Sahte Diplomalar ve Akademik Sahtecilik / Fake Diplomas and Academic Fraud
Özet / Abstract
Bu çalışma, Türkiye ve küresel ölçekte sahte diploma ve akademik sahtecilik sorununu Fraud Triangle Theory (baskı-fırsat-akılcılaştırma) çerçevesinde analiz eder. Denetimsiz eğitim süreçleri sahte diploma kullanımını artırmaktadır. UNC, Wiley ve Wakefield vakalarıyla desteklenen çalışma, GAIN ve FRAUDOC ağlarının veri paylaşım protokollerini değerlendirir. Blockchain ve yapay zeka destekli analizler, sahte diploma tespitinde yenilikçi çözümler sunabilir. Hangi teknolojik ve etik yaklaşımlar bu sorunu çözebilir?
This study analyzes fake diplomas and academic fraud in Turkey and globally using the Fraud Triangle Theory (pressure-opportunity-rationalization). Unregulated education processes increase fraud. Supported by UNC, Wiley, and Wakefield cases, it evaluates GAIN and FRAUDOC’s data-sharing protocols. Blockchain and AI-driven analyses offer innovative solutions for fraud detection. Which technological and ethical approaches can address this issue?
İlgili Videolar
Related Videos
Bu video, akademik dürüstlük ve sahtecilikle mücadele için stratejiler sunar (Türkçe versiyon için YÖK veya üniversite kaynaklarını kontrol edin).
This video presents strategies for maintaining academic integrity and combating fraud.
Ethics Unwrapped tarafından sağlanan bu video, UNC akademik sahtecilik skandalını açıklamaktadır.
This video by Ethics Unwrapped explains the UNC academic fraud scandal.
Giriş / Introduction
Türkiye’de 2025 itibarıyla sahte diploma soruşturmaları, Fraud Triangle Theory (baskı-fırsat-akılcılaştırma) ile açıklanabilen sistemsel boşlukları ortaya koymuştur. UNC’nin 18 yıllık sahte ders skandalı ve Wiley’nin 11.300 makale geri çekmesi, denetim eksikliklerini gösterir (Balon et al., 2024). Türkiye’de yayınsız lisansüstü programlar sahteciliği artırırken, Axact (190 ülke) ve Operation Nightingale (7.600 sahte diploma) küresel örneklerdir. GAIN ve FRAUDOC, veri paylaşımıyla çözümler sunar. Hangi sosyo-ekonomik ve kültürel faktörler sahte diploma talebini artırıyor?
As of 2025, fake diploma investigations in Turkey reveal systemic gaps, explained by the Fraud Triangle Theory (pressure-opportunity-rationalization). UNC’s 18-year fake course scandal and Wiley’s 11,300 article retractions highlight oversight failures (Balon et al., 2024). Publication-free postgraduate programs in Turkey fuel fraud, while Axact (190 countries) and Operation Nightingale (7,600 fake diplomas) are global cases. GAIN and FRAUDOC offer solutions via data sharing. Which socio-economic and cultural factors drive fake diploma demand?
İlgili Videolar
Related Videos
Ethics Unwrapped tarafından sağlanan bu video, UNC akademik sahtecilik skandalını açıklamaktadır.
This video by Ethics Unwrapped explains the UNC academic fraud scandal.
Bu video, akademik dürüstlük ve sahtecilikle mücadele için stratejiler sunar (Türkçe versiyon için YÖK veya üniversite kaynaklarını kontrol edin).
This video presents strategies for maintaining academic integrity and combating fraud.
Yöntemler / Methods
Veri Toplama
Bu çalışma, SCI indeksli yayınlara dayalı sistematik literatür taraması ve nitel içerik analiziyle yürütülmüştür. YÖK raporları, adli belgeler ve medya kaynakları (T24, 2025) Türkiye’deki sahte diploma vakalarını analiz eder. UNC, Wiley ve Wakefield vakaları, GAIN ve FRAUDOC’un veri paylaşım protokolleriyle değerlendirilmiştir. AI tabanlı anomali tespiti, sahtecilik örüntülerini belirlemede yenilikçi bir yöntemdir (Muhammad & Ghani, 2021).
Veri Analizi
Tematik analizle, sahte diploma, intihal ve sistemsel eksiklikler kategorize edilmiştir. Fraud Triangle Theory, sahtecilik motivasyonlarını anlamada kullanılmıştır. APA 7 formatına uygun düzenlenmiştir.
Data Collection
This study uses a systematic literature review of SCI-indexed publications and qualitative content analysis. YÖK reports, judicial documents, and media (T24, 2025) analyze Turkey’s fake diploma cases. UNC, Wiley, and Wakefield cases are evaluated with GAIN and FRAUDOC’s data-sharing protocols. AI-based anomaly detection offers an innovative method for identifying fraud patterns (Muhammad & Ghani, 2021).
Data Analysis
Thematic analysis categorized fake diplomas, plagiarism, and systemic deficiencies. The Fraud Triangle Theory was used to understand fraud motivations. Structured per APA 7 guidelines.
İlgili Videolar
Related Videos
Bu video, akademik dürüstlük ve sahtecilikle mücadele için stratejiler sunar.
This video presents strategies for maintaining academic integrity and combating fraud.
Ethics Unwrapped tarafından sağlanan bu video, UNC akademik sahtecilik skandalını açıklamaktadır.
This video by Ethics Unwrapped explains the UNC academic fraud scandal.