Sunday, July 30, 2023

Path to Success in University Choices: Tips and Recommendations

Üniversite tercihlerinizi yaparken, eğitim kalitesi yüksek ve Avrupa Standartlarına uygun bölümleri önceliklendirmeniz önerilir. Erasmus programı ve yurt dışı başarıları olan bölümler de dikkate alınmalıdır. Vakıf üniversiteleri artış gösterse de, belirsizlikleri ve öğretim elemanlarının durumu göz önünde bulundurulmalıdır. Üniversite tercihlerinizde, küresel itibarı yüksek üniversiteleri seçmeye özen gösterin. Ayrıca, hangi üniversiteden mezun olduğunuz, uluslararası eğitim ve iş olanakları açısından belirleyici olabilir. Özetle, tercihlerinizde kişisel ilgi ve yeteneklerinizin yanı sıra, kurumsal itibar ve global olanakları da göz önünde bulundurmanız önerilir.


Üniversiteye Yolculuğum: 40 Yıl Önceki Tercihlerim ve Serüvenim

Liseyi bitirdiğim dönemde çevremde pek üniversite mezunu yoktu. Anne tarafımdan bir akrabam, Şahin amca, İnşaat Mühendisiydi. Kapısında 'İnşaat Mühendisi' yazısı beni hep etkilemişti. Ancak maalesef daha sonra siyasete giren Şahin amca, bir cinayete kurban gitti.

Meslek lisesini tercih etmiştim ama üniversiteye girmek için yoğun bir şekilde çalışıyordum. Hafta sonları dershaneye gidiyordum ve bu yetmediği için hafta içi de okuldaki devamsızlık hakkımı kullanarak Beyazıt Halk Kütüphanesi'nde çalışıyordum. Bu nedenle yıllığımda 'ÖSS Komandosu' olarak anılmıştım.

Lise son sınıfta okul bahçesinde toplandığımızda, Okul Müdürü'nün "Geçen sene bir öğrencimiz üniversite kazandı" şeklindeki açıklaması dikkat çekiciydi. Çünkü o zamanlar da bugün olduğu gibi, meslek lisesi öğrencilerine genellikle "üniversite hedefi olmayan" kişiler gözüyle bakılıyordu. Bu yüzden, bir meslek lisesi öğrencisinin üniversite kazandığını duyuran okul yöneticisi, hayranlıkla bahsediyordu.

Meslek lisesi öğrencileri genellikle daha düşük gelirli ailelerden geliyor ve ailelerine yardımcı olabilmek için hızlıca meslek sahibi olmak istiyorlar. Ancak bu, meslek lisesine giden öğrencilerin 'üniversite hedefi' olmadığı anlamına gelmez.

Üniversite sınavına hazırlanırken, son sınıfta zayıf olduğum Fizik ve Matematik derslerim iyileşmişti ve temel bilimlere olan katılımım artmıştı. Okuldaki Fizik ve Matematik hocalarım çok yetenekliydi ama dersler hala zordu. Ancak dershanedeki hocalar, kısa ve pratik yollarla veya sonuca hızlıca ulaşmayı hedefleyen öğretim teknikleri sayesinde dersler daha anlaşılır hale gelmişti.

İlk üniversite sınavında tercihlerimi doğru yapmadığım için kazanamadım. Aslında nasıl tercih yapacağımı bile bilmiyordum. Boş kontenjanlara başvuru fırsatı çıktığında, puanım İstanbul Üniversitesi'ndeki Jeofizik Mühendisliği bölümüne yetiyordu. Ancak ne olduğunu bilen kimse yoktu. Akrabamız ve İnşaat Mühendisi olan Yaşar abiye ulaştık ve bana "geleceğin mesleği" olduğunu söyledi. Başvuru yaptım ve umutluydum ancak yerleştirme olmadı. Anlaşılan puanı tutan başkaları da vardı.

Üniversiteye girişte ikinci yılımda stratejimi değiştirdim. Artık asgari ücretle fabrikada çalışıyor ve İngilizce Öğretmeni olmayı hedefliyordum. Lise sonunda bir arkadaşımın İngilizce kursuna gitmesi ve İngilizce Öğretmenliği kazanması bana ilham vermişti. Onunla birlikte birkaç mektup yazmıştım. Bu deneyim, İngilizce öğrenmeyi ve İngilizce Öğretmenliği kazanmayı hedeflememe neden oldu. Fındıkzade'deki bir kursa katıldım ve İngilizcem gelişti. Ancak, İngilizce Öğretmenliği bölümünü kazanamadım çünkü Türkçe cevaplarım yetersizdi. Bu süreçte anladım ki, İngilizce Öğretmeni olmak için sadece İngilizce bilmenin yeterli olmadığını. 

Üçüncü sene üniversite hedefim yoktu; çünkü bir konfeksiyon atölyesinde makinacı olarak çalışıyordum. Ancak, işi ve çalışma ortamını sevdim. Bir keresinde akrabam bana, "Senin okuman gerek" dedi ve bu cümle beni harekete geçirdi. İşi bırakıp dershaneye kayıt oldum. Tavsiye üzerine her gün dershanedeki ders kadar evde de çalıştım. Tercih dönemi geldiğinde Sosyoloji ve Jeofizik Mühendisliği gibi bölümleri tercih ettim. Ancak, yüksek matematik puanım nedeniyle, daha düşük puanlı öğrencilerin girdiği bir bölümü kazandım. İlk sene giremediğim bölüme iki yıl sonra girmiş oldum. İşte tercihlerim ve başımdan geçenler bu şekilde.

Üniversite Tercihlerinde Başarıya Giden Yol: İpuçları ve Öneriler

Üniversite tercih dönemi geldi çattı! Peki, hangi bölümü seçmeyi düşünüyorsunuz? Şimdi bölümler hakkında bilgi edinmek çok daha kolay. Youtube ve sosyal medya, öğrenci deneyimlerinden öğretim üyelerine kadar birçok konuda bilgi sunuyor.

Tercihlerinizi yaparken, Avrupa Üniversite Standartlarına uygun ve eğitim kalitesi yüksek bölümleri öncelikli olarak düşünebilirsiniz. Bölüm Kalite Oranı (Toplam Öğretim Üyesi/Toplam Öğrenci Sayısı) Avrupa Birliği Standartlarına uygun olan bölümler seçimleriniz arasında olabilir.

Erasmus programlarından yararlanan ve mezunları yurt dışında başarılı olan bölümler de göz önünde bulundurulabilir. Araştırmacı ve öğretim üyeliği deneyimine sahip bölümler de ideal seçimler olabilir. Ancak, en önemli hususun kişisel ilgi ve yeteneklerinize uygun bir bölüm seçmek olduğunu unutmayın.

Aileler çoğunlukla iş garantisi olan bölümlere yönlendirme yapar. Ancak, "her ne olursa olsun iş garantili bölüm" anlayışının ne kadar doğru olduğu tartışılır. Sonuçta, mezun olduktan sonra hangi üniversiteden mezun olduğunuz önemli bir soru olacak. Vakıf üniversiteleri sayısı artıyor ve bu üniversitelerin kalitesi konusu belirsizlik taşıyor. Hatta vakıf üniversitelerinde çalışan öğretim üyeleri bile geleceklerini sorguluyorlar.

Vakıf üniversitelerindeki öğretim üyeleri genellikle yıllık sözleşmeyle çalışır ve uzun vadeli projeleri hayata geçirmek zordur. Ülkemizdeki devlet üniversiteleri ise "Araştırma Üniversiteleri" ve "Normal Üniversiteler" olarak iki kategoriye ayrılır ve sadece birkaçı devletin araştırma desteğini alır.

Hangi bölümü seçerseniz seçin, üniversitenizin uluslararası sıralamadaki yeri ve itibarı, seçimlerinizde büyük rol oynayacaktır. Kurumsal itibar ve meslek odaklı bir seçim arasında bir denge bulmanız önemli.

Üniversite tercihlerinizde, sadece yaşadığınız ülkeyi değil, dünyayı da göz önünde bulundurmanız önerilir. Hangi üniversiteden mezun olduğunuz, hangi ülkelerde yüksek lisans ve doktora bursu kazanabileceğiniz veya özel sektörde iş bulabileceğiniz konusunda belirleyici olacaktır. Bu nedenle, güçlü bir geçmişi ve geniş bir profesyonel ağı olan üniversiteleri tercih etmek avantajlı olabilir.

Bir bölümde okumak yerine, tanınmış bir üniversitenin bölümünü seçmek önemlidir. Mezun olduğunuzda, sizi ayakta tutacak olan 'mesleğiniz' değil, mezun olduğunuz üniversitenin 'kurumsal kimliği' olacaktır. Tercihlerinizin en iyisini getirmesi dileğiyle, başarılar dilerim.

No comments:

Post a Comment