Thursday, July 20, 2023

Almanya'da Üniversite Öncesi Eğitim ve Üniversiteye Giriş!

Üniversite sınav sonuçları açıklandı! 

Ülkemizde üniversite sınav sonuçları açıklandı ve "sınavsız üniversite" tartışmaları hala devam ediyor. Üniversiteye girişte, saatlerle ölçülen sınav yerine, yıllara dayalı okul başarısını esas alan bir modelin kaç ülke tarafından tercih edildiğini bilmiyorum. Acaba üniversite sınavları yerine, okul başarısına dayalı bir sınavsız üniversite modeli düşünülebilir mi? Almanya'da sınavsız üniversite modeli hakkında yazdığım kısa notta bu konuyu açıklamaya çalıştım.

Almanya'da doğmuş ve büyümüş biriyle konuştuğumda, 

"Almanya'da üniversite sınavına her yıl kaç kişi giriyor?" 

diye sordum. Almanya'da üniversiteye giriş sınavı olmadığını ve üniversiteye gitmek isteyen birinin diğerlerine göre üç yıl daha fazla okuması gerektiğini söyledi.  Sonrasında; 

"Almanya'da eğitim sistemi nasıl? Türkiye'de 4+4+4 şeklinde uygulanıyor mu?" diye sordum. Verdiği yanıt oldukça ilginçti. Almanya'da 4+5+3 modelinin uygulandığını ve bu modelin son 3 senenin zorunlu olmadığını, ancak üniversiteye gitmek isteyenlerin devam ettiğini belirtti.

"Sınavsız üniversite modeli Almanya'da nasıl işliyor?" 

diye sormak için tekrar sorduğumda, yanıt oldukça açıktı. Zorunlu eğitimden sonra isteğe bağlı olarak okunan son 3 senenin notlarının üniversite tercihlerinde kullanıldığını ifade etti.

453 Modeli olarak isimlendirdiğim bu yöntem oldukça yalın ve anlaşılır. İsteğe bağlı olarak veya üniversite hedefi olanların son üç yıl boyunca elde ettikleri başarılar, üniversite başvurularında temel bir kriter olarak kullanılıyor. Bu başarıyı ölçen model, üç saatlik sınavda başarıyı ölçen modele göre daha akılcı ve anlaşılır görünüyor, değil mi?

Sonuç olarak, Almanya'da kaç kişinin üniversiteye gitmek için üç yıl fazladan okuduğuna dair elimde kesin bir veri yok. Ancak Almanya'da uygulanan 4+5+3 modelinin ilk iki bölümünde eğitim alanlar genellikle meslek sahibi oluyorlar. Konuştuğum Almanca bilen bir Türk vatandaşı, 9 yıllık eğitimi tamamladıktan sonra "Muhasebeci" olarak çalıştığını belirtti. Meslek sahibi olan ve iş bulma potansiyeline sahip insanlar arasında, üniversiteye girmek için son üç yılı okuyarak tercih yapanların sayısı oldukça az olabilir. Ancak elimde yeterli veri olmadığı için kesin bir yorumda bulunamıyorum. İlginç olan şey, Almanya'da milyonlarca Türk vatandaşı olması ve ülkemizde onlarca milyon akrabaları bulunmasına rağmen, Almanya'nın ekonomi ve bilimde dünya devi yapan eğitim modelini anlayamamış olmamız. Bu nedenle Almanya'yı daha dikkatli incelemeli ve Alman deneyiminden çıkarılabilecek sonuçları değerlendirmeliyiz.

EK

Almanya ve Türkiye Mesleki Eğitim Sistemleri Karşılaştırması: Bir Özet

  • İşverenlerle yakın iş birliği
  • Güçlü teorik ve pratik eğitim
  • Yüksek standartlı atölye ve laboratuvarlar
  • Mesleki becerilerin işgücü piyasası taleplerine uygunluğu
  • Eğitim programlarında esneklik
  • Usta öğreticilik geleneği
  • Mesleki eğitimin yüksek sosyal kabulü
  • Yasal mevzuattaki yetersizlikler
  • Mesleki eğitimin önceliklerinin belirlenmesinde eksiklikler
  • Eğitim programlarının yeterince esnek olmaması
  • Mesleki eğitimin klasik üretim biçimlerine göre şekillenmesi
  • İşletmelerde pratik eğitimin yetersizliği
  • Mesleki eğitim mezunlarının istihdam oranlarının düşük olması
  • Mesleki eğitimin işverenler için ucuz işgücü arzı olarak görülmesi
  • Mesleki eğitimin düşük sosyal kabulü
  • Yasal mevzuatta düzenlemeler
  • Mesleki eğitim önceliklerinin ülke gerçeklerine ve vizyonuna uygun şekilde belirlenmesi
  • Eğitim programlarının esnekleştirilmesi
  • Mesleki eğitimin dinamik süreçlere ve disiplinler arası yaklaşımlara göre düzenlenmesi
  • İşletmelerde pratik eğitimin standartlarının yükseltilmesi
  • Mesleki eğitim ile istihdam arasındaki bağlantının güçlendirilmesi
  • Mesleki eğitimin sosyal kabulünün artırılması için çalışmalar yapılması


Tez Çalışması Akademik Referansı

Başlık: Alman Mesleki Eğitim Modelinin Türkiye Açısından Değerlendirilmesi
Dergi: Eğitim ve Öğretim
Tez No: 591747

Alman Mesleki Eğitim Sisteminin Üstünlükleri:

Türkiye'de Mesleki Eğitim Sisteminin Sorunları:

Çözüm Önerileri:

Sonuç:

Alman mesleki eğitim sistemi, Türkiye'ye birçok açıdan örnek teşkil etmektedir. Türkiye'de mesleki eğitimin gelişmesi için yasal, yapısal ve sosyal açıdan birçok reform yapılması gerekmektedir. Bu reformlar sayesinde mesleki eğitim, hem bireylerin hem de toplumun kalkınması için önemli bir araç haline gelebilir.

Not: Bu özet metni, verilen metnin tüm detaylarını içermemektedir. Daha detaylı bilgi için lütfen orijinal metne bakınız.

Yazar: BİLGİNER KOÇ 2019

Özet: Bu çalışma, Alman mesleki eğitim modelinin Türkiye açısından değerlendirilmesini incelemektedir. Çalışmada, Alman mesleki eğitim modelinin temel özellikleri ve Türkiye'deki mesleki eğitim sistemiyle karşılaştırılması yer almaktadır. Ayrıca, Alman mesleki eğitim modelinin Türkiye'ye uyarlanabilirliği ve bu modelin Türkiye'ye sağlayabileceği faydalar tartışılmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Alman mesleki eğitim modeli, Türkiye mesleki eğitim sistemi, mesleki eğitim, eğitim politikası

Not: Bu özet metni, verilen tez çalışmasının tüm detaylarını içermemektedir. Daha detaylı bilgi için lütfen orijinal teze bakınız.

Tez çalışmasına erişim için: https://tez.yok.gov.tr/ (tez numarası girilerek: 591747 )

No comments:

Post a Comment

Yaşam Bilimi ve İlimlerin Önemi: Geçmişten Günümüze

ARZIN YARATILIŞ SÜRESİ