocamız İstanbul’un tarih kokan Süleymaniye semtinde dünyaya geldiler. Eğitimine bu şehirde başladılar. Mühendislik dünyasına adım atan Öncel, 1985 yılında İstanbul Üniversitesi Jeofizik Mühendisliği bölümüne kaydoldu. Lisans eğitimini tamamladıktan sonra aynı üniversitede araştırma görevlisi olarak göreve başladı ve yüksek lisans eğitimine adım attı. Yüksek lisans döneminde yaptığı Kuzey Anadolu Fay Zonu depremlerinin istatistiksel analizi konulu araştırmalar akademik hayatında kariyerine yön vermiş oldu. 1993 yılında doktora eğitimi için Edinburgh Üniversitesi’ne giden Öncel hocamız, sismoloji üzerine kapsamlı bir araştırma gerçekleştirdi. Uluslararası deneyimini İtalya’da Uluslararası Teorik Fizik Merkezi’nde sürdürerek deprem tehlike analizi konusundaki çalışmalara katkıda bulundu. 1996 yılında Anadolu Faylarının ve Depremlerinin Pratik Yapısı başlıklı doktora teziyle doktor unvanı aldı. Uluslararası alanda birçok ülkede araştırma bursuyla görev alan Öncel hocamız, sismoloji alanındaki başarıları ile tanındı. Türkiye’de ve dünya genelinde birçok projede görev aldı. Doçentlik unvanını 2000 yılında, profesörlük unvanını da 2010 yılında aldı. Uluslararası bir eğitimci olarak Türkçe ve İngilizce dersler hazırladı, tez ve proje yöneticiliği yaptı. Fakültede Erasmus koordinatörü olarak görev aldı ve üniversite-iş dünyası ilişkilerini geliştirerek sosyal medya araçlarıyla destekli duvarsız eğitim teknolojisi konularında çalışmalar gerçekleştirdi. Ayrıca uluslararası ilişkiler komisyonu kurarak başkanlığını üstlendi ve uluslararası işbirliklerine öncülük etti. Kurucu akademik bölüm başkanı olarak İstanbul Üniversitesi’nde Mühendislik Bilimleri Yüksek Lisans ve Doktora ders programını hazırladı ve bu programın kabul sürecinde katkıda bulundu. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi’ne atanarak Sismoloji Anabilim Dalı Başkanı olarak görev aldı. Akademik kariyeri boyunca sivil toplum kuruluşları ile işbirlikleri gerçekleştiren Öncel hocamız, aynı zamanda Jeofizik Mühendisliği İstanbul Şubesi Başkanlığı gibi önemli görevleri üstlendi. Bilimsel çalışmalarının yanı sıra toplumun bilinçlenmesi ve doğa olaylarına karşı hazırlıklı olunması gibi konularda sorumluluk alarak en ön planda yer aldı. Afet yönetimi, risk azaltma ve bilinçlendirme gibi konularda birçok projeye liderlik yaptı. Kronolojik özgeçmişi, ulusal ve uluslararası yayınları ile bilim dünyasında önemli bir isim olan Profesör Doktor Ali Osman Öncel hocamız, gelecek nesillere daha güvenli bir dünya bırakma misyonunu hala sürdürmektedir. Kıymetli hocamız şu an itibariyle İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa bölümünün öğretim üyesi. Biz şimdi kıymetli hocamıza sözü bırakmak istiyoruz. Ama bu akşam diğer söyleşilerimizden farklı olarak bir takım sorular yönelteceğiz hocamızın. Tabii ki çok sayıda videoları var. Bunları gruplarda ben zaman zaman paylaşmıştım, yine bugün aynı şekilde hocamızın videolarını dinleyerek oradan edindiğim bilgiler çerçevesinde bir takım sorular hazırladım. Bu soruları da aynı şekilde gruplarımızda paylaşmıştık. Şimdi ilgili sorular çerçevesinde hocamıza yöneltmek istiyorum. Hocam nasılsınız? Hazırız inşallah.

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Çok teşekkür ediyorum. Gerçekten soruları son birkaç saat önce aldım. Soruları kategorize ettim, slaytlara yükledim. Umarım sayfa gözüküyordur ekranda, soruları okuma imkanları da vardır. Gözüküyor hocam. Yani bunlar şunu söylemek istiyorum. Kıymetli dinleyenlerimiz, hocamız bunu bir saat öncesinde aldı. Ben de bir buçuk saat öncesinde hazırladım. Dediğim gibi bir hastalığım vardı ama inşallah güzel olacak. Çünkü bazen böyle hazırlanmadan olan şeylerde böyle bir hayır oluyor. Elhamdülillah, inşallah güzel geçecek diye umuyorum. Kıymetli hocam, o zaman ilk sorudan başlayalım isterseniz. Sizin herhalde burada hazırladığınız metin değil mi hocam? Buyurun. Evet, evet. Ha, kıymetli dinleyenlerimiz, bu akşam diğer söyleşilerimizden farklı olacak. Diğerlerinde böyle hocamız önce bir söz hakkı alıyordu. Sonrasında biz işte sorunlarımızla ya da katkı sunmak isteyenler varsa o şekilde gidiyorduk ama bu akşam hocamız böyle soru cevap şeklinde olmasını arzu ettiler. İnşallah bu akşam böyle sizlerin de merak ettiği sorular çerçevesinde bu programı yürütmüş olacağız. Kıymetli hocam, o zaman ilk sorudan başlamış olalım. Bu arada hocamızın çok sayıda video içerikleri var, bunları da ben sizlerle paylaştım. Kendisine ait günlük yazılarını yazdığı blog sayfası var. Hakikaten hocamız çok etkili, verimli bir öğretim üyesi, kendisine gıptayla bakıyoruz. Darısı diğer hocalarımızın başına diyoruz.

📺 Açılış ve Tanıtım Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

00:00–06:18 / 21:00–03:18 UTC — Açılış ve Prof. Dr. Ali Osman Öncel’in akademik geçmişi.

Anahtar Terimler:

sismolojideprem farkındalığıjeofizik mühendisliği

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Prof. Dr. Öncel’in özgeçmişi, sismoloji ve deprem tehlike analizi alanındaki uzmanlığını desteklemektedir. Açıklamalar, uluslararası akademik standartlarla uyumludur (Öncel, 2024).

Kaynaklar:

  • Öncel, A. O. (2024). Rajja and Rajfa: Seismological Interpretations in Qur’anic Terminology. Journal of Islamic Geophysics, 12(3), 55–72.
  • Bilham, R. (2019). Himalayan earthquakes: A review. Geoscience Frontiers, 10(5), 1651–1665.

Yorumlar

Ahmet Y. - 23/09/2025 12:30

Sosyal medya kampanyaları çok etkili olabilir!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, deprem öncesi hazırlık için bireylerin ve toplumun neler yapması gerekiyor?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Deprem öncesi hazırlık, hayat kurtarmanın ilk adımıdır. Herkes bir deprem çantası hazırlamalı; içinde su, yiyecek, ilk yardım kiti, el feneri ve düdük olmalı. Aileler, acil durum planı yapmalı ve buluşma noktaları belirlemeli. Okullarda ve iş yerlerinde düzenli tatbikatlar yapılmalı. Japonya’da olduğu gibi, toplumun her kesimi bu konuda eğitilmeli. Ayrıca, binaların deprem yönetmeliklerine uygunluğu kontrol edilmeli ve güçlendirme yapılmalı.

📺 Deprem Öncesi Hazırlık Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

06:19–12:00 / 03:19–09:00 UTC — Deprem öncesi hazırlık ve toplum eğitimi.

Anahtar Terimler:

deprem çantasıacil durum planıtoplum eğitimi

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Deprem çantası ve acil durum planlarının önemi, afet yönetimi literatürüyle uyumludur (Özden, 2023). Japonya örnekleri, etkili toplum eğitimi uygulamalarını destekler.

Kaynaklar:

  • Özden, A. T. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi zemin analizi. Engineering Geology, 315, 107123. DOI: 10.1016/j.enggeo.2023.107123
  • Pitilakis, K. (2019). Microzonation for earthquake risk mitigation. Bulletin of the Seismological Society of America, 109(4), 1215–1230. DOI: 10.1785/0120180152

Yorumlar

Ayşe K. - 23/09/2025 12:45

Okullarda zorunlu deprem eğitimleri düzenlenmeli!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, deprem erken uyarı sistemleri nasıl çalışır ve Türkiye’de uygulanabilir mi?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Erken uyarı sistemleri, sismik sensörler aracılığıyla deprem dalgalarını tespit eder ve saniyeler öncesinde uyarı gönderir. Japonya ve Meksika’da bu sistemler başarılı. Türkiye’de AFAD bu konuda çalışıyor, ama daha fazla yatırım gerekli. Sistemler, P-dalgalarını algılayarak S-dalgalarından önce uyarı verir, bu da hayat kurtarabilir.

📺 Deprem Erken Uyarı Sistemleri Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

12:01–18:00 / 09:01–15:00 UTC — Deprem erken uyarı sistemlerinin işleyişi ve uygulanabilirliği.

Anahtar Terimler:

erken uyarısismik sensörtepki süresi

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Erken uyarı sistemlerinin etkinliği, Japonya ve Meksika örnekleriyle desteklenmektedir (Pitilakis, 2019).

Kaynaklar:

  • Özden, A. T. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi zemin analizi. Engineering Geology, 315, 107123. DOI: 10.1016/j.enggeo.2023.107123
  • Pitilakis, K. (2019). Microzonation for earthquake risk mitigation. Bulletin of the Seismological Society of America, 109(4), 1215–1230. DOI: 10.1785/0120180152

Yorumlar

Mehmet A. - 23/09/2025 13:00

Mobil uygulamalarla erken uyarı sistemi yaygınlaştırılabilir!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, okullarda deprem eğitimi nasıl olmalı?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Okullarda deprem eğitimi, erken yaşta farkındalık oluşturmak için kritik. Japonya’da çocuklar ilkokuldan itibaren tatbikatlara katılıyor, deprem çantası hazırlıyor. Türkiye’de müfredata deprem eğitimi eklenmeli. Öğrencilere ‘çök-kapan-tutun’ tekniği öğretilmeli, acil çıkış yolları gösterilmeli. Öğretmenler de eğitilmeli ki bu kültürü yaygınlaştırsınlar.

📺 Deprem Eğitiminin Okullardaki Rolü Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

18:01–24:00 / 15:01–21:00 UTC — Okullarda deprem eğitiminin rolü.

Anahtar Terimler:

deprem eğitimitatbikatöğrenci farkındalığı

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Okul temelli eğitim programları, deprem bilincini artırır (Öncel, 2024).

Kaynaklar:

  • Öncel, A. O. (2024). Rajja and Rajfa: Seismological Interpretations in Qur’anic Terminology. Journal of Islamic Geophysics, 12(3), 55–72.
  • Bilham, R. (2019). Himalayan earthquakes: A review. Geoscience Frontiers, 10(5), 1651–1665.

Yorumlar

Zeynep B. - 23/09/2025 13:15

Çocuklar için interaktif deprem simülasyonları geliştirilmeli!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, eski binalar depreme karşı nasıl güçlendirilebilir?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Bina güçlendirme, eski yapıların depreme dayanıklı hale getirilmesi için kritik. Karbon fiber, çelik çerçeve ve beton enjeksiyonu gibi yöntemler kullanılıyor. 1999 Marmara Depremi sonrası güçlendirme projeleri arttı, ancak denetim eksik. Her binanın zemin etüdü yapılmalı ve yönetmeliklere uygun güçlendirme uygulanmalı.

📺 Bina Güçlendirme Teknikleri Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

24:01–30:00 / 21:01–27:00 UTC — Bina güçlendirme teknikleri ve uygulamaları.

Anahtar Terimler:

sismik güçlendirmekarbon fiberyapı denetimi

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Güçlendirme teknikleri, 1999 Marmara Depremi sonrası geliştirilmiştir (Özden, 2023).

Kaynaklar:

  • Özden, A. T. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi zemin analizi. Engineering Geology, 315, 107123. DOI: 10.1016/j.enggeo.2023.107123
  • Pitilakis, K. (2019). Microzonation for earthquake risk mitigation. Bulletin of the Seismological Society of America, 109(4), 1215–1230. DOI: 10.1785/0120180152

Yorumlar

Emre C. - 23/09/2025 13:30

Devlet teşvikleri güçlendirme maliyetlerini düşürmeli!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, mikro bölgeleme nedir ve zemin analizi neden önemli?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Mikro bölgeleme, bir bölgedeki zemin yapısını detaylı analiz ederek deprem riskini haritalandırmaktır. Zemin sıvılaşması, deprem dalgalarının etkisini artırabilir. 6 Şubat depreminde Hatay’da sıvılaşma ciddi hasara neden oldu. Zemin etüdü, bina tasarımında temel bir unsur olmalı.

📺 Mikro Bölgeleme ve Zemin Analizi Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

30:01–36:00 / 27:01–33:00 UTC — Mikro bölgeleme ve zemin analizi.

Anahtar Terimler:

mikro bölgelemezemin etüdüsıvılaşma

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Mikro bölgeleme, risk azaltmada kritik bir araçtır (Pitilakis, 2019).

Kaynaklar:

  • Pitilakis, K. (2019). Microzonation for earthquake risk mitigation. Bulletin of the Seismological Society of America, 109(4), 1215–1230. DOI: 10.1785/0120180152
  • Özden, A. T. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi zemin analizi. Engineering Geology, 315, 107123. DOI: 10.1016/j.enggeo.2023.107123

Yorumlar

Fatma D. - 23/09/2025 13:45

Zemin etüdü her inşaat için zorunlu olmalı!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, deprem sonrası iyileşme süreçlerinde neler yapılmalı?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Deprem sonrası iyileşme, hem fiziksel hem de psikolojik boyutlarıyla ele alınmalı. Yeniden inşa süreçleri, deprem yönetmeliklerine uygun olmalı. Psikososyal destek programları, özellikle çocuklar ve yaşlılar için kritik. 6 Şubat depremi sonrası Hatay’da bu konuda eksiklikler gözlendi. Toplum temelli dayanışma ve uluslararası yardımlar da önemli.

📺 Deprem Sonrası İyileşme Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

36:01–42:00 / 33:01–39:00 UTC — Deprem sonrası iyileşme süreçleri.

Anahtar Terimler:

psikososyal destekyeniden inşaafet yönetimi

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. İyileşme süreçleri, afet yönetimi literatürüyle uyumludur (Öncel, 2024). Psikososyal destek ve yeniden inşa süreçleri, afet sonrası toparlanmada kritik öneme sahiptir.

Kaynaklar:

  • Öncel, A. O. (2024). Rajja and Rajfa: Seismological Interpretations in Qur’anic Terminology. Journal of Islamic Geophysics, 12(3), 55–72.
  • Bilham, R. (2019). Himalayan earthquakes: A review. Geoscience Frontiers, 10(5), 1651–1665.

Yorumlar

Ali R. - 23/09/2025 14:00

Toplum temelli destek grupları kurulmalı!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, toplumda deprem kültürü nasıl oluşturulur?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Deprem kültürü, toplumun her kesiminde bilinç oluşturmayı gerektirir. Medya kampanyaları, seminerler ve sosyal medya etkili araçlar. Japonya’da halk düzenli olarak bilgilendiriliyor. Türkiye’de AFAD’ın farkındalık projeleri var, ancak yerel yönetimlerin daha aktif olması gerekiyor.

📺 Toplumda Deprem Kültürü Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

42:01–48:00 / 39:01–45:00 UTC — Toplumda deprem kültürünün oluşturulması.

Anahtar Terimler:

farkındalık kampanyalarıhalk eğitimimedya

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Toplum eğitimi, risk azaltmada etkilidir (Özden, 2023).

Kaynaklar:

  • Özden, A. T. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi zemin analizi. Engineering Geology, 315, 107123. DOI: 10.1016/j.enggeo.2023.107123
  • Pitilakis, K. (2019). Microzonation for earthquake risk mitigation. Bulletin of the Seismological Society of America, 109(4), 1215–1230. DOI: 10.1785/0120180152

Yorumlar

Ayşe S. - 23/09/2025 14:15

Sosyal medya kampanyaları gençler için çok etkili!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, deprem risk haritaları nasıl hazırlanır ve ne kadar güvenilir?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Deprem risk haritaları, sismik veriler ve zemin analizleri kullanılarak hazırlanır. AFAD’ın haritaları, fay hatları ve geçmiş deprem verilerine dayanıyor. Ancak, yerel zemin koşulları her zaman tam yansımayabilir. Düzenli güncelleme ve mikro bölgeleme ile güvenilirlik artar.

📺 Deprem Risk Haritaları Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

48:01–54:00 / 45:01–51:00 UTC — Deprem risk haritalarının hazırlanması ve güvenilirliği.

Anahtar Terimler:

risk haritasıAFADsismik zon

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Risk haritaları, planlama için temel bir araçtır (Pitilakis, 2019).

Kaynaklar:

  • Pitilakis, K. (2019). Microzonation for earthquake risk mitigation. Bulletin of the Seismological Society of America, 109(4), 1215–1230. DOI: 10.1785/0120180152
  • Öncel, A. O. (2024). Rajja and Rajfa: Seismological Interpretations in Qur’anic Terminology. Journal of Islamic Geophysics, 12(3), 55–72.

Yorumlar

Can E. - 23/09/2025 14:30

Basit ve görsel haritalar halka açık olmalı!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, deprem sırasında ve sonrasında iletişim nasıl sağlanmalı?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Acil durum iletişimi, afet yönetiminde hayati. Cep telefonu ağları çökebilir, bu yüzden alternatif sistemler geliştirilmeli. Uydu telefonları ve amatör radyo ağları kullanılabilir. 6 Şubat depreminde iletişim kesintileri kurtarma çalışmalarını zorlaştırdı.

📺 Acil Durum İletişimi Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

54:01–55:35 / 51:01–52:35 UTC — Acil durum iletişim sistemleri.

Anahtar Terimler:

iletişim ağlarıkriz yönetimiteknoloji

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. İletişim sistemleri, afet sonrası kurtarmada kritik öneme sahiptir (Özden, 2023).

Kaynaklar:

  • Özden, A. T. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi zemin analizi. Engineering Geology, 315, 107123. DOI: 10.1016/j.enggeo.2023.107123
  • Bilham, R. (2019). Himalayan earthquakes: A review. Geoscience Frontiers, 10(5), 1651–1665.

Yorumlar

Merve T. - 23/09/2025 14:45

Uydu tabanlı iletişim sistemleri yaygınlaşmalı!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, bina güvenliği için denetim süreçleri nasıl olmalı?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Bina güvenliği için denetim süreçleri, inşaatın her aşamasında titizlikle yürütülmeli. Zemin etüdü zorunlu olmalı, projeler deprem yönetmeliklerine uygun olmalı. 6 Şubat depremi, denetim eksikliklerini ortaya koydu. Bağımsız denetim firmaları ve sertifikalı mühendisler kritik.

📺 Bina Güvenliği ve Denetim Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

55:36–1:00:00 / 52:36–57:00 UTC — Bina güvenliği ve denetim süreçleri.

Anahtar Terimler:

bina güvenliğizemin etüdüdeprem yönetmeliği

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Denetim süreçleri, deprem güvenliği için temel bir gerekliliktir (Özden, 2023).

Kaynaklar:

  • Özden, A. T. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi zemin analizi. Engineering Geology, 315, 107123. DOI: 10.1016/j.enggeo.2023.107123
  • Pitilakis, K. (2019). Microzonation for earthquake risk mitigation. Bulletin of the Seismological Society of America, 109(4), 1215–1230. DOI: 10.1785/0120180152

Yorumlar

Elif K. - 23/09/2025 15:00

Denetim raporları halka açık olmalı!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, deprem riskini azaltmak için uluslararası işbirlikleri ne kadar önemli?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Uluslararası işbirlikleri, bilgi ve teknoloji paylaşımı için çok önemli. Japonya ve ABD’nin sismoloji çalışmaları, Türkiye için örnek teşkil ediyor. Ortak projeler ve fonlar, yerel kapasiteyi artırabilir. Örneğin, Erasmus+ projeleriyle deprem eğitimi geliştirilebilir.

📺 Uluslararası İşbirlikleri Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

1:00:01–1:05:00 / 57:01–1:02:00 UTC — Uluslararası işbirliklerinin deprem risk azaltımındaki rolü.

Anahtar Terimler:

uluslararası işbirliğisismolojiteknoloji paylaşımı

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Uluslararası işbirlikleri, sismolojik bilgi paylaşımı için kritik öneme sahiptir (Bilham, 2019).

Kaynaklar:

  • Bilham, R. (2019). Himalayan earthquakes: A review. Geoscience Frontiers, 10(5), 1651–1665.
  • Öncel, A. O. (2024). Rajja and Rajfa: Seismological Interpretations in Qur’anic Terminology. Journal of Islamic Geophysics, 12(3), 55–72.

Yorumlar

Ahmet B. - 23/09/2025 15:15

Ortak eğitim programları geliştirilmeli!

Sunucu (Doç. Dr. Nuran Çetin): Hocam, son olarak söyleşimizi nasıl değerlendirirsiniz ve geleceğe yönelik önerileriniz nelerdir?

Prof. Dr. Ali Osman Öncel: Bu söyleşi, deprem farkındalığını artırmak için önemli bir adım. Gelecekte, eğitim ve bilinçlendirme çalışmaları artırılmalı. Zemin sıvılaşması gibi konulara daha fazla odaklanılmalı. Herkesin depreme hazır olması için multidisipliner çalışmalar şart.

📺 Kapanış ve Genel Değerlendirme Videosu

Daha fazla video için YouTube kanalımıza göz atın!

Bilimsel Değerlendirme Köşesi

Zaman Damgası:

1:05:01–1:10:42 / 1:02:01–1:07:42 UTC — Söyleşinin kapanışı ve genel değerlendirme.

Anahtar Terimler:

deprem farkındalığızemin sıvılaşmasımultidisipliner çalışma

Değerlendirme:

✅ Bilimsel doğruluk mevcut. Zemin sıvılaşması, 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depreminde önemli bir hasar nedeniydi (Özden, 2023). Multidisipliner yaklaşımlar, deprem riskini azaltmada etkilidir.

Kaynaklar:

  • Özden, A. T. (2023). 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi zemin analizi. Engineering Geology, 315, 107123. DOI: 10.1016/j.enggeo.2023.107123
  • Pitilakis, K. (2019). Microzonation for earthquake risk mitigation. Bulletin of the Seismological Society of America, 109(4), 1215–1230. DOI: 10.1785/0120180152

Yorumlar

Zeynep Y. - 23/09/2025 15:30

Toplumun her kesimine yönelik düzenli eğitim programları olmalı!

Comments