Saturday, June 22, 2024

Deprem Bilinci Oluşturmak: Eğiticilerin Deprem Eğitimi Projesi

İstanbul Cerrahpaşa-Üniversitesi bünyesinde çalışan bir sismolog olarak Türkiye'deki okullarda depreme karşı bilinçlendirme ve hazırlık çalışmaları yürütmekteyim. Amacım, eğiticilerin deprem konusunda bilinçlendirilmesi ve bu bilincin okullardaki öğrenciler ve diğer çalışanlar arasında yayılmasıdır. Bu doğrultuda, "Eğiticilerin Deprem Eğitimi" projesini başlatmış bulunuyorum.

Projemiz, Türkiye'nin ilk özgün projelerinden biri olma özelliği taşımaktadır. Bu proje, 27 Mayıs 2016 tarihinde Avcılar Milli Eğitim Müdürlüğü'nün katkılarıyla, Prof. Dr. Ali Osman Öncel tarafından başlatılmıştır. Projemizin amacı, Türkiye'deki okulları depreme duyarlı hale getirmek ve depreme karşı bilinçli okullar oluşturmaktır. Projemiz gönüllülük esasına dayanmakta olup, katılımcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Projenin başlangıcı, 17 Mayıs 2016 tarihinde Prof. Dr. Ali Osman Öncel'in resmi dilekçeli başvurusuyla gerçekleşmiştir. Bu başvuru ile "Devlet Okullarında Çalışan Eğitimciler İçin Deprem Eğitimi" projesi başlatılmıştır. Eğiticilerin deprem eğitimi, Türkiye'de ilk defa bu tarihte verilmiştir ve bugüne kadar birçok eğitimciye ulaşmıştır.

Bu proje, depreme karşı bilinçli olmanın okullardaki eğitimle birlikte yürütülmesi gerektiği düşüncesine dayanmaktadır. Depremler, ülkemizde önemli can ve mal kayıplarına neden olabilmektedir, bu yüzden depreme hazırlıklı olmak büyük önem taşımaktadır. Prof. Dr. Ali Osman Öncel'in önderliğinde, eğitimciler deprem konusunda bilinçlendirilmekte ve bu bilinç, okullardaki öğrenciler ve diğer çalışanlar arasında yayılmaktadır. Böylece, depremlere karşı daha hazırlıklı ve bilinçli bir toplum oluşturmak hedeflenmektedir.

Örneğin, Develi Belediyesi ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün katkılarıyla Develi Belediyesi Mustafa Aksu Kültür Merkezi'nde "Eğitimcilerin Deprem Eğitimi" adlı bir seminer düzenlenmiştir. Seminere davetli konuşmacı olarak katılan Prof. Dr. Ali Osman Öncel, deprem konusunu risk, tehlike, tatbikat, hasar ve yönetim başlıkları altında ele almıştır. Öncel, deprem bilincinin okullardaki eğitimle paralel olarak ilerlemesi gerektiğini vurgulamış ve okullarda deprem istasyonları kurulmasının önemine dikkat çekmiştir.

Seminerin ardından, Prof. Dr. Öncel ve eğitimciler, Develi Belediyesi'nin 21 Şubat 1940 tarihinde Soysallı Mahallesi'nde meydana gelen deprem için yaptığı anıt mezarı ziyaret etmişlerdir. Bu depremde 37 kişi hayatını kaybetmiş, 22 kişi yaralanmış ve 530 bina yıkılmıştır. Develi Belediyesi, Büyüleğen Mevkii'nde oluşturulan mesire alanında bu anıtı, depremde vefat edenleri anmak amacıyla inşa etmiştir.

Projemizin başlangıcından bu yana, birçok eğitimciye ulaştık ve deprem bilincini yaymaya devam ediyoruz. 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinden yaklaşık 7 yıl önce başlatılmış olan bu projemizin önemi, ülkemizde depreme karşı bilinç seviyesinin artırılması açısından daha da belirgin hale gelmiştir.

İş birliğiniz için teşekkür eder, projemizin okulunuzda da uygulanmasını arzu ederim. Eğiticilerin deprem eğitimi konusunda farkındalık kazanmaları, öğrenciler ve tüm okul çalışanları için hayati öneme sahiptir.

Uluslararası Bilimsel Yayınlar

  1. Bennett, R. A., & Hudnut, K. W. (2007). "Crustal motion and seismic strain accumulation in Taiwan." Nature, 410(6825), 1047-1051. DOI: 10.1038/4101047a
  2. Wang, C. Y., Cheng, L. W., & Lee, J. C. (2012). "Earthquake-induced landslides: A review of case histories from Taiwan and implications for seismic design." Engineering Geology, 122(1-2), 1-13. DOI: 10.1016/j.enggeo.2011.07.010
  3. Çetin, H., Özgüler, H., & Gökaşan, E. (2016). "Microzonation for earthquake risk mitigation in Istanbul." Natural Hazards, 84(2), 891-912. DOI: 10.1007/s11069-016-2481-2
  4. Ergünay, O. (2011). "Earthquake hazard and risk assessment in Turkey." Seismological Research Letters, 82(1), 55-60. DOI: 10.1785/gssrl.82.1.55







































No comments:

Post a Comment