Friday, November 8, 2024

Sismoloji ve Levha Tektoniği



Sismoloji ve Levha Tektoniği

Sismoloji, depremler ve sismik dalgaların Dünya boyunca yayılması konularında bilimsel araştırmalar yaparak sismik olayları anlamamızı sağlar. Depremin ardından birkaç dakika içinde sismologlar, depremin konumunu, büyüklüğünü ve kırılma mekanizmasını belirleyebilir. Bu kritik bilgiler, acil durum müdahaleleri ve hazırlık stratejilerinde yönlendirici rol oynar (US Geological Survey, 2023). Bu alanda Avrupa-Akdeniz Sismoloji Merkezi (EMSC) öne çıkar; bu merkez, deprem verilerine hemen erişim sunar ve halka yönelik veri toplama uygulaması eğitimleriyle toplum katılımını artırır (EMSC, 2024).

Deprem Özellikleri ve Ölçüm

Büyüklük ve Şiddet Arasındaki Fark

Depremin büyüklüğü, kaynak noktasında açığa çıkan enerji miktarını ölçerken, şiddet ise insanlar ve yapılar üzerindeki etkilerini değerlendirir. Örneğin, 4.9 büyüklüğündeki bir deprem, altyapının zayıf olduğu bölgelerde önemli etkilere yol açabilir, bu da risk değerlendirmesi için her iki ölçümün anlaşılmasının önemini ortaya koyar (Baker et al., 2022). Modified Mercalli Şiddet (MMI) Ölçeği, gözlemlenen etkilere göre depremin şiddetini "hissedilmeyen" seviyeden "aşırı" hasar seviyesine kadar sınıflandırır (Wikipedia, 2023, Şekil 1).


Şekil 1.
Deprem şiddeti ve büyüklüğünü gösteren karşılaştırmalı bir ölçek. Mercalli şiddet ölçeği, depremin hissedilme şeklini ve neden olduğu hasarı tanımlarken, Richter büyüklük ölçeği depremin enerjisini ölçer.


Türkiye'nin Doğu Anadolu bölgesi, Bingöl ve Changzhou fay hatları gibi birçok fay hattının varlığı nedeniyle oldukça aktif bir sismik bölgedir. Bu bölgedeki depremler, Kuzey Anadolu ve Doğu Anadolu fay hatlarını etkileyebilir ve sismik sistemlerin ne kadar bağlantılı olduğunu gösterir (Kocaeli Journal of Science and Engineering, 2022). Özellikle 2000 İstanbul depremi gibi geçmiş depremler, bu bölgedeki izleme ve hazırlık ihtiyacını ortaya koymuştur.

Depreme Hazırlık ve Risk Azaltma

Etkin bir depreme hazırlık süreci, binaların dayanıklılığını artırmak için zayıf noktaların belirlenmesini gerektirir. Sismologlar, proje yöneticileriyle birlikte çalışarak deprem sırasında yıkıcı sonuçlara yol açabilecek zayıf noktaları tespit eder (Baker et al., 2022). Proaktif tedbirler, özellikle inşaat alanlarındaki riskleri azaltarak potansiyel hasarı önemli ölçüde hafifletebilir.

Sismolojide Eğitim Yöntemleri

Öğrencileri sismolojiye ilgi çekici bir şekilde dahil etmek için yenilikçi eğitim stratejileri önemlidir. Eğitimciler, yapay zekâ kullanarak karmaşık konuların anlaşılmasını sağlayacak sorular ve cevaplar oluşturmaktadır (Smith & Jones, 2023). Sunumlarda zaman yönetimi vurgusu, öğrencilerin sınırlı süre içinde ana kavramlara odaklanmasına olanak tanır.

Eğitimde Etik İlkeler

Sismoloji eğitiminde öğretmenler, öğrencilerin haklarını gözeterek ödevler için yeterli zaman sağlanmasını ve kesintisiz çalışma imkanı sunmayı önceliklendirir. Dersi daha erişilebilir ve keyifli hale getirmek için özet sorular önceden hazırlanır (Johnson et al., 2023). İlk derslerde genellikle depremin etkileri ve önleme stratejileri gibi temel konular ele alınarak sağlam bir temel oluşturulur.

Sonuç

Sismoloji alanı, depremlerin dinamiklerini ve etkilerini anlamak için kritik bir öneme sahiptir. Gelişmiş teknolojilerin ve eğitim metodolojilerinin entegrasyonu sayesinde araştırmacılar ve eğitimciler, toplumun sismik olaylara karşı hazırlıklı olma bilincini artırabilir. Geçmiş depremlerden öğrenmeye devam ederken, süregelen araştırmalar risk azaltma stratejilerinin geliştirilmesinde büyük rol oynayacaktır.


Kaynaklar

  • Baker, J. W., et al. (2022). Understanding Earthquake Magnitude and Intensity. Earthquake Engineering Journal. https://doi.org/10.1016/j.eej.2022.03.001
  • EMSC. (2024). European-Mediterranean Seismological Centre: Data Access. Retrieved from EMSC
  • Johnson, M., Smith, A., & Lee, T. (2023). Ethical Considerations in Seismology Education. Journal of Educational Ethics. https://doi.org/10.1016/j.jedethics.2023.04.005
  • Kocaeli Journal of Science and Engineering. (2022). Regional Seismic Activity in Eastern Anatolia. Kocaeli University Press.
  • Smith, R., & Jones, L. (2023). Innovative Teaching Methods in Geosciences. Journal of Geoscience Education Research. https://doi.org/10.1080/10899995.2023.1234567
  • US Geological Survey. (2023). Seismic Monitoring: Real-Time Data Access. Retrieved from USGS
  • Wikipedia contributors. (2023). Modified Mercalli intensity scale. Wikipedia, The Free Encyclopedia.

Seismology and Plate Tectonics: 

Lecture Notes




Seismology provides scientific research on earthquakes and the propagation of seismic waves through the Earth, enabling us to understand seismic events more comprehensively. Within minutes after an earthquake, seismologists can determine its location, magnitude, and rupture mechanism. This critical information guides emergency responses and preparation strategies (US Geological Survey, 2023). Among notable institutions, the European-Mediterranean Seismological Centre (EMSC) stands out by providing immediate access to earthquake data and offering public data collection training to increase community participation (EMSC, 2024).

Characteristics and Measurement of Earthquakes

Difference Between Magnitude and Intensity

The magnitude of an earthquake measures the amount of energy released at its source, while intensity assesses its effects on people and structures. For instance, a magnitude 4.9 earthquake can cause substantial impacts in regions with weak infrastructure, highlighting the importance of understanding both measurements for risk assessment (Baker et al., 2022). The Modified Mercalli Intensity (MMI) Scale classifies the observed effects of an earthquake, ranging from "not felt" to "extreme" damage levels (Wikipedia, 2023, Figure 1).

Figure 1.
A comparative scale showing earthquake intensity and magnitude. The Mercalli intensity scale describes how an earthquake is felt and the damage it causes, while the Richter magnitude scale measures the energy released by the earthquake.

Regional Seismic Activity

Eastern Turkey is highly seismically active, with numerous fault lines such as the Bingöl and Changzhou fault zones. Earthquakes in this region can impact the North Anatolian and East Anatolian fault lines, illustrating how interconnected seismic systems are (Kocaeli Journal of Science and Engineering, 2022). Past events, especially the 2000 Istanbul earthquake, have underscored the need for monitoring and preparedness in this region.

Earthquake Preparedness and Risk Mitigation

Effective earthquake preparedness requires identifying structural vulnerabilities to strengthen building resilience. Seismologists work alongside project managers to pinpoint potential weak spots that could lead to catastrophic outcomes during an earthquake (Baker et al., 2022). Proactive measures can significantly reduce potential damage by minimizing risks, especially in construction zones.

Teaching Methods in Seismology

To engage students in seismology meaningfully, innovative teaching strategies are essential. Educators are increasingly using artificial intelligence to craft questions and answers that aid in the understanding of complex topics (Smith & Jones, 2023). Focusing on time management during presentations enables students to concentrate on core concepts within limited timeframes.

Ethical Principles in Education

In seismology education, teachers prioritize students’ rights by allowing adequate time for assignments and ensuring uninterrupted study opportunities. Summary questions are prepared in advance to make the course more accessible and enjoyable (Johnson et al., 2023). In initial lectures, foundational topics such as earthquake impacts and preventive strategies are typically introduced to establish a solid base.

Conclusion

The field of seismology is crucial for understanding the dynamics and impacts of earthquakes. Through the integration of advanced technologies and educational methodologies, researchers and educators can enhance public awareness and preparedness for seismic events. As we continue learning from past earthquakes, ongoing research will play a vital role in refining risk mitigation strategies.


References

  • Baker, J. W., et al. (2022). Understanding Earthquake Magnitude and Intensity. Earthquake Engineering Journal. https://doi.org/10.1016/j.eej.2022.03.001
  • EMSC. (2024). European-Mediterranean Seismological Centre: Data Access. Retrieved from EMSC
  • Johnson, M., Smith, A., & Lee, T. (2023). Ethical Considerations in Seismology Education. Journal of Educational Ethics. https://doi.org/10.1016/j.jedethics.2023.04.005
  • Kocaeli Journal of Science and Engineering. (2022). Regional Seismic Activity in Eastern Anatolia. Kocaeli University Press.
  • Smith, R., & Jones, L. (2023). Innovative Teaching Methods in Geosciences. Journal of Geoscience Education Research. https://doi.org/10.1080/10899995.2023.1234567
  • US Geological Survey. (2023). Seismic Monitoring: Real-Time Data Access. Retrieved from USGS
  • Wikipedia contributors. (2023). Modified Mercalli intensity scale. Wikipedia, The Free Encyclopedia.

Sismoloji ve Levha Tektoniği:

 Ders Videosu Transkripti

Sesmoloji ve Deprem Dinamikleri 

Üzerine Temel Bilgiler ve Güncel Gözlemler

Sismoloji ve Depremler Hakkında Ders

Sismoloji ve levha tektoniği dersini bu dönem arkadaşlarımızla birlikte yapacağız, ama bu dersi isteyen herkes dinleyebilir. Bu konuya meraklı olan herkes dinleyebilir.

Elazığ’daki Deprem

Az önce Elazığ’da bir 4.9 büyüklüğünde bir deprem meydana geldi. O depremle ilgili bir rapor yazdım. Deprem haberimi televizyonlar sayesinde aldım. Dediler ki, "Bu beklenen bir depremmiydi?," diye sordular tabii ülkemizin ve dünyanın yerinde deprem beklenebilir. Profesör Doktor Yan Kagan ile 2003 yılında Amerikan Jeofizik Toplantısında karşılaşmıştım. Kendisi çok ilginç bir şey demişti: "Yeryüzünde hiçbir yer yok ki 8 büyüklüğünde deprem üretmesin. Ama bazıları yüzyıl üretiyor, bazıları 10.000 yıldır üretiyor, ama neticede üretiyor."

Deprem Örnekleri

2011 Yeni Zelanda'da meydana gelen Chris church depremi, 5.000 yıldır deprem yapmayan bir kırıkta oldu ve büyük kayıplara neden oldu. Bu, her bir noktanın deprem üretebileceğini gösteriyor, ancak bazı noktalar çabuk üretir, bazıları geç üretir, ama sonuçta üretirler.


Avrupa Deprem Merkezi (EMSC) ve Deprem Verileri

Şimdi depremle ilgili raporumu göstereyim. Avrupa Deprem Merkezi'nin linkine girdim. Burada topladıkları verilere baktığımızda, bugün 5:05’te meydana gelen depremi görüyoruz. Bu deprem 40 dakika önce gerçekleşmişti. Bu veriler neyi gösteriyor? Depremin meydana geldiği yer, sıfır noktası ve depremin dış merkezi. Bu dış merkezde deprem meydana geliyor ve ancak deprem 35 km uzaklıkta hissediliyor. Çünkü depremin dış merkezinden 35 km uzaklığa bir yarı çap çizdiğinizde, bu alanda yaşayan insanların olmadığını görüyoruz. Demek ki, depremin hissedilebilmesi için, depremi hissedecek canlıların ve depremden etkilenecek yapıların olması gerekiyor.


Citizen Seismology ve Deprem Şiddeti

Avrupa Deprem Merkezi ne yapıyor? Vatandaşlardan bu verileri topluyor, iyi ki de topluyor. Hızlıca bize, bu depremdeki etkilenme durumunu gösteriyor. Şimdi dersimizde sismoloji, levha tektoniği gibi konuları işleyeceğiz.

Sismoloji nedir? Citizen Seismology yani vatandaş sismolojisi. Vatandaş ne yapıyor? Bir deprem olduktan sonra hemen telefonunu alıyor ve EMSC olarak bilinen European Mediterranean Seismological Center (EMSC) merkezine giriyor. Cep aplikasyonu veya bilgisayar uygulamasıyla, depremi kendi ana dilinde seçiyor ve önündeki anketi dolduruyor. Bu anketler bize neyi veriyor? Depremin şiddetini. Depremin şiddeti, mesafeyle değişen bir değer olduğunu görüyoruz.


Deprem Şiddetinin Mesafeye Göre Değişimi

Baktığımızda, 30-40 kilometre mesafede deprem şiddeti genellikle 6 şiddetine kadar çıkıyor. Ancak, aynı mesafede 2 şiddetinde depremle sarsılan yerler de bulunuyor. Demek ki, bu kırmızı çizgiler bize ortalama şiddeti gösteriyor. Deprem istatistikleri ise her mesafedeki verilerin ortalamasını alarak, kırmızı noktalarla işaretliyor. Bu şekilde de şiddetin uzaklıkla nasıl değiştiğini görebiliyoruz.


Şiddet Artışı ve Zemin Etkisi

40 kilometrede ortalama şiddet IV’e ulaşmış, daha sonra belli kilometre mesafede şiddet III’e kadar düşmüş. 30-50 kilometre arasında şiddet değişmemiş. Demek ki, belli bir mesafe aralığında yapılar, deprem karşısında benzer tepkiler gösteriyor. Fakat, 150 kilometreden sonra şiddette hafif bir yükselme eğilimi görülmüş.

Mesafe arttıkça deprem şiddetinin azalması, teorik olarak kabul edilebilir. Bunun nedeni, deprem tehlike modelleri zeminin kaya olduğu varsayımıyla oluşturulmuş olmasıdır. Kaya zemininde mesafeyle deprem şiddetinin azalması beklenir. Ancak, burada zeminin tamamen kaya olmaması nedeniyle bazı bölgelerde farklı etkiler gözlemlenebilir. Örneğin, 150 kilometre mesafede zayıf dirençli yapılar olabilir ve bu nedenle deprem şiddeti mesafeye bağlı olarak artabilir.


Depremin Etki Alanı ve Şiddet Değişimi

Depremin etki alanı, mesafe ve şiddet arasında bir ilişki kurarak, depremdeki etkilerin daha geniş bir alana yayılmasını sağlar. Örneğin, 40 dakika önce meydana gelen bir depremde, şiddet mesafeyle değişir, ancak her zaman mesafe, şiddeti etkileyen tek faktör değildir. Bazı yerlerde mesafe uzak olsa da şiddet yüksek olabilir; bunun nedeni, yerin dirençli olması ve yapıların dirençliliğidir.


Nüfus Yoğunluğu ve Depremin Etkisi

Depremin etkisi, yalnızca mesafeye bağlı değildir; aynı zamanda nüfus yoğunluğu da önemlidir. Örneğin, Diyarbakır'da deprem hissedilmişken, Malatya ve Batman gibi şehirlerde de etkiler görülmüştür. Bu deprem, 4.9 büyüklüğünde olmasına rağmen, çok uzak bölgelerde bile hissedilebilmiştir. Bu durum, nüfus yoğunluğu ve yapıların dayanıklılığı ile ilişkilidir.


Deprem Büyüklüğü ve Sayısı

Depremin büyüklüğüyle, meydana gelen deprem sayısı arasında bir ilişki vardır. Büyüklük arttıkça, daha az sayıda büyük deprem gerçekleşir. Örneğin, 4.9 büyüklüğündeki bir deprem, daha küçük deprem zincirlerinin bir parçası olabilir. Bu nedenle, büyük depremler hazırlık aşaması olarak küçük depremlerle ilişkilendirilebilir.


Şiddet ve Büyüklük İlişkisi

Depremin büyüklüğü ile şiddeti arasındaki fark da önemlidir. Bugün meydana gelen depremin büyüklüğünün ölçüldüğü dış merkezlere yakın bölgede, nüfus yoğunluğu genellikle düşüktür. Ancak, şiddet arttığı yerlerde, nüfus yoğunluğu da artar. Depremin etkisini görmek için, nüfus ve yapıların dayanıklılığı faktörlerinin dikkate alınması gerekir. Örneğin, Elazığ ve Diyarbakır gibi bölgelerde, insanlar depremi hissederken, diğer bölgelerde ise hiç hissedilmemiştir.

Sonuç olarak, deprem büyüklüğü ve şiddeti arasındaki farkları gözlemleyerek, depremin etkisi ve hangi bölgelerin daha fazla etkilendiğini anlamak mümkündür.

Depremin Şiddeti ve Büyüklüğü Arasındaki Farklar

Depremin şiddeti ve büyüklüğü iki farklı kavramdır. Şiddet, bir depremin insanların yaşadığı alanlarda, binaların bulunduğu yerlerde ne kadar yıkıcı olduğunu gösterir. Büyüklük ise depremin enerji salınımının ölçüsüdür ve dünyanın her yerinde aynı şekilde hesaplanabilir. Depremin şiddeti her yerde aynı olmayabilir; bu, depremin etkilediği yerlerin özelliklerine bağlıdır.


Sismoloji ve Deprem Verileri

Sismoloji, depremleri inceleyen bilim dalıdır. Bu bilim, dünyanın herhangi bir yerinde meydana gelen depremleri 5 dakika içinde tespit edebilme yeteneğine sahiptir. Bir sismolog olan Keiti Aiki, Japonya'da tanıştığım bir uzman, sismolojiyi şöyle tanımlamıştı: "Sismoloji, dünyanın neresinde bir deprem olsa da, depremin 5 dakika içinde tespit edilebilmesidir." Bu, sismolojinin büyük bir potansiyele sahip olduğunu gösteriyor. Şu anda elimizdeki teknolojilerle, 20-25 dakika önce gerçekleşmiş bir depremi bile detaylı şekilde analiz edebiliyoruz.


Doğu Anadolu ve Kuzey Anadolu Fay Hatları

Doğu Anadolu Fay Zonu, özellikle yatay gerilmeli depremlerle tanınır. Bu, gerilme enerjisinin etkisiyle meydana gelen bir kırılma türüdür. Kuzey Anadolu Fay Zonu da benzer şekilde depremler üretirken, bazı başka fay hatlarında, örneğin Zağros Fay Zonu'nda, farklı kırılma mekanizmaları (örneğin düşey gerilme) görülür. Bu, her fay hattının farklı türde kırılmalara yol açabileceği anlamına gelir.


Depremin Büyüklüğü ve Derinliği

Bu depremin büyüklüğü 5.0 olarak ölçülmüştür. Ancak, farklı kaynaklar derinliği konusunda farklı veriler sunmaktadır. Avrupa Deprem Merkezi, depremin derinliğini ilk belirlemede 10 km olarak belirlerken, daha sonra güncelenen veriler ile bunu 10 km olarak güncellemiştir. Bu, depremin yüzeye yakın bir derinlikte olduğunu gösterir ve farklı verilerin, global deprem istasyonlarının sağladığı düzeltmelere dayanarak şekillendiği anlaşılmaktadır.


Doğu Anadolu Fay Zonu’ndaki Depremler ve Kırılma Mekanizmaları

Doğu Anadolu Fay Zonu'ndaki depremler, genellikle yatay gerilmeli (gerilme enerjisiyle meydana gelen) depremler olarak sınıflandırılır. Bu tür depremler, gerilme enerjisinin etkisiyle ortaya çıkar ve bu mekanizma, fay hatlarının özelliklerine bağlı olarak değişir.


Depremler ve Toplumsal Etkiler

Depremler sonrası yapılan raporlama çok önemlidir. Blog sayfamda, doğa ve deprem bilimi ile ilgili bilgiler sunulmakta ve bu bilgiler, depremler hakkında daha derinlemesine analizler yapabilmek için faydalı kaynaklar sağlamaktadır.


Sismoloji ve Levha Tektoniği Dersleri

Sismoloji ve levha tektoniği üzerine iki ders hazırladım. İlk dersim birkaç gün önce tamamlandı ve ikinci dersimi de bitirmiş bulunuyorum. Bu dersler, depremler ve sismoloji hakkında kapsamlı bilgi sağlayacak şekilde tasarlandı.


Kendi Hakkımda Bilgi

Öğretmenler genellikle derslerine başlamadan önce kendileri hakkında bilgi vermezler, ancak benimle ilgili bilgiye blog sayfamdan rahatlıkla ulaşabilirsiniz.

Hayat hikayem televizyon için kaydedilmiştir ve burada benimle ilgili detayları bulabilirsiniz. Edinburgh Üniversitesi'nde doktora çalışmaları yaptım. İtalya'daki ICTP'de 1994'te çalıştım, ardından Japonya'da 2000-2003 yıllarında post-doktora araştırmaları yaptım. Kanada'da ise 2001 yılında Doğal Kaynaklar Bakanlığı (NRCAN) 'nda post-doktora çalışmalarım devam etti. 2008'de Japonya'da Petrol Araştırmaları Destekleme projelerinde yer aldım ve sonrasında Alberta Üniversitesi'nde öğretim görevlisi olarak çalıştım. 2010 yılında Türkiye'ye döndüm ve İstanbul Üniversitesi'nde profesör olarak göreve başladım. 2019 yılında Çanakkale Üniversitesi'ne geçtim ancak 2020'de tekrar İstanbul Üniversitesi'ne döndüm. 2012-2014 yıllarında Jeofizik Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanlığı yaptım ve şu anda Bilim ve Teknoloji Derneği Yönetim Kurulu'nda görev alıyorum.


Verdiğim Dersler ve YouTube Videoları

Verdiğim derslerin notları ve YouTube videolarına blog sayfamdan ulaşabilirsiniz. Ayrıca, derslerin denklikleri ve notlarına da erişim sağlanabilir.

Çanakkale Üniversitesi'nde verdiğim derslerin tüm notları ve videoları blogumda yer almaktadır. Bu dersler arasında İleri Seviye Sismoloji, İstatistiksel Sismoloji, ve Global Sismoloji gibi yüksek lisans ve doktora dersleri bulunmaktadır. Ayrıca, sismoloji ve levha tektoniği derslerinde depremlerin etkisi, önlenmesi, dayanıklılık ve hazırlık konularına da değindim.


Yurt Dışı Deneyimleri

Kral Fahd Üniversitesi (KFUPM)'nde 4 yıl öğretim üyesi olarak çalıştım ve verdiğim derslerin notları şu anda erişime açıktır. Sismoloji ve Levha Tektoniği derslerinde öğrencilerle, kaynakları ve güncel gelişmeleri tartışıyoruz. Ders özetlerini, yapay zekâ desteği ile hazırlayarak slaytları detaylı bir şekilde anlattım.

Ders İçeriği ve Yöntemi

Bu ders, yüksek lisans ve doktora seviyesinde olup, öğrenci merkezli bir yaklaşımla yürütülmektedir. Bu yöntemle öğrencilerin derste aktif bir şekilde konuşmaları teşvik edilmektedir. Ders videolarında işlenen konular, öğrencilere daha kolay takip edebilmesi için kategorize edilmiştir.

İşlenecek Konular

  1. Deprem Sonrası Devlet ve Güvenlik: Devletin deprem sonrası yaptığı çalışmalar ve güvenlik önlemleri incelenecek.

  2. Deprem Çalışmaları ve Gelişimi: Deprem araştırmalarındaki önemli gelişmeler ele alınacak. Bu bölümde, "deprem" kelimesi yerine "sismoloji" de kullanılabilir.

  3. Fay Hattı ve Deprem Dinamikleri: Depremin dinamikleri ve fay hatlarının rolü tartışılacak.

Her ana başlık altında, derste birlikte çözüm arayacağımız sorular ve detay başlıklar yer alacak.

Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencilere deprem etkisi ve önlenmesi hakkında bilgi kazandırmaktır. Örneğin, bir öğrenci "Deprem etkisi ve önlenmesi" hakkında 3 dakikalık bir sunum yaparak bu konuda özet bilgiler sunabilir.

Sunum Konuları ve Seçenekler

Öğrenciler, aşağıdaki başlıklardan biri üzerine sunum yapabilir:

  1. Sismoloji ve Deprem Bilimi: Kısa bir sunum yapılabilir.

  2. Deprem Tahmini ve Risk Değerlendirmesi: Bu konu hakkında 3 dakikalık bir sunum yapılabilir.

  3. Deprem Özellikleri ve Davranışı: Zaman yönetimi açısından 1-2 soruya odaklanılabilir.

Öğrenciler, bu sunumları 3 dakika içinde yapacak şekilde hazırlamalıdır. Zaman yönetimi burada önemli bir rol oynamaktadır.

Öğrenci İlgisi ve Sunumlar

Öğrenciler, kendi ilgi alanlarına göre bir konu seçebilirler. Örneğin, tarihî deprem verilerine ilgi duyan bir öğrenci, bu konuda bir sunum hazırlayabilir.

Ek Sunum Konuları

Öğrenciler, deprem erken uyarı ve güvenlik önlemleri gibi konuları da ele alabilirler.

Soruların Hazırlanması

Sorular, YouTube Q&A (Soru-Cevap) sisteminden alınarak derste tartışılacak şekilde düzenlenmiştir. Bu yöntem, dersin daha etkili bir şekilde çalışılmasını sağlar.

Sunum Değerlendirmesi

Dersin sonunda, her öğrencinin 3 dakikalık sunumu küçük bir vize notu olarak değerlendirilecektir. Eğer 10 ders yapıldıysa, bu 10 küçük vize notunun ortalaması dönem içi başarı puanını oluşturacaktır.

Ders Sistemi ve İletişim

Ders sisteminin işleyişi şöyle olacak: Her ders için 3 dakikalık bir sunum hazırlanacak. Soruları soru havuzundan seçip sunum yapacaksınız. Bu sunumlar, dönem içi başarı puanınızı belirlemek için kullanılacak.

Öğrencilerin, resmi e-posta adreslerine mesaj göndererek iletişimde kalmaları önerilir. Bu, dersin takibini kolaylaştıracaktır.

Öğrenci Tanıtımı Örneği

Öğrenci: “Hocam, benim adım Zaza ama İngilizce olarak adımı Seda yazdım. İstanbul Üniversitesi'nde yüksek lisans yapıyorum. Lisansımı da burada tamamladım.”

Hocam: “Çok iyi, memnun oldum. Hepimizin yüreği seninle, Filistin için dualarımız sizinle.”

Dersin İşleyişi

Bu yöntemle, derslerinizi daha küçük parçalara bölerek daha verimli hale getirebiliriz. 3 dakikalık sunumlar ile dersi daha verimli bir hale getireceğiz.

Ders Düzenlemesi ve Planlama

Hoca: Kaçıncı haftadayız, dördüncü hafta mıyız?


Öğrenci: Hayır hocam, biraz ilerledik. Beşinci ya da altıncı hafta olabilir. Haftaya vize başlaması gerekiyordu aslında.


Hoca: O zaman çarşamba ve cuma günleri ders yapalım mı? İlk dersimizi yaptık, çarşamba ve cuma hangi saatlerde olur? Bu saatlerde mi, yoksa akşam 6’dan sonra mı?


Öğrenci: Akşam 6’dan sonra olursa daha iyi olur hocam. Size nasıl uygunsa.

Hoca: Çarşamba ve cuma yaparsak eksikleri telafi edebiliriz. Bu dersi yaptıktan sonra, çarşamba ve cuma 2 ders daha yapmış olacağız. Sonraki hafta yine çarşamba ve cuma yaparsak, vize haftasına kadar eksik kalmayacak. Vize haftasında zaten vize olduğu için sorun olmayacak. Konsepti anladın mı?


Öğrenci: Anladım hocam. Yani bugün sadece giriş yaptık.


Hoca: Evet, bu ilk dersimiz. Haftaya, bu ders için hazırlıklı olacaksınız. Her hafta, maksimum 5 dakika sürecek bir sunum hazırlayacaksınız. Bu sunum haftalık vizeniz olacak. Vizeleri topladığımda ortalamasını vereceğim. Bu şekilde vizeyi haftalara yayarak stresinizi dağıtmış olacağız.


Öğrenci: Bence de çok mantıklı oldu hocam, teşekkürler.


Hoca: O zaman çarşamba ve cuma ders yapıyoruz. Böylece 3 ders yapmış oluyoruz.

Ders Planı ve Telafi Dersleri

Öğrenci: Bu hafta çarşamba ve cuma yaparsak 3 dersi bitirmiş oluruz. Sonraki hafta da çarşamba ve cuma yaparsak, 5 ders tamamlanmış olur. Sonrasında tek ders olarak devam edebiliriz.


Hoca: Bu mantıklı. Ben bu dersi her hafta vermek zorundayım ve siz de almak zorundasınız. Ders veremediğimizde telafi dersleri düzenliyoruz. Bu konuda vicdanım rahat olmalı.


Öğrenci: Evet hocam, sizin rahatlığınız için söyledim aslında. Bu dersi gerçekten çok sevdiğim için seçtim.


Hoca: İyi yapmışsın. Sen de benim bu derste ilk öğrencimsin. İnşallah 14 haftayı tamamlarız. Öbür tarafta, her hafta ders yapmayan hocalar varsa bu durum görev ihmali olur. Böyle durumlarda şikayet üzerine soruşturma açılabilir. Hepimiz üzerimizdeki dersi öğrencilere vermek zorundayız, sizin geleceğinize katkı sağlamak adına bunu yapmak zorundayız.

Dersin Amacı ve İçeriği

Öğrenci: Evet hocam, bazı derslerde ödev veriyorlar, ama ders işlemiyoruz.


Hoca: O ayrı bir şey. Ders yaparken daha kapsamlı bir süreç gerçekleştiriyoruz. Ödev, dersin yerini tutamaz. Ödev yapmak için ders alınmaz; ders, deneyim ve tecrübeyi almak için alınır. Yapay zekaya "bana bir ödev hazırla" diyebilirsin, ancak asıl önemli olan karşındaki insandan deneyim ve motivasyon almak. Ödev vermekle ders yapılmaz, dersi vermek kayıt altında yapılması gereken bir sorumluluktur. Umarım bu tür endişeler düzelir. Herkes ders vermek zorunda değil; ders açmak zorunda da değil. "Bu dönem ders açmayacağım" diyebilir, ancak programda varsa, her hafta dersi vermek zorundadır.

Uzaktan Eğitim ve Kayıtlı Dersler

Biz uzaktan ders yapıyoruz, bu yüzden dersimiz 1 saat sürecek. Normalde 3 kredi görünüyor, her bir kredi 45 dakika ancak uzaktan eğitimde her kredi için 20 dakika ayırıyoruz. Bu İstanbul Üniversitesi'nde yüz yüze eğitim sistemine dönüldüğünde geçerli olacak. Uzaktan eğitimde deneyimliyim ve bu yöntemi seviyorum çünkü dersi kayda alıyorum, YouTube’a yüklüyorum. Geçmiş yıllardaki öğrencilerimden birine motivasyon ve ilham kaynağı olan bu dersler, başka biri için de aynı rolü oynayabilir. Dersin kayıtlı olmayan ama ilgisi olan herkese açık olduğunu belirtmek isterim. Arkadaşlarını, ilgilenen vatandaşları çağırabilirsin, bir sorun olmaz. Ne kadar çok kişiye hitap edebilirsem, o kadar memnun olurum.

Dersin Sorumlulukları

Bu dersi saat 18:10'da başlattık, bir saatimizi doldurmak istiyorum ki kul hakkına girmeyelim. ÇOMÜ’de de her zaman "benden alacağınız var mı?" diye sorardım, genelde fazlasıyla ders verdiğimi söylerlerdi. Bu sorumluluğu doğru bir şekilde yerine getirmemiz gerekiyor.

Kaynaklar ve Eğitim Materyalleri

Şimdi ana sayfaya dönelim, bu sayfadan nasıl faydalanacağını açıklayayım. Burada 'source' kısmı var. Mesela "sismoloji" yazdığında önüne çıkacak kaynaklar seni ilgili makalelere yönlendirecek. Örneğin "Kuran’da Deprem ve Kıyamet Sismoloji İlişkisi" başlıklı bir seminer verdim; sismoloji ve yapay zekanın ilişkisini ele alan çok sayıda bilgiye ulaşabilirsin. İlgili sayfada, jeofizik ve sismoloji ile ilgili röportajlar, şeffaflık ve hesap verebilirlik üzerine yazılar ve 17 Ağustos Deprem Notları gibi kaynaklar var.

ÇOMÜ’deki öğrencilerim, özellikle Türkçeyi yeni öğrenmeye başlayan Endonezyalı öğrenciler, bu kaynaklardan oldukça faydalanabiliyorlardı. Dili değiştirme seçeneği de mevcut, hatta Arapça bile yapılabiliyor. Dil değiştirme örneğini şimdi göstereyim.

Metin Düzenleme ve Anlaşılabilirlik İyileştirme

1. Çeviri Sorunları ve Dil Seçenekleri Bir metnin Arapçaya çevrilmesi sırasında bazı eksiklikler ortaya çıkabiliyor. Özellikle İngilizceden Arapçaya çevirirken daha doğru sonuçlar alınıyor, ancak Türkçeden çevrildiğinde bazı kısımlar eksik kalabiliyor. Bu durum, özellikle yabancı öğrenciler için metinlerin doğru şekilde çevrilmesinin ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Çeviri sorunlarını minimize etmek için çözüm yolları bulmamız gerekiyor.

2. Sesli Okuma Özelliği: 

Metinlerin sesli okunması, dil pratiği yapmak isteyen öğrenciler için faydalıdır. Bu özellik, Türkçe ve İngilizce dillerinde kullanılabilir. Sesli okuma seçeneği, öğrencilerin doğru telaffuz öğrenmelerine yardımcı olabilir. Ayrıca, kadın veya erkek sesi tercihi yapılabilir.

3. Araştırma Kaynakları ve Kullanımı: 

Eğitim ve araştırma için "Resource Fast" gibi araçlar kullanılabilir. Bu tür platformlar, sismoloji ve deprem konularında araştırmalar yapmayı kolaylaştırır. Örneğin, Avrupa Sismoloji Merkezi'ne giriş yaparak, son zamanlarda Türkiye'de meydana gelen depremleri incelemek mümkündür. Bu kaynaklar, özellikle deprem araştırmaları için çok faydalıdır.

4. Deprem Verileri ve Dünya Haritası: 

Dünya haritası üzerinden tüm meydana gelen depremleri izlemek mümkündür. Harita üzerinde, son bir saat, 24 saat ve iki hafta içinde meydana gelen depremler farklı renklerle gösterilir. Bu veriler, öğrencilerin ve araştırmacıların depremleri daha iyi anlamalarına yardımcı olabilir.

5. Fay Hattı ve Depremler:

Depremler, fay hatları üzerinde meydana gelir. Dünya haritası üzerinden faylar seçilerek, depremlerin hangi fay hatları üzerinde meydana geldiği incelenebilir. Örneğin, İstanbul ve Elazığ gibi bölgelerde meydana gelen depremler hakkında bilgi edinilebilir. Fay hatları üzerinde yer alan depremler daha fazla araştırma gerektirir.

6. Fay Zonları ve Depremler:

Bir fay zonu, tek bir fay hattından daha geniş bir alanı kapsar. Örneğin, Doğu Anadolu Fay Zonu, birçok farklı kırığı içerir. Bir depremin, ana fay üzerinde mi yoksa paralel bir fayda mı meydana geldiğini belirlemek önemlidir. Bu tür detaylı analizler, depremlerin önceden tahmin edilmesi ve hazırlık yapılması için kritik öneme sahiptir.

Sonuç: Depremler ve fay hatları hakkında yapılan doğru analizler, afet hazırlıkları için çok önemlidir. Harita verileri, fay zonlarının takibi ve sismik hareketlerin izlenmesi, bilim insanlarının doğru tahminlerde bulunmasına yardımcı olur. Bu tür bilgilerin öğrencilere ve araştırmacılara sunulması, hem eğitim hem de bilimsel araştırmalar açısından oldukça faydalıdır.

Deprem Verilerinin Hızlı ve Etkili Kullanımı

Veri Paylaşımı ve Sistemlerin Rolü
Şu anda televizyon üzerinden deprem hakkında tartışıyoruz ve AFAD’ın verdiği bilgileri gözlemliyoruz. AFAD’a göre, bu deprem büyüklüğü 5, derinliği ise 16 km. Ancak, global istasyonlardan daha fazla veri geldiği için, büyüklük ve derinlik hesaplamaları daha doğru sonuçlar verebiliyor. Örneğin, EMSC (Avrupa Sismoloji Merkezi) bu deprem için derinliği 10 km olarak hesaplıyor. Bu farklar, kullanılan verilerin çeşitliliğiyle ilgili.

Interaktif Haritaların Kullanımı
Depremin yerini daha ayrıntılı görmek için interaktif haritalar kullanıyoruz. Bu haritalar üzerinden deprem bölgesini büyüterek daha net bir şekilde inceleyebilirsiniz. Harita verileri arttıkça, bölgedeki farklar hemen hemen aynı kalıyor.

Tarihsel Verilerin Önemi
Deprem verileri sadece anlık değil, tarihsel verilere de dayanır. 1900 yılından itibaren kaydedilen dünya çapındaki depremleri kullanarak, bölgenin geçmişteki deprem faaliyetlerini öğrenebiliriz. Global deprem istasyonları 1960’larda kurulmaya başlanmış olup, o tarihten sonra deprem verileri kaydedilmeye başlanmıştır. Bu tarihe kadar bölgesel ağlar vardı ancak tüm dünya 1960'tan sonra izlenmeye başlanmıştır.

Veri Raporlaması ve Kamu Katılımı
Deprem verilerini raporlarken, vatandaşların hissettikleri depremleri kaydetmesi çok önemli. Telefon uygulamalarıyla, halk depremler hakkında anlık geri bildirimde bulunabiliyor. Bu, deprem verilerinin doğruluğunu artırır ve bize daha hızlı bilgi sunar.

Deprem Büyüklüğü ve Etkileri
Örneğin, 4.9 büyüklüğündeki bir depremle, 5.9 büyüklüğünde bir depremin farkı çok büyüktür. 5.9 büyüklüğündeki bir depremde enerji 32 kat artar ve bu da çok daha büyük hasarlara yol açar. Bu nedenle, binaların dirençliliği ve deprem hazırlığı çok önemlidir. Deprem bölgelerindeki yöneticiler, etkilenen yerleri doğru bir şekilde tespit etmelidir.

Uygulama Kullanımının Artırılması
Özellikle deprem sonrası uyarılar çok önemli. Aplikasyon uygulamaları ve EMSC gibi araçlarla deprem eğitimleri verilebilir. Bu eğitimlerle, insanların bu araçları doğru kullanması sağlanabilir. Çünkü büyük depremler, güçlü binaları bile zarar görebilir hale getirebilir.

Sonuç ve Eğitim
Bölgedeki depremler, 6 Şubat 2020'ten sonra artış göstermiştir. İnsanlar uyarılara daha fazla dikkat etmeli ve deprem uygulamalarını yaygın bir şekilde kullanmalıdır. Bu, deprem hazırlığı ve afet yönetimi için önemli bir adımdır.

Sonuç

Bugünkü dersimizin amacı, deprem verilerinin hızla nasıl kullanılabileceğini ve veri raporlama ile deprem hazırlığı konularını ele almaktı. Bu tür veriler, daha büyük depremler için hazırlıklı olma yolunda bize yol haritası sağlar.


Seismology and Plate Tectonics: 

Lecture Video Transcript

Fundamentals and Current Observations on Seismology and Earthquake Dynamics

Seismology and Earthquakes Course Overview

Welcome to Our Seismology and Plate Tectonics Course

We will be offering the Seismology and Plate Tectonics course this semester, open to all who have an interest in understanding earthquakes. This course is designed for anyone curious about seismology, and we encourage all interested to join.


Recent Earthquake in Elazığ

Just moments ago, a 4.9 magnitude earthquake struck Elazığ. I wrote a report on this, which I learned about through television reports. People asked, “Was this an expected earthquake?” Indeed, in both Turkey and globally, some earthquakes are predictable. Professor Dr. Yan Kagan, whom I met at the American Geophysical Union in 2003, remarked, “There is no place on Earth that cannot produce an 8.0 magnitude earthquake; however, some areas experience them every century, while others only every 10,000 years.”


Earthquake Examples: Christchurch 2011

The Christchurch earthquake in New Zealand (2011) occurred on a fault that hadn’t moved in 5,000 years, yet it caused significant damage. This shows that earthquakes can occur anywhere, but the frequency varies.


Understanding Earthquake Data from EMSC

Let’s examine my report on earthquakes using data from the European-Mediterranean Seismological Centre (EMSC). Data shows the time, location, and depth of earthquakes. For instance, today’s earthquake happened 40 minutes ago and was only felt within a 35 km radius due to the lack of nearby populations.


Citizen Seismology and Earthquake Intensity

The European Earthquake Center gathers data from citizens, allowing real-time insight into earthquake impacts. Citizen Seismology enables locals to quickly report data, such as intensity (how strong the shaking felt) through EMSC's mobile or web app. Earthquake intensity varies with distance, with average intensities marked in red lines for clarity.


Impact of Ground Conditions on Earthquake Intensity

As distance from the epicenter increases, intensity generally decreases due to geological models assuming bedrock ground. However, not all regions have solid bedrock. For instance, in weaker structures even at 150 kilometers, the intensity can increase.


Population Density and Earthquake Impact

An earthquake’s impact isn’t solely dependent on distance; population density and structural resilience also play a role. For example, although today’s earthquake was 4.9 in magnitude, it was felt as far as Malatya and Batman due to these factors.


Magnitude vs. Intensity: Key Differences

Magnitude measures the energy released by an earthquake, which is consistent globally, while intensity measures the local damage and shaking felt. This distinction is crucial in understanding an earthquake’s local impact.


Seismology: Real-Time Earthquake Detection

Seismology enables near-immediate detection of earthquakes worldwide. A Japanese seismologist, Keiti Aiki, once said, “Seismology has the power to detect any earthquake within five minutes of its occurrence.” With today’s technology, we can analyze earthquakes as soon as 20-25 minutes after they happen.


Seismology and Earthquake Research Development

Our course will focus on a variety of topics, including:

  • Earthquake Research and Fault Line Dynamics
  • Seismology and Plate Tectonics
  • Post-Earthquake Government Response and Security Measures

The goal is to equip students with skills and knowledge on earthquake preparedness and resilience.


Course Structure and Assignments

Each student will select a presentation topic to deliver in three minutes during class. Topics may include:

  • Seismology and Earth Sciences
  • Earthquake Prediction and Risk Assessment
  • Earthquake Characteristics and Behavior

These brief presentations help reinforce time management skills and encourage active learning.

Weekly Quizzes and Midterm Assessment

Weekly three-minute presentations will contribute to the midterm success score. This method ensures that learning progress is consistent and reduces stress.


Student-Centered Learning Approach

This course encourages participation and interaction through discussions and Q&A, enabling a deeper understanding of each topic. Classes are designed to break down lessons into smaller segments, increasing efficiency and engagement.


Ensuring Quality Education

Our mission is to provide consistent and quality education. Even if only one student attends, the class will be conducted with full dedication. Education is not about numbers but about making a positive impact and sharing knowledge widely.


Sismoloji ve Levha Tektoniği: 
Temel Kavramlar ve Pratik Uygulamalar 
(Video Serisi)



No comments:

Post a Comment