Giriş
Teknolojinin günlük yaşamın her alanına nüfuz ettiği günümüzde, seyahat deneyimlerini dijital araçlarla belgelemek giderek daha yaygın hâle gelmiştir. Dijital hikâye anlatımı, yalnızca anıların paylaşımını değil; aynı zamanda kültürlerarası etkileşimi, kişisel gözlemleri ve öğrenme süreçlerini kayıt altına almanın yaratıcı bir yolunu sunar. Bu bağlamda, Mayıs 2025’te gerçekleştirilen Malezya ve Singapur turu, dijital etnografi ve deneyimsel öğrenme yaklaşımıyla bir araştırma pratiğine dönüştürülmüştür.
Bu yazı, dijital teknolojilerle desteklenen bir yolculuk anlatısını nasıl akademik bir çerçevede yapılandırabileceğimizi örneklemek amacıyla kaleme alınmıştır.
Amaç
18-25 Mayıs 2025 tarihlerinde Malezya ve Singapur’u kapsayan 6 gece 7 günlük bir turu, dijital teknolojilerle zenginleştirilmiş bir hikâye anlatımıyla belgelemek.
Yöntemler
Gezi Öncesi Hazırlık
Sınırlı bilgiyle açık bir zihinle tura başlandı.
Instagram Live gerçek zamanlı paylaşım, YouTube ise arşivleme için planlandı.
Veri Toplama
Bir Türk rehber ve dört yerel rehberle aktif iletişim kuruldu, bilgiler çapraz doğrulandı.
Günde iki kez ve konaklama noktalarında toplam 10 Instagram Live yayını yapıldı.
Veri İşleme
Instagram Live videoları indirilip YouTube’a yüklendi.
YouTube’un otomatik transkripsiyon özelliği kullanıldı.
YZ araçlarıyla transkriptler düzenlendi ve hatalar giderildi.
Veri Sentezi
YZ ile düzenlenmiş transkriptler, gözlem, kültürel bilgi ve yansımalar içeren notlara dönüştürüldü.
Notlar, YouTube video açıklamalarına eklenerek paylaşıldı.
Araçlar
Instagram Live: Gerçek zamanlı yansıma ve izleyici etkileşimi için.
YouTube: Video arşivleme ve otomatik transkripsiyon için.
YZ Araçları: Transkript düzenleme ve içerik iyileştirme için.
Teorik Çerçeve
Deneyimsel Öğrenme: Kolb’un (1984) deneyim ve yansıma yoluyla öğrenme modeli.
Dijital Etnografi: Pink ve diğerlerinin (2016) katılımcı hikâye anlatımı ilkeleri.
Üçgenleme: Denzin’in (2012) çoklu kaynaktan doğrulama yöntemi.
Kaynaklar
Bainbridge, R., McCalman, J. ve Tsey, K. (2020). Improving the quality of qualitative data: Technology-enhanced transcription. Qualitative Research Journal, 20(3), 345–356. https://doi.org/10.1108/QRJ-03-2020-0021
Creswell, J. W. ve Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4. baskı). SAGE Publications.
Davidson, J., Paulus, T. ve Jackson, K. (2019). Speculating on the future of digital tools for qualitative research. Qualitative Inquiry, 25(2), 135–147. https://doi.org/10.1177/1077800418792945
Denzin, N. K. (2012). Triangulation 2.0. Journal of Mixed Methods Research, 6(2), 80–88. https://doi.org/10.1177/1558689812437186
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T. ve Tacchi, J. (2016). Digital ethnography: Principles and practice. SAGE Publications.
Beklentiler
Bu çalışmanın bir ön pilot uygulama olduğu göz önünde bulundurulduğunda, gelecek projelerde aşağıdaki alanlara odaklanılması planlanmaktadır:
Yol hikâyelerinin metinleştirilerek akademik makaleye dönüşmesi,
Katılımcı geri bildirimlerinin daha sistematik biçimde toplanması,
Dijital araçların daha yaratıcı biçimlerde (ör. kısa belgesel, etkileşimli harita) kullanılması,
Seyahat deneyimlerinin öğretim materyaline dönüştürülerek ders içeriklerine entegre edilmesi.
Bu sayede, dijital yol hikâyeleri yöntemi, hem bireysel öğrenme hem de kolektif bellek açısından kalıcı bir kaynak hâline getirilebilir.
The Digital Travel Storytelling Method
Introduction
In an age where technology permeates every aspect of daily life, documenting travel experiences through digital tools has become increasingly common. Digital storytelling offers a creative way not only to share memories but also to record intercultural interactions, personal reflections, and learning processes. In this context, the Malaysia and Singapore tour conducted in May 2025 was transformed into a research practice through the lenses of digital ethnography and experiential learning.
This post aims to demonstrate how a digitally supported travel narrative can be structured within an academic framework.
Purpose
To document a 6-night, 7-day tour covering Malaysia and Singapore from May 18 to 25, 2025, through a storytelling approach enriched with digital technologies.
Methods
Pre-Trip Preparation
-
The tour began with limited prior knowledge and an open mind.
-
Instagram Live was planned for real-time sharing, while YouTube was designated for archival purposes.
Data Collection
-
Active communication was maintained with one Turkish and four local guides; information was cross-verified.
-
A total of 10 Instagram Live broadcasts were conducted: twice daily and once at each accommodation point.
Data Processing
-
Instagram Live videos were downloaded and uploaded to YouTube.
-
YouTube’s automatic transcription feature was utilized.
-
Transcripts were edited using AI tools to correct errors.
Data Synthesis
-
AI-edited transcripts were transformed into notes incorporating observations, cultural information, and reflections.
-
These notes were added to the descriptions of the respective YouTube videos.
Tools
-
Instagram Live: For real-time reflection and audience engagement.
-
YouTube: For video archiving and automatic transcription.
-
AI Tools: For transcript editing and content enhancement.
Theoretical Framework
-
Experiential Learning: Based on Kolb’s (1984) model of learning through experience and reflection.
-
Digital Ethnography: Informed by the participatory storytelling principles of Pink et al. (2016).
-
Triangulation: Guided by Denzin’s (2012) multi-source validation approach.
References
-
Bainbridge, R., McCalman, J., & Tsey, K. (2020). Improving the quality of qualitative data: Technology-enhanced transcription. Qualitative Research Journal, 20(3), 345–356. https://doi.org/10.1108/QRJ-03-2020-0021
-
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). SAGE Publications.
-
Davidson, J., Paulus, T., & Jackson, K. (2019). Speculating on the future of digital tools for qualitative research. Qualitative Inquiry, 25(2), 135–147. https://doi.org/10.1177/1077800418792945
-
Denzin, N. K. (2012). Triangulation 2.0. Journal of Mixed Methods Research, 6(2), 80–88. https://doi.org/10.1177/1558689812437186
-
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
-
Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T., & Tacchi, J. (2016). Digital ethnography: Principles and practice. SAGE Publications.
Future Directions
Considering that this project served as a preliminary pilot study, future implementations may focus on the following:
-
Transforming travel notes into full academic articles,
-
Collecting participant feedback in a more systematic way,
-
Using digital tools in more creative formats (e.g., short documentaries, interactive maps),
-
Converting travel experiences into teaching materials to be integrated into course content.
Through such efforts, the digital travel storytelling method may become a lasting resource for both individual learning and collective memory.
Bir Haftalığına Malezya’ya Gidiyorum:
Teknik Gezi ve Kültürel Gözlemler
Bugün itibarıyla teknik ve kültürel amaçlı kısa süreli bir yurt dışı gezisi için Malezya’ya doğru yola çıkıyorum. Daha önce Japonya’da üç yıl yaşamış biri olarak, yeniden Güneydoğu Asya’da olmak heyecan verici. Ancak bu kez ilk kez ziyaret edeceğim bir ülke var: Malezya.
Bu yazıda, bir hafta sürecek bu gezinin başlangıcındaki izlenimlerimi, hedeflerimi ve ön hazırlıklarımı sizlerle paylaşmak istiyorum.
🎯 Gezi Amacım Ne?
Bu gezi ile amacım yalnızca teknik bilgi edinmek değil; gözlemlediklerimi paylaşmak ve bir farkındalık oluşturmak. Uluslararası ortamlarda bulunmak, farklı kültürlerle etkileşime geçmek bireyin hem kişisel hem de mesleki vizyonuna çok yönlü katkılar sağlıyor.
✈️ Yolculuk Başlangıcı: İstanbul Havalimanı
İstanbul Havalimanı adeta bir kültür mozaiği. Her milletten insanla karşılaşmanız mümkün. Yurt dışında çalışmak veya eğitim almak isteyen gençler için burası çok değerli bir başlangıç noktası. Kültürel farklılıkları daha yolculuk başlamadan gözlemlemek mümkün.
🌍 Varış Noktası: Malezya
Malezya’ya daha önce hiç gitmemiştim. Ancak orada uzun süre yaşamış akademisyen arkadaşlarım sayesinde ülke hakkında genel bir fikrim vardı. Japonya’daki deneyimlerimden tanıdığım Malezyalı Müslümanların saygılı, nazik ve ilkeli duruşları dikkatimi çekmişti. Şimdi ise o karakteristik özellikleri kendi coğrafyalarında gözlemleme fırsatım olacak.
💡 Not: Yolculuk esnasında Singapur üzerinden geçerken öğrendiğim önemli bir detayı da burada paylaşmak isterim. Singapur bağımsız bir şehir devletidir ve Malezya’nın içinde yer alan bir şehir değildir. Bu, daha önce karıştırdığım bir bilgiydi; canlı yayında fark etmeden dile getirmiş olabilirim. Seyahat etmek, böyle küçük ama önemli bilgileri yerinde öğrenmenin en güzel yollarından biri.
🕒 Zaman Farkı: Küresel Etkileşimde Kritik Bir Unsur
İlk açıklamamda yanlış ifade ettiğim gibi, Malezya ile Türkiye arasında 6 değil, 5 saat zaman farkı bulunuyor (Türkiye saati Malezya saatinin gerisinde). İstanbul’dan akşam saat 18.00’de kalkan bir uçak, Malezya’ya vardığında yerel saat gece yarısını geçiyor oluyor.
Bu zaman farkları özellikle uluslararası projelerde çalışan ekipler için önemli. Japonya bizden 6-7 saat ileride, Amerika yaklaşık 8 saat geride. Böylece dünya genelinde 24 saatlik döngü içinde ekip çalışması yapmak mümkün hale geliyor.
🔌 Kültürel Etkileşim Noktası: Havalimanı
Bu satırları yazarken İstanbul Havalimanı’ndaki şarj istasyonunda, farklı ülkelerden yolcularla birlikteyim. Hiçbir sözlü iletişim kurmadan bile insanlar arası ortak alan paylaşımı, farklı kültürleri anlamak açısından çok değerli. Göz temasları, jestler, küçük mimikler bile iletişim kurmanın alternatif yolları haline geliyor.
📽️ Sonraki Adımlar: Video ve Yazılı İçeriklerle Paylaşım Sürecek
Malezya’daki teknik gezi boyunca, ziyaret ettiğim kurumları, teknolojik altyapıyı, kültürel detayları hem video hem yazılı hem de sesli içeriklerle paylaşmaya devam edeceğim. Bu sürecin özellikle yurt dışına açılmak isteyen gençlere rehber olmasını arzu ediyorum.
📌 İlk Seyahatte Edinilen Dersler:
-
Singapur bir şehir değil, bağımsız bir devlettir. Gidince öğrendim.
-
Zaman farkı 5 saat; ilk canlı yayında yanlış ifade etmişim.
-
Gözlem becerisi seyahatin en önemli parçası. Havalimanı bile başlı başına bir gözlem laboratuvarı olabilir.
-
Yanlış bilgiyi düzeltmek ve öğrenmeyi sürdürmek, akademik ve kişisel gelişimin bir parçasıdır.
📚 Kapanış Notu
Bir gezi sadece fiziksel bir yolculuk değil; aynı zamanda bilgiyle, farkındalıkla ve gözlemle dolu bir öğrenme sürecidir. Kimi zaman bilmediklerimizi öğrenir, kimi zaman da bildiğimizi sandığımız şeyleri düzeltiriz.
Bir hafta sonra Malezya izlenimlerimi aktarmak üzere görüşmek dileğiyle…
Sağlıkla kalın, merakla kalın!
Malezya'dan İlk İzlenimlerim:
Kuala Lumpur Gözlemleri
Yazar: Ali Osman Oncel
Yayın Tarihi: 18 Mayıs 2025
Giriş: Uzakdoğu’nun Kalbine İlk Yolculuk
Malezya’ya ilk gelişimde, Kuala Lumpur’dan kısa ama anlamlı notlar paylaşmak istedim. Bu yazı, Güneydoğu Asya’nın coğrafyasına, kültürüne, tarihine ve sosyal yapısına dair gözlemlerimi aktarmayı amaçlıyor. Türkiye’den yaklaşık 10 saatlik bir uçuşun ardından ulaştığımız bu ülke, coğrafi ve kültürel çeşitliliğiyle dikkat çekici.
Coğrafi Konum: İki Parçalı Bir Ülke
Malezya, Güneydoğu Asya’da stratejik bir konumda yer alır. Ülke iki ana kara parçasından oluşur:
-
Batı Malezya (Peninsular Malaysia): Tayland ile kara sınırı olan yarımada kısmıdır.
-
Doğu Malezya (Malaysian Borneo): Borneo Adası'nın kuzeyinde yer alır ve Sabah ile Sarawak eyaletlerini kapsar.
Bu iki bölge, Güney Çin Denizi ile birbirinden ayrılır. Malezya'nın bu yapısı, biyolojik çeşitlilik ve kültürel etkileşim açısından zengin bir zemin oluşturur (Miettinen et al., 2011).
Siyasal Sistem: Eyaletler ve Dönüşümlü Krallık
Malezya anayasal monarşi ile yönetilen federal bir devlettir. Ülke 13 eyalet ve 3 federal bölgeden oluşur. Eyaletlerin dokuzu, sembolik sultanlık sistemi ile yönetilir. Ulusal düzeyde kral, bu dokuz sultan arasında beş yılda bir dönüşümlü olarak seçilir. Bu sistem dünyada eşine az rastlanan bir yönetim biçimidir (Case, 2017).
Tarihsel Perspektif: Kolonileşme ve Bağımsızlık
Malezya’nın modern tarihi, 19. yüzyılın sonlarında İngiliz sömürge yönetimiyle şekillenmiştir. 1870’lerde meydana gelen Perak iç savaşı sonrası İngiliz müdahalesi artmış, 1946'da Malaya Birliği kurulmuş ve 1957'de ülke bağımsızlığını ilan etmiştir. 1963'te ise Malezya Federasyonu oluşturulmuştur (Andaya & Andaya, 2016).
İklim ve Doğa: “Sıcak” ve “Daha Sıcak”
Ekvatora çok yakın olan Malezya’da ekvatoral iklim hâkimdir: yıl boyunca yüksek sıcaklık ve nem görülür. Yağmur genellikle kısa ama yoğun olarak yağar. Bu durum, tropikal yağmur ormanlarının sürdürülebilirliğini sağlar. Rehberimizin ifadesiyle burada iki mevsim vardır: "Sıcak ve daha sıcak".
Yağmurun sıklığı, hava temizliği açısından olumlu bir etki yaratır. Bu durum bazı yüksek teknoloji firmalarının Malezya’yı üretim üssü olarak seçmesini destekler (Shuib et al., 2011).
Yüksek Teknoloji ve Temizlik: Sony Örneği
Elektronik devlerinden Sony, Malezya’da çip üretimi yapmaktadır. Bunun temel nedenlerinden biri, düşük nemli ve temiz çevre koşullarının sağlanmasıdır. Mikroçip üretimi gibi hassas teknolojiler için çevresel temizlik kritik bir faktördür (Chen, 2021).
Etnik Yapı ve Kültürel Mozaik
Malezya’da etnik çeşitlilik oldukça yüksektir:
-
Malaylar: Yaklaşık %62-65
-
Çinliler: %20-23
-
Hintliler: %7-8
-
Yerli topluluklar (Orang Asli, Iban, Kadazan vs.): %5 civarında
Bu yapı, hem dini hem kültürel zenginliği beraberinde getirir. İslam, Budizm, Hinduizm ve Hristiyanlık gibi farklı inanç sistemleri bir arada yaşar (Hirschman, 1987).
Kuala Lumpur: Modernleşme ve Kültürel Sentez
Toplumsal Gözlemler: Sıcak ve Misafirperver İnsanlar
Malezya halkı, genel olarak güler yüzlü ve yardımsever. Türk olduğumuzu duyanlar büyük ilgi ve sempati gösterdi. Yerel halkla kurduğumuz diyaloglar, kültürel etkileşim açısından zengin bir deneyim sundu.
Ekonomi ve Fiyatlar: Vergisiz Sistem
Malezya’da birçok üründe vergi oranlarının düşük olması dikkat çekiyor. Özellikle elektronik ürünlerde KDV benzeri vergiler sınırlı. Bu durum, teknolojik ürünlerin Türkiye’ye kıyasla daha erişilebilir fiyatlara sunulmasına neden oluyor (World Bank, 2023).
Zaman Farkı: +5 Saat
Malezya, Türkiye saatine göre 5 saat ileride. Jet-lag etkisi, özellikle ilk günlerde uyku düzenini etkileyebiliyor. Ancak gün içinde aktif olmak, bu farkın kısa sürede aşılmasını sağlıyor.
Gastronomi: Uzakdoğu Mutfağı Her Yerde
Malezya’da Çin, Japon, Kore ve Malay mutfaklarının örneklerini çok uygun fiyatlara bulmak mümkün. Türkiye’de lüks olarak sunulan yemekler, burada sokak lezzeti kıvamında sunuluyor. Bu da gastronomi deneyimini daha ulaşılabilir kılıyor.
Sonuç: İlk Günden Etkileyici Bir Ülke
Malezya; doğası, iklimi, çok kültürlü yapısı ve sıcak insanlarıyla ilk günden itibaren etkileyici bir deneyim sundu. Modernleşme ile geleneksel yapının uyumu, Kuala Lumpur’da açıkça hissediliyor. Önümüzdeki günlerde gözlemlerimi paylaşmaya devam edeceğim.
📌 Ek Notlar: Sorular ve İlave Bilgiler
Rehberimizin verdiği yanıta göre, bazı eyaletlerde sultanlık sistemi bulunmamasının nedeni, bu bölgelerin tarihsel olarak ya yeterince büyük ve güçlü olmamaları ya da İkinci Dünya Savaşı sırasında büyük tahribata uğrayarak geleneksel yönetim yapılarını kaybetmiş olmalarıydı.
Bu yanıtı araştırmalarla teyit ettiğimde şu bilgiler öne çıktı:
-
Malezya 13 eyalet ve 3 federal bölgeden oluşur.
-
Bu 13 eyaletten 9'u geleneksel Malay krallıklarıdır ve halen sembolik de olsa sultanlıkla yönetilmektedir.
-
Sultanı olmayan eyaletler ise şunlardır: Melaka, Penang, Sarawak ve Sabah. Bu eyaletler, merkezi hükümetin atadığı valiler (Yang di-Pertua Negeri) tarafından yönetilir.
-
Tarihsel nedenlerle, örneğin Melaka’nın 1511'de Portekiz işgalinden sonra sultanlığının sona ermesi veya Sarawak’ın 1841’den 1946’ya kadar Brooke Hanedanı tarafından yönetilmesi gibi sebeplerle bu bölgelerde sultanlık sistemi gelişmemiştir.
-
Ayrıca İkinci Dünya Savaşı sırasında Japon işgali, bazı bölgelerdeki yerel yönetim yapılarının zarar görmesine neden olmuştur. Savaş sonrası yeniden yapılandırma sürecinde bu eyaletlerde sultanlık sistemine dönülmemiştir.
Bu farklılıklar, Malezya’daki eyaletlerin tarihsel, coğrafi ve siyasal çeşitliliğini yansıtırken; sultanlığa sahip olan eyaletlerin aynı zamanda ülkenin kralını (Yang di-Pertuan Agong) seçen konseyde temsil hakkı olduğunu da belirtmek gerekir.
Kaynakça (APA 7 Formatı)
-
Andaya, B. W., & Andaya, L. Y. (2016). A History of Malaysia (3rd ed.). Palgrave Macmillan.
-
Case, W. (2017). Political Legitimacy in Malaysia: Historical Roots and Contemporary Deficits. Routledge.
-
Chen, C. (2021). Cleanroom technology for microelectronics: Environmental control and sustainability. Microelectronics Journal, 114, 105113. https://doi.org/10.1016/j.mejo.2021.105113
-
Hirschman, C. (1987). The Meaning and Measurement of Ethnicity in Malaysia: An Analysis of Census Classifications. The Journal of Asian Studies, 46(3), 555–582. https://doi.org/10.2307/2056894
-
Miettinen, J., Shi, C., & Liew, S. C. (2011). Deforestation rates in insular Southeast Asia between 2000 and 2010. Global Change Biology, 17(7), 2261–2270. https://doi.org/10.1111/j.1365-2486.2011.02398.x
-
Shuib, A., Ramli, R. Z., & Abdullah, A. (2011). Clean Air Act Implementation in Malaysia. Clean Air Journal, 21(2), 32–35.
-
World Bank. (2023). Malaysia Economic Monitor: Navigating the Cost of Living. World Bank Group. https://www.worldbank.org/en/country/malaysia/publication/malaysia-economic-monitor
📌 Malezya’da Üniversite Eğitimi: Çok Kültürlü Ortamda Bir Alternatif mi?
Doğa ve Deprem Bilimi
4 görüntüleme – 27 Mayıs 2025
Merhaba! Bugün sizlere Malezya’daki kısa ziyaretim sırasında edindiğim izlenimleri paylaşmak istedim. Henüz otelden ayrılmadan önce yaptığım bu canlı yayında, iklim koşullarından üniversite sistemine, toplumsal yapısından dil eğitimine kadar pek çok konuya değiniyorum.
🌦️ İklim ve Yaşam Koşulları
Malezya’da yıl boyunca yüksek sıcaklık ve yüksek nem oranı hâkim. Ancak iç mekânlarda genellikle klima sistemleriyle konfor sağlanıyor. Bu da yaşam koşullarını oldukça modern ve düzenli hale getiriyor. Özellikle büyük şehirlerde altyapı, şehir planlaması ve kamu hizmetleri açısından yüksek bir standarda sahip.
🌍 Çok Kültürlü Yapı ve Dil Politikası
Malezya çok kültürlü bir yapıya sahip. Nüfusun yaklaşık %61’i Malay, %21’i Çin kökenli ve %6’sı Hint kökenlidir (Department of Statistics Malaysia, 2020). Bu üç büyük etnik grubun bir arada yaşadığı ülkede ortak iletişim dili olarak İngilizce öne çıkıyor.
İngilizce eğitimi lise düzeyinde zorunlu tutulmuş olup, bu dil yalnızca bir yabancı dil değil, aynı zamanda toplumlar arası bir köprü görevi görüyor (Hashim, 2019). İngilizce bilmeyen birey neredeyse yok. Bu durum, özellikle yurtdışından gelen öğrencilerin topluma kolayca entegre olabilmesini sağlıyor.
🎓 Üniversite Eğitimi
Malezya’daki üniversitelerde eğitim dili ağırlıklı olarak İngilizce’dir. Ancak bazı programlar Malayca, Çince veya Tamilce olarak da sunulabiliyor. Son yıllarda ülke, uluslararası öğrenciler için cazip bir yükseköğretim merkezi haline gelmiştir (Lee, 2004; Marginson, 2010).
Malezya’da üniversite eğitiminin tercih edilme sebepleri şunlardır:
-
Uygun yaşam maliyetleri
-
Güvenli yaşam ortamı
-
Çok kültürlü ve hoşgörülü sosyal yapı
-
İngilizce destekli eğitim altyapısı
Bu özellikler, Malezya’yı çocuklarını yurtdışında okutmak isteyen aileler için dikkate değer bir alternatif haline getiriyor. Ayrıca rehberimizin aktardığına göre, burada mimarlık eğitimi alan bir Türk öğrenci bizlere eşlik etti. Bu da Türk öğrenciler arasında Malezya’nın tercih edilme oranının arttığını gösteriyor.
Malezya'nın yükseköğretim politikaları, küreselleşmeye entegre bir şekilde uluslararasılaşmayı teşvik eden uygulamalarıyla dikkat çekiyor (Mohd-Asraf, 2005; Noor & Leong, 2013).
📚 Önerilen Akademik Kaynaklar (APA 7 Formatı)
-
Department of Statistics Malaysia. (2020). Current Population Estimates, Malaysia, 2020. https://www.dosm.gov.my/
-
Hashim, A. (2019). English language education in Malaysia: Retrospect and prospect. In A. Kirkpatrick (Ed.), The Routledge handbook of World Englishes (pp. 198–212). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315568165
-
Mohd-Asraf, R. (2005). English in Malaysian education: Current issues and the way forward. 3L: Language, Linguistics, Literature, 10, 1–15.
-
Marginson, S. (2010). Higher education in East Asia and Singapore: Rise of the Confucian Model. Higher Education, 61, 587–611. https://doi.org/10.1007/s10734-010-9363-0
-
Lee, M. N. N. (2004). Global trends, national policies and institutional responses: Restructuring higher education in Malaysia. Educational Research for Policy and Practice, 3(1), 31–46. https://doi.org/10.1007/s10671-004-6034-y
-
Noor, N. M., & Leong, C. H. (2013). Multiculturalism in Malaysia and Singapore: Contesting models. International Journal of Intercultural Relations, 37(6), 714–726. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2013.09.002
Singapur’dan Gözlemler: Kent Disiplini, Sosyal Politikalar ve Dijital Altyapı Üzerine Kısa Bir Not
Doğa ve Deprem Bilimi Blogu – 27 Mayıs 2025
Ali Osman Öncel
Giriş
Bu kısa yazı, Singapur’a yapılan bir saha ziyareti sırasında gözlemlenen yönetişim, sosyal yapı, dijital altyapı ve kültürel çeşitlilik üzerine yapılan gözlemleri özetlemektedir. Yazının amacı, Singapur’un kent modeli ve sosyal politikalarının, disiplinli kamu yönetimi ile dijital altyapı ilişkisini ortaya koymaktır.
Singapur: Şehir Devleti ve Yönetim Modeli
Singapur, yaklaşık 6 milyonluk nüfusa sahip, tek şehirden oluşan bağımsız bir devlet yapısına sahiptir (Department of Statistics Singapore, 2024). Coğrafi olarak 64 adadan oluşmasına rağmen, ana yerleşim büyük ölçüde Singapur Adası üzerindedir.
Sıkça yanlış anlaşıldığı gibi, krallıkla değil, parlamenter demokrasi ile yönetilmektedir. Devlet Başkanı (simgesel yetkilere sahiptir), yürütme yetkisi ise seçimle gelen Başbakan ve kabinesindedir (Quah, 2023).
Vatandaşlık ve Göçmen Politikaları
Singapur’da vatandaşlık kazanmak son derece zordur. Ülkede uzun süre çalışan yabancı uyruklular dahi vatandaşlık hakkına otomatik olarak sahip olamazlar. Göç politikaları, yüksek vasıflı iş gücü ve ekonomik katkı odaklıdır (Yeoh & Lin, 2012).
Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerden gelenler, özellikle de geri dönmeme riski taşıyanlar için sınır geçişlerinde daha detaylı kontrol prosedürleri uygulanmaktadır. Bu, Singapur’un göçmen kontrol politikasının bir yansımasıdır (Rahman, 2020).
Aktif Yaşam: Yaşlı Nüfus da Çalışıyor
Ülkede her yaş grubundan bireyin istihdamda yer alması dikkat çekicidir. 65 yaş üstü nüfusta istihdam oranı %30’un üzerindedir (Ministry of Manpower Singapore, 2023). Emeklilik yaşının esnek olması, bireylerin isteğe bağlı olarak iş gücüne katılmasına olanak tanımaktadır.
Bu durum, “productive aging” (üretken yaşlanma) kavramının başarılı bir örneği olarak gösterilmektedir (Ng et al., 2021).
Devlet Destekli Konut Politikaları
Singapur’un konut politikası, 1960’larda kurulan Housing and Development Board (HDB) üzerinden yürütülmektedir. HDB, nüfusun yaklaşık %80’ine uygun fiyatlı kamu konutu sunar (Yuen, 2020).
Yeni işe başlayan biri, gelirine göre bir daire kiralar veya satın alabilir. Devlet, genellikle evin %40’ını sübvanse ederken, geri kalanı maaşın %30’una kadar olan kesintilerle uzun vadede ödenir. Bu model, konut sahipliğini teşvik ederken toplumsal eşitsizliği azaltmayı hedeflemektedir (Phang, 2018).
Her Şeyin Ölçüldüğü Bir Sistem
Hizmet kalitesi, kamu memnuniyeti ve günlük işleyiş alanlarında geri bildirim sistemleri yaygındır. Havalimanı, toplu taşıma, kamu tuvaletleri gibi alanlarda kullanıcılar memnuniyetlerini dijital ekranlar üzerinden anında bildirebilir.
Bu, "feedback governance" anlayışının bir parçası olarak, kamu hizmetlerinin sürekli iyileştirilmesine olanak tanır (Chan, 2019).
Dijital Altyapı ve Erişim
Singapur’un dijital altyapısı dünya çapında örnek gösterilecek düzeydedir. Dünya Ekonomik Forumu’na (WEF) göre Singapur, dijital erişim ve internet hızında Asya'nın en gelişmiş şehirlerinden biridir (World Economic Forum, 2023).
Havalimanlarında, kamusal alanlarda ve konutlarda ücretsiz, yüksek hızlı internet mevcuttur. Bu altyapı, dijital dönüşümün hem kamu hem de birey yaşamına entegre edilmesini kolaylaştırmaktadır.
Tarihsel Arka Plan: Neden Şehir Devleti?
Singapur, 1819’da İngilizler tarafından ticaret limanı olarak kurulmuş ve 1965’te Malezya’dan ayrılarak bağımsız olmuştur (Turnbull, 2009). Bugün hem ülke hem başkent hem de tek şehir statüsüne sahiptir.
Johor Bahru sınırında yer alan köprü ile Malezya ile yoğun bir insan trafiği sürmektedir. Her gün yaklaşık 350.000 kişi bu sınırı geçmektedir (Immigration and Checkpoints Authority, 2023).
Dil ve Kültür Politikaları
Singapur’da dört resmi dil bulunmaktadır: İngilizce, Malayca, Mandarin Çincesi ve Tamilce (Singapore Government, 2023). Eğitim dili genellikle İngilizce’dir. Tamilce, Hindistan’dan gelen göçmenlerle birlikte ülkenin resmi dillerinden biri olmuştur.
Bu dilsel çeşitlilik, mahallelerde de kendini gösterir: Chinatown, Little India, Kampong Glam (Arap Mahallesi) gibi kültürel bölgeler, hem turistik hem de etnik temsiliyeti olan yerlerdir.
Türk Kültürel İzleri
Arap Mahallesi'nde “Anadolu”, “İstanbul” gibi adlarla faaliyet gösteren restoranlara ve halıcılara rastlanmaktadır. Bu işletmeler, Singapur’daki gastronomik çeşitliliğe katkıda bulunmakla birlikte, sahiplerinin veya çalışanlarının milliyeti hakkında açık bilgiye ulaşmak güçtür.
Sonuç
Singapur, sosyal devlet modeli ile serbest piyasa ekonomisini başarılı bir şekilde birleştiren, dijital altyapıyı kamusal yaşamla entegre eden, kültürel çeşitliliği yönetişim ilkeleriyle harmanlayan bir örnek olarak öne çıkmaktadır. Kısa bir gözlem süresi dahi, bu mikro devletin küresel rekabetçiliğini, insan odaklı politikalarını ve yönetişim disiplinini açıkça göstermektedir.
Kaynakça
Chan, H. (2019). Feedback and Governance in the Smart Nation. Journal of Public Administration, 47(2), 122–140.
Department of Statistics Singapore. (2024). Population Trends 2024. https://www.singstat.gov.sg/
Immigration and Checkpoints Authority. (2023). Annual Traffic Report. https://www.ica.gov.sg
Ministry of Manpower Singapore. (2023). Labour Force in Singapore 2023. https://www.mom.gov.sg
Ng, T. P., Brodaty, H., & Kua, E. H. (2021). Productive Aging in Asia: Challenges and Policies. Aging and Society, 41(5), 1041–1055.
Phang, S. Y. (2018). Policy Innovations for Affordable Housing in Singapore: From Colony to Global City. Springer.
Quah, J. S. T. (2023). Public Administration in Singapore: An Overview of Its Development and Principles. International Review of Administrative Sciences, 89(1), 15–33.
Rahman, M. M. (2020). Migration Control in Singapore: The Role of the State in Shaping Migration Flows. Journal of Ethnic and Migration Studies, 46(1), 80–96.
Singapore Government. (2023). Languages and Multiculturalism. https://www.gov.sg/
Turnbull, C. M. (2009). A History of Modern Singapore, 1819–2005. NUS Press.
World Economic Forum. (2023). Global Network Readiness Index. https://www.weforum.org/
Yuen, B. (2020). Public Housing in Singapore: Legacy and Innovation. Urban Studies, 57(6), 1234–1251.
Yeoh, B. S. A., & Lin, W. (2012). Rapid Growth in Singapore’s Immigrant Population Brings Policy Challenges. Migration Policy Institute. https://www.migrationpolicy.org/
Malezya ve Singapur'da Deprem Riski: Görünmeyen Tehlike Adaların Altında mı?
2025 yılı Mayıs ayında gerçekleştirdiğim Malezya ve Singapur seyahati, sadece tropik doğanın güzellikleri ve kültürel çeşitlilik açısından değil, aynı zamanda jeolojik açıdan da oldukça öğreticiydi. Tatil boyunca karşılaştığım manzaralar, beni bu iki ülkenin deprem ve tsunami riski açısından taşıdığı potansiyel tehlikeleri düşünmeye itti. Bu yazıda, seyahat notlarıma jeofizik perspektifinden bir bakış sunmak ve bilimsel bilgiler ışığında Malezya Yarımadası ile Singapur’daki sismik riskleri değerlendirmek istiyorum.
Tropikal Bir Cennet mi, Yoksa Sessiz Bir Tehlike mi?
Singapur ve Malezya halk arasında genellikle depremsiz ülkeler olarak bilinir. Gerçekten de, Sunda Levhası ile Avustralya Levhası arasındaki aktif sınır hattı doğrudan bu ülkelerin altından geçmemektedir. Ancak bu, tamamen güvenli oldukları anlamına gelmez. Özellikle Sumatra’nın batısında bulunan Mentawai Fayı ve çevresindeki büyük depremler, bu bölgelerde dolaylı sismik etkilere yol açabilir.
2004 ve 2005 Yıllarındaki Depremler: Uyarı Niteliğinde
26 Aralık 2004'te meydana gelen Mw 9.1 büyüklüğündeki Sumatra-Andaman Depremi, 230 binden fazla can kaybına neden olmuş ve tüm Hint Okyanusu kıyılarını etkilemiştir. Bu deprem, tsunami dalgalarının Penang, Langkawi ve hatta Singapur kıyılarına kadar ulaşabileceğini göstermiştir (USGS, 2005). Ayrıca 2005 yılında meydana gelen Nias Depremi (Mw 8.6), Penang’da ciddi şekilde hissedilmiştir. Bu olaylar, Malezya ve Singapur gibi “güvenli” sanılan bölgelerde bile dolaylı sismik risklerin varlığını kanıtlamaktadır.
Zemin Koşulları ve Bina Güvenliği: Penang ve Singapur Örnekleri
Özellikle Penang Adası, alüvyon birikintileri ve eski denizel çökellerden oluşan yumuşak zeminleriyle dikkat çeker. Yapılan jeoteknik çalışmalar, bu zeminlerde zemin büyütmesi (site amplification) ve sıvılaşma potansiyelinin yüksek olduğunu ortaya koymuştur (Oliver et al., 2019). Bu da, düşük şiddetli depremlerde bile hasar riskinin artabileceği anlamına gelir.
Singapur ise büyük ölçüde granit ve tortul kayaçlar üzerine inşa edilmiş olsa da, özellikle geri kazanılmış araziler (reclaimed lands) — örneğin Marina Bay bölgesi — sismik dalgaların daha fazla büyütülmesine neden olabilir. Ayrıca ülkenin birçok bölgesinde yüksek katlı binalar ve toplu konut blokları yer almakta, bu da dinamik etkilerin göz ardı edilmemesini gerekli kılmaktadır (Yusof & Taksiah, 2024).
Tsunami Riski: Az Ama İmkânsız Değil
Singapur ve Malezya’nın batı kıyıları doğrudan açık okyanusa bakmaz; bu da tsunami riskini nispeten azaltır. Ancak yine de boğazlar dar olsa da deniz bağlantılıdır, bu nedenle 2004’te olduğu gibi büyük bir depremde tsunami dalgaları, Penang ve hatta Johor’a kadar ulaşabilir. Tsunami erken uyarı sistemlerinin bu bölgelerde de kurulmuş olması (özellikle Malezya'da) bu riskin ciddiyetle ele alındığını göstermektedir.
Doğa, Bilim ve Toplum: Farkındalık Zamanı
Bu seyahat boyunca yalnızca muhteşem doğa manzaraları görmedim; aynı zamanda bu toprakların altında gizli jeolojik tehlikeleri de düşündüm. Tropikal iklimin huzurlu görüntüsü, halkın genel “depremsiz ülke” algısı, bilimsel verilerle örtüşmeyebiliyor. Dolayısıyla Singapur ve Malezya gibi “göreceli güvenli” ülkelerde bile jeofizik ve jeoteknik bilgilere dayalı planlamaların yapılması, kentsel dayanıklılık açısından büyük önem taşıyor.
Sonuç
Yapılan çalışmalar, Singapur ve Malezya'nın doğrudan bir fay zonu üzerinde bulunmamasına rağmen, bölgesel depremlerden etkilenebileceğini, özellikle yumuşak zeminlerde ve dolgu arazilerde riskin artabileceğini ortaya koyuyor. 21. yüzyılda şehir planlaması, sadece bugünü değil, olası felaket senaryolarını da hesaba katmalıdır.
Kaynakça (APA 7 Formatı)
-
Metcalfe, I. (2013). Tectonic evolution of the Malay Peninsula. Journal of Asian Earth Sciences, 76, 195–213. https://doi.org/10.1016/j.jseaes.2013.04.010
-
Oliver, G., Zaw, K., Hotson, M., Meffre, S., & Manka, T. (2019). Geological and geotechnical considerations for seismic hazards for Penang Island, Malaysia. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/335781739
-
United States Geological Survey. (2005). Sumatra-Andaman Islands Earthquake and Tsunami, 2004. https://earthquake.usgs.gov/
-
Yusof, M. A. B., & Taksiah, A. M. (2024). Seismic hazard of Singapore and Malaysia. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/384966632
Singapur’dan Selamlar – Kısa Bir Gözlem Notu
Doğa ve Deprem Bilimi – Gözlem ve Analiz Serisi
27 Mayıs 2025, Singapur Havalimanı
Bu kısa gözlem notunu, Singapur Havalimanı'nda İstanbul’a dönüş yolculuğum öncesinde sizlerle paylaşmak istedim. İlginç bir detayla başlayayım: Oturduğum alan “telefonları sessize alma” bölgesi olarak tanımlanmış. Buna rağmen, internet bağlantısı oldukça hızlı ve kesintisiz. Dijital altyapı bakımından Singapur’un ne kadar gelişmiş olduğunu daha ilk dakikada fark ediyorsunuz.
1. Şehir Devleti Singapur’un Genel Yapısı
Singapur, yaklaşık 9.000 adadan oluşan bir şehir devleti. Aslında bu adaların büyük kısmı küçük ve yerleşimsiz. Ana kara üzerinde yer alan en büyük ada, ülke nüfusunun büyük çoğunluğuna ev sahipliği yapıyor. Resmi yönetim biçimi parlamenter demokrasi olmakla birlikte, devlet başkanı sembolik bir role sahip. Gerçek icra yetkisi başbakanda toplanmış durumda.
Nüfus yaklaşık 6 milyon. Bunun yaklaşık yarısı Singapur vatandaşları, diğer yarısı ise uzun veya kısa süreli çalışma izniyle ülkede bulunan yabancılardan oluşuyor. Özellikle Asya ülkelerinden gelen kalifiye iş gücü dikkat çekiyor.
2. Vatandaşlık ve Oturum Politikaları
Singapur, dünyanın en sıkı vatandaşlık ve göçmenlik politikalarına sahip ülkelerinden biri. Türk vatandaşları için de bu durum geçerli. Ev alarak vatandaşlık veya oturum izni almak gibi yöntemler burada geçerli değil. Türk vatandaşlarıyla evli olanlar dahi oturum izni almakta ciddi zorluk yaşayabiliyor.
Bu sıkı politikaların ardında, ülkenin sosyal düzenini koruma ve ekonomik sürdürülebilirliği sağlama hedefi yer alıyor (Tan, 2017; Yeoh & Lin, 2012).
3. Pasaport Kontrolleri ve Türkiye Algısı
Girişte yapılan pasaport kontrolleri, Avrupa Birliği ülkeleri vatandaşları için oldukça hızlıyken, Türkiye gibi ülkelerden gelen yolculara detaylı kontroller uygulanıyor. Bu durum, Türkiye vatandaşlarına dönük bir ayrımcılıktan ziyade, göçmenlik baskısı ve kalıcı olma eğilimine karşı alınan önlemlerle açıklanabilir.
Bu yaklaşım göçmenlik çalışmaları literatüründe de tartışılmaktadır (Yeoh, 2006; Ong, 2005).
4. Çalışma Kültürü: Herkes Aktif, Herkes Üretken
Singapur’da en dikkat çekici toplumsal gözlemim, tüm yaş gruplarının üretken olması. Örneğin 73 yaşındaki bir tur rehberi aktif olarak çalışıyordu. Havalimanında da ileri yaştaki birçok çalışana rastladım. Bu, Singapur’un “beşikten mezara üretkenlik” anlayışının bir yansıması olarak değerlendirilebilir (Chan, 2005).
5. Konut Politikası: Devlet Destekli Sahiplik Modeli
Singapur’un sosyal konut politikaları, Türkiye’deki TOKİ benzeri modellerden çok daha planlı ve sürdürülebilir. Devletin inşa ettiği konutlara, çalışma hayatına katılan vatandaşlar maaşlarına göre başvurabiliyor. Konutun yaklaşık %40’ı devlet tarafından karşılanıyor. Geri kalan kısmı ise maaşlardan yapılan kesintilerle (yaklaşık %30 oranında) ödeniyor.
Beş yıl sonunda konut sahipliği gerçekleşiyor. Bu sistem sayesinde şehir içi gecekondu veya plansız yerleşim alanları oluşmamış durumda (Phang, 2007).
6. Her Şey Ölçülüyor, Değerlendiriliyor
Havalimanında lavabo çıkışlarında dahi dokunmatik geri bildirim ekranları var. “Hizmetten memnun musunuz?” gibi anketler, gerçek zamanlı kullanıcı deneyimini ölçmeye yönelik. Bu, ölçme-değerlendirme kültürünün toplumun her alanına nüfuz ettiğini gösteriyor (Lim, 2013).
7. Dijital Altyapı: Hızlı, Ücretsiz, Sorunsuz
İnternet altyapısı Singapur’da hem çok hızlı hem de yaygın. Gerek kalınan otellerde gerekse havalimanı gibi kamu alanlarında yüksek hızlı, ücretsiz internet erişimi mevcut. Dijital kapsayıcılık ve vatandaş konforu burada ön planda (Infocomm Media Development Authority, 2023).
8. Singapur’un Kuruluşu: Tarihsel Arka Plan
Singapur, İngilizlerin Malay Yarımadası'ndan kiraladığı Johor Bahru bölgesinde kurulmuş. Sir Stamford Raffles öncülüğünde büyük bir liman haline getirilmiş ve 19. yüzyılın ortalarında İngiltere tarafından satın alınarak İngiliz sömürgesine dönüştürülmüş. 1965 yılında ise Malezya’dan ayrılarak bağımsız bir şehir devleti haline gelmiştir.
9. Malezya ile Günlük Geçişler
Singapur’a komşu Malezya’dan her gün on binlerce kişi çalışmak için sınırı geçiyor. Bu geçişler bir nehirle ayrılan sınır kapılarından gerçekleşiyor. Sabah saatlerinde Malezyalılar Singapur’a girerken, akşam ise ülkelerine dönüyorlar. Bu, bölgesel ekonomik entegrasyonun tipik bir örneğidir (Ming, 2011).
10. Dil Politikası ve Kültürel Mozaik
Ülkede üç resmi dil var: İngilizce, Malayca ve Tamilce. Başbakanların bu üç dili konuşması bekleniyor. Tamilce, dünyanın en eski dillerinden biri olarak kabul ediliyor. Bu çokdilli yapı, toplumsal entegrasyonun önemli bir ayağıdır (Pakir, 1994).
11. Etnik Kompozisyon ve Mahalleler
Singapur nüfusunun:
-
%52’si Çin kökenli,
-
%30’u Malay kökenli,
-
Geri kalanı ise Hint ve diğer etnik gruplardan oluşuyor.
Bu etnik çeşitlilik, şehir planlamasında da dikkate alınmış. Çin Mahallesi, Arap Mahallesi, Hint Mahallesi gibi bölgelere ayrılmış yapılar bulunuyor. Her mahallede farklı dini yapılar (camiler, tapınaklar, kiliseler) uyum içinde varlık gösteriyor.
12. Türk İsimli Mekânlar
Arap Mahallesi'nde birçok Türk restoranı ve halıcıya rastladım. "Anadolu", "İstanbul" gibi isimlerle faaliyet gösteren bu işletmelerin çalışanlarının veya sahiplerinin gerçekten Türk olup olmadıkları net değil ama Türk kültürüne dair bir marka değeri oluşturulmuş.
Sonuç: Küçük Bir Ülke, Büyük Bir Disiplin
Bu gözlemler elbette sadece birkaç günlük bir ziyaretin notları. Ancak Singapur’un:
-
Disiplini,
-
Altyapısı,
-
Sosyal politikaları,
-
Yönetişim anlayışı
gerçekten örnek alınacak düzeyde.
Kaynakça (APA 7 formatında)
-
Chan, A. (2005). Aging in Southeast and East Asia: Issues and policy directions. Journal of Cross-Cultural Gerontology, 20(4), 269–284. https://doi.org/10.1007/s10823-006-9006-2
-
Infocomm Media Development Authority. (2023). Digital Infrastructure in Singapore. https://www.imda.gov.sg
-
Lim, J. (2013). Smart nation initiatives and the citizen experience in Singapore. Government Information Quarterly, 30(4), 428–437. https://doi.org/10.1016/j.giq.2013.05.006
-
Ming, L. (2011). Commuting across borders: A case study of Singapore and Johor Bahru. Asian Journal of Social Science, 39(1), 69–88. https://doi.org/10.1163/156853111X554997
-
Ong, A. (2005). (Re)Articulations of citizenship. Political Geography, 24(6), 697–713. https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2005.06.002
-
Pakir, A. (1994). Education and invisible language planning: The case of English in Singapore. Annual Review of Applied Linguistics, 14, 95–112. https://doi.org/10.1017/S0267190500002407
-
Phang, S. Y. (2007). The Singapore model of housing and the welfare state. Housing and the New Welfare State: Perspectives from East Asia and Europe, 15–44.
-
Tan, E. (2017). Citizenship, immigration and social cohesion in Singapore. Ethnic and Racial Studies, 40(3), 416–433. https://doi.org/10.1080/01419870.2017.1245433
-
Yeoh, B. S. A. (2006). Migrant workers in Singapore’s construction industry: A view from below. Asia Research Institute Working Paper Series, 54.
-
Yeoh, B. S. A., & Lin, W. (2012). Rapid growth in Singapore's immigrant population brings policy challenges. Migration Policy Institute. https://www.migrationpolicy.org
Malezya’da 100 Yıllık Depreme Dayanıklı Evler:
Ahşap ve Betonun Dansı
Bu evlerde kullanılan esnek ahşap kirişler ve beton dolgular, hem tropikal iklime hem de sismik koşullara uyum sağlıyor. Böylece yapılar, kütleyi azaltarak ve esnekliği artırarak depreme karşı daha dayanıklı hâle geliyor – tıpkı Osmanlı evlerindeki gibi! 🕌
⚠️ Sık yapılan bir hatayı düzeltelim: Bu evler “Fransız köyü” tarzında değil. Aslında Malay geleneksel mimarisi ile İngiliz kolonyal mimarisinin sentezinden doğmuştur.
Bu kısa videoda, ahşap-beton kombinasyonunun jeolojik avantajlarını ve bu evlerin kültürel önemini bir yerbilimci gözüyle anlatıyorum.
📌 Ek Notlar
-
Sismik risk: Malezya genel olarak düşük sismik aktiviteye sahip olsa da, Sabah gibi kuzeydoğu Borneo bölgeleri zaman zaman orta büyüklükteki depremlerle karşılaşabilmektedir (Raj, 2006).
-
Yapı sistemleri: Görülen yapılar genellikle ahşap karkas (çerçeve) sistemlerle inşa edilmiş olup, 20. yüzyıl başlarında kolonyal etkilerle birlikte beton dolgular ile güçlendirilmiştir. Bu, hem dayanıklılığı artırır hem de tropikal iklime karşı koruma sağlar (Yeang, 1987).
-
Fransız etkisi yanlışlaması: Görsel benzerlik olsa da, incelenen yapıların tasarımı Fransız köy mimarisine değil, Malay–İngiliz sentezine dayanmaktadır. Bu karışıklık, Malezya’daki bazı “Fransız köyü” temalı turistik yapılarla karıştırılmasından kaynaklanabilir.
📚 References (APA Formatında)
-
Raj, J. K. (2006). Seismicity in Malaysia: Its implications for building design and construction. Geological Society of Malaysia Bulletin, 52, 95–101.
-
Leman, M. S. (2015). Geological Hazards in Malaysia: Earthquakes, landslides and floods. Department of Minerals and Geoscience Malaysia.
-
Yeang, K. (1987). The Tropical Vernacular Architecture of Malaysia. Architectural Journal of Southeast Asia, 12(3), 22–35.
Uzman Yorumu: Jeofizik Yüksek Mühendisi ve
Sismolog Gözüyle Batu Caves
Batu Caves, kireçtaşından oluşmuş yaklaşık 400 milyon yıllık bir karstik yapı ve bu tür kayaçlarda özellikle asidik yağmur ve yer altı sularının etkisiyle oluşan mağara sistemleri sık görülür. Bu mağaralar, doğanın milyonlarca yıl süren sabır ve mücadelesinin bir sonucudur (Gillieson, 2005).
Malezya, Sunda Levhası gibi aktif levhaların yakınında yer alması sebebiyle düşük-orta şiddette sismik riskler taşır. Batu Caves gibi yapıların deprem riski göz önünde bulundurularak korunması ve incelenmesi, hem kültürel mirasın hem de doğal yapının sürdürülebilirliği açısından kritik önemdedir (Lay et al., 2018).
Ayrıca, bu tür doğal mağaraların yapısal dayanıklılığı, kireçtaşının fiziki ve kimyasal özellikleri ile doğrudan ilişkilidir. Deprem mühendisliği açısından incelendiğinde, mağaranın çevresindeki zemin özellikleri, fay hatlarının konumu ve olası sarsıntılara karşı gösterdiği tepkiler, bölgedeki yapılaşma ve koruma politikalarının şekillenmesine yardımcı olur (Ho et al., 2017).
Bu bağlamda, Batu Caves sadece bir dini ve kültürel simge değil; aynı zamanda jeolojik ve sismolojik açıdan da incelenmesi gereken çok yönlü bir doğa harikasıdır.
Kaynaklar (APA 7 formatında):
Gillieson, D. (2005). Karst in Southeast Asia. In J. Gunn (Ed.), Encyclopedia of caves and karst science (pp. 471–479). Taylor & Francis.
Ho, C. S., Nordin, M. I., & Ismail, W. M. H. W. (2017). Seismic hazard assessment of Peninsular Malaysia and its implications. Geoscience Frontiers, 8(1), 189–199. https://doi.org/10.1016/j.gsf.2016.04.008
Lay, T., Kanamori, H., & Ruff, L. (2018). The 2004 Sumatra-Andaman earthquake and tsunami. Earthquake Spectra, 21(1), 1–17. https://doi.org/10.1193/1.2159938
No comments:
Post a Comment