Sunday, June 16, 2024

Neden Lisansüstü Akademik Kariyer Yapılır?

Ekonomik krizler mi seni korkutuyor? İşini mi kaybettin? Merak etme, yalnız değilsin! Bu gibi durumlarda birçok insan yeni bir şeyler öğrenmek ve kendini geliştirmek için üniversitelere yöneliyor.

Peki, neden lisansüstü akademik kariyer yapmak isteriz?

  • Uzmanlaşmak ve derinlemesine bilgi edinmek: Lisansüstü programlar, belirli bir alanda uzmanlaşmak ve o alan hakkında derinlemesine bilgi edinmek için harika bir fırsat sunar. Bu sayede, işgücünde daha değerli hale gelirsin ve daha yüksek maaş alma şansın artar.
  • Yeni beceriler kazanmak: İş dünyası sürekli değişiyor ve yeni becerilere ihtiyaç duyuluyor. Lisansüstü programlar, güncel ve talep gören beceriler kazanmana yardımcı olabilir.
  • Kariyer
    değişikliği yapmak:
    Belki de şuanki işinden memnun değilsindir veya yeni bir şeyler denemek istiyorsundur. Lisansüstü programlar, farklı bir alana geçiş yapmana ve yeni bir kariyer başlatmana yardımcı olabilir.
  • Araştırmacı olmak: Eğer araştırmaya ilgi duyuyorsan, lisansüstü programlar sana araştırma becerileri kazandırabilir ve doktora yapmana olanak sağlayabilir.
  • Kendini geliştirmek: Lisansüstü programlar sadece akademik bilgi ve beceri kazandırmakla kalmaz, aynı zamanda eleştirel düşünme, problem çözme ve iletişim becerilerini de geliştirmene yardımcı olur.

Kanada'da ise lisansüstü programlar, ekonomik krizlerden etkilenmiş kişiler için yeni fırsatlar sunmaktadır. Üniversiteler, kişisel gelişim ve yeni beceriler kazanma için farklı programlar sunmaktadır. Bu programlar sayesinde, işgücüne geri dönmek ve daha iyi bir gelecek inşa etmek için gerekli donanıma sahip olabilirsin.

Unutma, lisansüstü akademik kariyer yapmak sadece akademisyen olmak anlamına gelmez. Bu programlar sana farklı alanlarda da değerli beceriler kazandırabilir ve kariyerinde ilerlemene yardımcı olabilir.

Eğer yeni bir şeyler öğrenmek ve kendini geliştirmek istiyorsan, lisansüstü akademik kariyer senin için harika bir seçenek olabilir.

Daha fazla bilgi için:

Bu konuda sana yardımcı olabilecek akademisyenler ve eğitim koçlarıyla da iletişime geçebilirsin.


Akademik kariyer yolculuğuna çıkmak isteyenler için rehber niteliğinde bir video hazırladım. Bu videoda, akademisyenliğin ne olduğunu, bu alanda nasıl ilerleyebileceğinizi ve bu yolculukta sizi neler beklediğini anlatacağım.

Videoda ele alacağım konular:

  • Akademik kariyer nedir?
  • Akademik kariyerin avantajları ve dezavantajları nelerdir?
  • Hangi bölümlerden akademisyen olunabilir?
  • Yüksek lisans ve doktora programları hakkında bilgiler
  • Akademik kariyerde başarılı olmak için gerekenler
  • Akademik camiada iş bulma ipuçları

Kendi deneyimlerimden ve akademik kariyer yolculuğumdan bahsedeceğim. Bu videoyu izleyerek:

  • Akademik kariyerin sizin için uygun olup olmadığını daha iyi anlayabileceksiniz.
  • Bu alanda ilerlemek için gerekli adımları öğrenebileceksiniz.
  • Akademik camiada başarılı olmak için size ilham verecek bilgiler edinebileceksiniz.

Akademik kariyer hayalleriniz varsa, bu videoyu kaçırmayın! Ayrıca videoda motive edici sözler, başarılı akademisyenlerin hikayeleri ve akademik kariyerle ilgili ilginç bilgiler de bulacaksınız.

Yazıyı beğendiyseniz, lütfen beğenmeyi ve yorum yapmayı unutmayın!


Hepinize böyle güzel ve anlamlı bir toplantıyı düzenlediğiniz ve bizleri davet ettiğiniz için teşekkür ediyoruz. Buraya dört kişi gelecektik, ancak üç kişiydik ve sabah ben tek kaldım. Edirne'de buluştuğumuz hocamızın selamları ve saygıları var; kendisi gelemediği için üzgünüz. Eğer burada olsalardı, çok daha farklı konular ve sorunları tartışabilirdik, ama bugün burada değiller. Bu nedenle toplantıyı elimizden geldiği kadar yararlı olmaya çalışarak Ali Mazak hocamızla birlikte yapacağız.

Duvarsız Eğitim Vizyonu

Daha önce "Duvarsız Eğitim Vizyonu" konulu bir konuşma (22 Haziran 2015 - Video) yapmıştım. Milli Eğitim Müdürlüğü beni çağırmıştı ve bu konuda iki konuşma verdim; 300 öğretmen ve 30 müdür vardı. Türk dünyası, Kırım ve İslam dünyasının eğitimde en büyük sorunlarından biri, eğitimde duvarların olmasıdır. Duvarlar arkasında ne var, göremiyoruz. Duvarlar arkasındaki eğitimi, duvarların dışına çıkan çocuklar göremiyor. Bu eğitim kalitesi Amerika'da Stanford Üniversitesi tarafından yıkılmıştı; 2001 yılında Kanada üniversitelerinde gördüğüm gibi, tüm duvarlar yıkılmıştı ve eğitim tamamen açık sistem üzerine kurulmuştu.

İlk defa 2001 yılında gördüğüm bu sistemde, 2004 senesinde öğretim üyesi olduğumda ben de tüm ders notlarımı web sitelerine yükledim. 2010 yılında İstanbul Üniversitesi'ne geldiğimde, dünya nerede diye baktığımda hem ses kaydını, hem ders notlarını hem de videolarını yükleyen hocalar olduğunu gördüm. O zaman anladım ki biz gerçekten çok geride kalmışız. Dünyanın duvarlarını yıkan üniversiteleri, mezunları ilk iş bulan potansiyele sahipken, bizdeki duvarlı eğitimde bir kalite artışı gerçekleşmiyor. Bu nedenle bu konu üzerinde çalışıyorum.


Eğitimde Duvarsız Vizyon

Benim derslerim zaten duvarsız eğitim örneği olarak duruyor. Eğitim oldukça önemli bir sorun. Mimar Mühendisler Grubu Genel Başkan Yardımcısıyım ve bu konuyla ilgili dört dergi çıkardık: İş, Eğitim, Hayat ve Meslek Seçimi Türkiye'nin Yükseköğretim Vizyonu. 2011 yılında bunun panelini ve sempozyumunu yapmıştık. En son sayıda üniversiteler ve meslek seçimi konularına değindik.

Küresel Eğitim Sorunları

Türk dünyası, Kırım ve İslam dünyasının en büyük sorunları eğitim dünyasında yatmaktadır. Kanada ve Japonya gibi gelişmiş dünyalarda çalışan biri olarak, iki tarafı da gören bir insanım. Gelişmekte olan dünyada sorunlar yoğun, gelişmiş dünyada ise az. Türkiye'nin sorunları konusunda GS'de bir panel yapmıştık ve burada tartışmıştık. Duvarsız eğitim demek, tüm bilgilerinizi YouTube kanalınıza ve sosyal medyaya atmanız demektir. Derste konuşulan bilginin derste kalmaması, açık kanallardan paylaşılması demektir.

Cumhuriyet Üniversitesi Jeofizik Mühendisliği Bölümü'nü bitiren bir öğrenci bana teşekkür ederek "Hocam, bölüm birincisi oldum. Sizin emekleriniz çoktur." dedi. Bu başarı, eğitimdeki duvarları yıkmamız sayesinde oldu.

Teknik ve Yumuşak Beceriler

Teknik beceri önemli, ancak Kanada'da göçmen olmak istiyorsanız yumuşak beceriler de önemlidir. Profesyonel başarı, %15 teknik başarı, %85 yumuşak becerilere dayanıyor. Teknik kapasite yüksek olabilir ama yumuşak becerilerin telafisi zordur. Tecrübelerin geliştirilmesi profesyonel çalışmalarda önemlidir. Kanada'da başarılı olmak, dünya standardı demektir.

Networking

Networking çok önemli. Uluslararası bir öğrenci olmadım ama uluslararası ülkelerde çalıştım ve göçmen oldum. Bize ilk öğrettikleri şey Networking ve Small Talk yapmaktı. Türkiye ve İslam dünyasında bu kavramlar yok. Bir öğrenciyseniz, kart yapacaksınız, kısa konuşacaksınız ve tanıştığınız kişiden kart alacaksınız. Bu şekilde Network'ünüzü genişleteceksiniz. Kanada'da bu eğitimi Rocky Mountain Dağları'nda bir otelde uygulamalı olarak aldık.

Akademik Kariyer ve Duvarsız Eğitim

Duvarsız eğitim vizyonu, kariyer planlama, web teknoloji, sektörel eğitim, akademik liderlik, yükselen üniversite ve halk eğitimi gibi kavramlara dayanıyor. Akademik kariyerin ilkelerinden kısaca bahsetmek istiyorum:

  • Kariyer Planlama
  • Web Teknolojileri
  • Sektörel Eğitim
  • Akademik Liderlik
  • Halk Eğitimi

Sonuç olarak, duvarsız eğitim vizyonunun önemi, eğitimdeki kaliteyi artırmak ve öğrencilerin global dünyada rekabet edebilirliğini sağlamak için çok önemlidir.

Duvarsız Eğitim Vizyonu

Ben daha önce “Duvarsız Eğitim Vizyonu” konulu bir konuşma yapmıştım. Milli Eğitim Müdürlüğü beni çağırmıştı ve bu konuda iki konuşma verdim. Eğitimde duvarların olması büyük bir sorundur. Duvarlar arkasında neler olduğunu göremiyoruz ve eğitim nasıl bir eğitim bilemiyoruz. Duvarların dışına çıktıklarında çocuklar, bu eğitimi göremiyorlar. Amerika'da ve Kanada'da 2001 yılında bu duvarların yıkıldığını gördüm. Üniversiteler duvarlı kalıplardan kurtulmuş ve açık sistem üzerine eğitimi sürdürmüştür. 2010 yılında İstanbul Üniversitesi’ne Profesör olarak geldiğimde, dünya standartlarının ne kadar ilerde olduğunu gördüm.

Eğitim ve Kalite

Duvarsız eğitim, tüm bilgilerin sosyal medya ve YouTube kanallarına aktarılması demektir. Derslerde öğretilen bilgiler sadece derste kalmamalı, açık kanallardan paylaşılmalıdır. Örneğin, tüm derslerimi YouTube kanalımda paylaşıyorum. Bu sayede aramızda bir duvar kalmıyor. Cumhuriyet Üniversitesi Jeofizik Mühendisliği Bölümü’nden bir öğrenci, duvarsız eğitim sayesinde birinci olduğunu ve gelişimine katkı sağladığımı söyledi.

Eğitim ve Meslek Seçimi

Eğitim, hem Türkiye’de hem de dünya genelinde önemli bir sorundur. Mimar Mühendisler Grubu Genel Başkan Yardımcısı olarak, eğitimle ilgili birçok çalışma yürütüyoruz. Eğitim hayatı ve meslek seçimi üzerine dergiler çıkardık. Bu dergilerde, üniversiteler ve meslek seçimi konularına değindik.

Akademik Kariyerin Önemi

İlk 100’e giren üniversitelerde ve şirketlerde çalışanların %70'inin doktorası, %30’unun yüksek lisansı vardır. Akademik kariyer yapmayanların büyük şirketlerde iş bulması zorlaşıyor çünkü AR-GE çalışmaları için yüksek lisans ve doktora derecelerine sahip kişiler aranıyor. Sizlerin yüksek lisans ve doktora eğitimleri aldığınızı duydum ve bu beni çok mutlu etti. Ancak, bu burslardan haberim yoktu ve bu nedenle bilgi eksikliği nedeniyle aramızda bir duvar var.

Uluslararası Öğrenciler ve Öğretim Üyeleri

Türkiye’de 65.000 yabancı öğrenci varmış, ama bunlardan biri bile bana rastlamadı. İstanbul Üniversitesi’nde 130.000 öğrenci var ve bu öğrencilerin birbirlerini görmeleri, tanımaları önemlidir. Uluslararası çalışma deneyimi olan öğretim üyelerinin ve öğrencilerin bir envanteri oluşturulmalıdır. Bu deneyim, akademik kariyer açısından büyük önem taşımaktadır.

Gönüllü Çalışmanın Önemi

Akademik kariyer geliştirmek için uygulamalı eğitimlere katılmak ve gönüllü çalışmalara önem vermek gereklidir. Kanada’da gönüllü çalışma, kişilerin profesyonel başarılarını artıran önemli bir unsurdur. Gönüllü çalışmak, kişinin potansiyelini gösterir ve iş bulma şansını artırır.

Yeni Çalışmaları Takip Etmek

Yeni çalışmaları aktif ve ilgiyle takip etmek, araştırma ve uygulama potansiyelini artırır. Öğrencilerle birlikte iş dünyası ziyareti yaparak, üniversite ve iş dünyası arasındaki ilişkiyi güçlendirdik. Bu tür ziyaretler, ortak çalışma alanları ve projeler geliştirmenin yolunu açar.

İletişim ve Networking

İletişim, akademik kariyerin önemli bir parçasıdır. Pasif dinleyici olmaktan ziyade, aktif katılım sağlamak gereklidir. Sorular sormak, görüş bildirmek ve sürekli iletişim halinde olmak, profesyonel gelişimi destekler. Disiplinler arası çalışma ve uluslararası burs ve proje olanaklarını aramak da önemlidir.

Tebrik ve Uluslararası Öğrenci Olmanın Önemi

Gerçekten sizleri tebrik ediyorum. Bu bursları fark etmişsiniz ve buraya gelmişsiniz. Uluslararası öğrenci olmak bambaşka bir şeydir. Ulusalcı dünyadan kendinizi kurtarmışsınız, artık uluslararası bir vizyonun parçası haline gelmişsiniz. Yabancı dil öğrenmek önemli, ve sizler ikinci dil olarak Türkçe öğreniyorsunuz.

Akademik Kariyer ve Araştırma Vizyonu

Akademik kariyer yolculuğunda yüksek lisans ve doktorayı muhakkak düşünün. Hedefiniz doktora vizyonu olsun. Bugün Kanada'da lisans notunuz 3’ün altındaysa, hiçbir yüksek lisans ve doktora programına başvuramıyorsunuz. Her şey puanla değerlendiriliyor. Derslerinize çok çalışın, 3.0 minimum standarttır. Nasıl yükselteceğiniz çalışmanıza bağlıdır.

Multidisipliner programlara başvurun. Mühendislik Bilimleri Programı'nı kurucu bölüm başkanı olarak açma şansımız oldu. Amacımız, fen fakültesi ve mühendislik fakültesi mezunlarını bu programda en az çift danışmanla çalıştırmak ve bir Ar-Ge gibi çalışan bölümler meydana getirmektir. Oxford ve Cambridge üniversitelerinde bu programlar var ve çoğalması gerekiyor.

Eğitimde Disiplinlerarası Yaklaşım

Mühendislik Bilimleri programının amacı, matematik ve fizik çıkışlı öğrencilere mühendislik nosyonu kazandırmaktır. Mühendislik bilmeyen fizikçiler, mühendislik öğrencilerine zor günler yaşatabiliyor. Bu nedenle, multidisipliner bir eğitim modelini benimsedik.

Yurt Dışı Çalışma Olanakları ve Dürüstlük

Yurt dışı çalışma olanakları önemli. Sizler bu olanakları bulmuşsunuz. Buradaki endüstri ve sanayi işbirliği kurmanız gerekiyor. Japonya’da bir bilim şehri var, Tokyo'ya bir saat mesafede. Japonya'nın başarısı çok çalışmak ve takım çalışması yapmaktan geliyor. Dürüstlük, maalesef bugün aranır bir şey haline geldi, ancak normal bir standart olmalı.

Bilimsel Araştırma ve İntihal Sorunları

İslam dünyası ve Türk dünyasında bilimsel hırsızlıklar oldukça yaygın. Yüksek Öğretim Kurumu dokümantasyon merkezi tüm tezleri e-tez yaptı, bu sayede hırsızlıkların azalmasını bekliyoruz. İlk Türkiye'ye döndüğümde, yüksek lisans tezlerinde intihal vakalarıyla karşılaştım. Maalesef, intihal ve bilimsel hırsızlıklar bilim dünyasında büyük bir sorun.

Eğitimde Kalite ve Öğrenci İlgisi

Arabistan’da eğitim verirken, öğrencilerin ilgisini çekmekte zorlandık. Öğrenciler derslerde uyuyor, dikkatleri dağınık. Bu, İslam dünyasında genel bir sorun. Eğitimde kaliteyi artırmak ve öğrencilerin ilgisini çekmek için yeni yöntemler geliştirilmesi gerekiyor.

Sonuç

Evet, süremiz doldu. Uzatmadan teşekkür ederim. Bu konuşmada uluslararası öğrenci olmanın önemi, akademik kariyer hedefleri, multidisipliner eğitim modelleri, dürüstlük, bilimsel araştırma ve eğitimde kalite konularını ele aldık. Umarım faydalı olmuştur.




ÖNEMLİ NOT: Konuşma 10 Nisan 2016 yılında verilmiştir.

No comments:

Post a Comment

Sınıflardan Kariyer Zirvelerine: Jeofizik Eğitimiyle Dolu Yolculuğum

Her bireyin hayatında, kariyerini şekillendiren dönüm noktaları vardır. Bu noktalar, bazen bir hocayla yapılan bir sohbet, bazen bir seyahat...