Saturday, June 22, 2024

Eğitimin Evrimi: Duvarsız Eğitimden Yapay Zeka Destekli Öğrenmeye

Günümüzün hızla değişen dünyasında, eğitim alanı önemli bir dönüşüm geçiriyor. Bu değişim, küresel olaylar ve teknolojik ilerlemeler, özellikle de COVID-19 pandemisi ile hızlandı. Eğitim yöntemlerinin evriminde derinden yer alan bir üniversite profesörü olarak, geleneksel sınıf eğitiminden duvarsız ve şimdi de yapay zeka destekli öğrenme ortamlarına geçişe tanıklık ettim ve bu geçişte aktif rol aldım.

Pandemi Öncesi Duvarsız Eğitim Vizyonu

2015 yılında, "Duvarsız Eğitim Vizyonu" başlıklı bir seminer verdim ve bu seminerde teknolojinin eğitim uygulamalarına entegrasyonunun önemini ve faydalarını vurguladım. Erken bir benimseyen olarak derslerimi kaydettim, YouTube’a yükledim, sınıf tartışmaları için Facebook grupları oluşturdu ve ders slaytlarını SlideShare gibi platformlarda paylaştım. Bu yaklaşım, eğitimi sınıfın fiziksel sınırlarının ötesine taşımayı, öğrencilere erişilebilirlik ve esneklik sağlamayı amaçlıyordu.

Pandeminin Eğitim Üzerindeki Etkisi

2020 yılında COVID-19 pandemisinin başlamasıyla birlikte, dünya genelinde eğitim kurumları ani bir şekilde uzaktan eğitime geçmek zorunda kaldı. Üniversiteler kapandı ve duvarsız eğitimi benimsememiş olan eğitimciler uyum sağlamakta zorlandı. Bu ani geçiş, özellikle Türkiye gibi internet altyapısının yetersiz olduğu ve öğrencilerin gerekli cihazlara ve bağlantılara sahip olmadığı ülkelerde önemli boşlukları ortaya çıkardı.

Webinarlar norm haline geldi, ancak bant genişliği sınırlamaları nedeniyle online derslerin süresi bir saatten sadece 20 dakikaya indirildi. Bu durum, daha sağlam ve dayanıklı bir eğitim modelinin gerekliliğini vurguladı. Pandemi, geleneksel, duvarlarla çevrili eğitim sisteminden uzaktan eğitim ortamına geçişin zorluklarını açıkça ortaya koydu.

Küresel Tepki: Lider Üniversiteler ve Hibrit Eğitim

MIT ve Stanford gibi önde gelen kurumlar, pandemiden çok önce duvarsız eğitim modellerini uygulamışlardı. Eğitimde küresel eşitliği teşvik etmek amacıyla online platformları kullanma öngörüleri, bu kriz sırasında paha biçilmez değerdeydi. Bu üniversiteler, eğitim faaliyetlerini sorunsuz bir şekilde online ortamda sürdürerek minimum aksama yaşadılar.

Buna karşılık, dijital altyapısı daha az gelişmiş ülkelerdeki üniversiteler önemli zorluklarla karşılaştı. Bu eşitsizlik, hibrit eğitim modellerinin entegrasyonunun gerekliliğini ortaya koydu. Özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde ekonomik istikrarsızlığın yüksek olduğu durumlarda hibrit modeller, eğitimin sürekliliğini sağlamak için etkili bir çözüm olabilir.

Yapay Zeka Destekli Eğitimin Yükselişi

Pandemiden çıktıkça, odak noktası yapay zekanın (AI) eğitime entegrasyonuna kayıyor. AI, öğrenmeyi kişiselleştirilmiş ve uyarlanabilir eğitim deneyimleri sağlayarak devrim niteliğinde değiştirme potansiyeline sahiptir. AI, büyük miktarda veriyi analiz ederek öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini belirleyebilir ve bu doğrultuda destek ve kaynaklar sunabilir.

Eğitimciler için AI, idari görevleri otomatikleştirerek öğretim ve mentorluk üzerine yoğunlaşmak için zaman kazandırabilir. Ayrıca, AI destekli platformlar, öğretim etkinliği hakkında içgörüler sağlayarak eğitimcilerin yöntemlerini geliştirmelerine yardımcı olabilir.

Geleceğe Yönelik Adımlar: Yükseköğretimde AI'yı Benimsemek

Rekabetçi ve etkili kalmak için üniversiteler AI destekli eğitimi benimsemelidir. Bu, zihniyet ve uygulamada önemli bir değişimi gerektirir. Eğitimciler, AI araçları ve metodolojileri konusunda eğitim almalı, geleneksel modellerden daha dinamik, interaktif bir öğretim yaklaşımına geçmelidir.

Bu geçiş zorluklarla doludur. Teknoloji ve altyapıya yatırım yapmayı, eğitimciler için sürekli mesleki gelişim sağlamayı gerektirir. Ancak potansiyel faydalar, maliyetlerin çok ötesindedir. AI destekli eğitim, öğrenme sonuçlarını iyileştirebilir, erişilebilirliği artırabilir ve öğrencileri yaşamın her alanında önemli bir rol oynayacak olan AI'ya hazırlayabilir.

Sonuç

Duvarsız eğitimden AI destekli eğitime geçiş, kaliteli ve erişilebilir eğitim sağlama arayışında doğal bir ilerlemedir. Pandemi bu geçişi hızlandırdı ve eğitim sistemlerinde dayanıklılık ve uyum sağlama gerekliliğini vurguladı. Bir üniversite profesörü olarak, bu değişiklikleri benimsemeyi, teknolojiyi daha kapsayıcı, etkili ve geleceğe yönelik bir eğitim ortamı yaratmak için kullanmayı savunuyorum. Bu şekilde, eğitim güçlü bir kişisel ve toplumsal büyüme aracı olarak kalabilir, karşılaşabileceğimiz zorluklara rağmen.

Konuyla İlgili Uluslararası Referanslar ve YouTube Videoları

1. Makaleler ve Raporlar:

  • UNESCO Raporu: UNESCO'nun "Learning in the 21st Century: A Review of Existing Research on Online Learning" başlıklı raporu, çevrimiçi eğitimin güncel durumunu ve gelecekteki potansiyelini ele alıyor. Rapor, çevrimiçi öğrenmenin etkili olabilmesi için gerekli koşulları ve stratejileri tartışıyor. UNESCO Raporu (UNESDOC UNESCO)​.

  • Vanderbilt Üniversitesi: Vanderbilt Üniversitesi'nin "Teaching Outside the Classroom" başlıklı yazısı, sınıf dışı eğitimin çeşitli avantajlarını ve bu tür eğitimlerin başarılı olmasını sağlayan faktörleri açıklıyor. Vanderbilt Üniversitesi Yazısı (Vanderbilt University)​.

  • Goric Marketing Group: "The World's Top Five Outdoor Classrooms" makalesi, dünya genelinde en iyi dış mekan sınıflarını tanıtıyor ve bu sınıfların öğrencilere nasıl katkı sağladığını anlatıyor. Goric Marketing Group Makalesi (Goric Marketing Group USA, Inc.)​.

2. YouTube Videoları:

  • MIT OpenCourseWare: MIT'nin açık ders materyalleri paylaşan YouTube kanalı, çeşitli konularda dersleri ücretsiz olarak sunuyor. Bu videolar, duvarsız eğitim vizyonunu destekleyen en önemli kaynaklardan biridir. MIT OpenCourseWare YouTube Kanalı.

  • Stanford Online: Stanford Üniversitesi'nin çevrimiçi eğitim videoları, öğrenciler ve eğitmenler için yüksek kaliteli içerik sunuyor. Stanford Online YouTube Kanalı.

  • Khan Academy: Khan Academy'nin geniş eğitim içeriği, her seviyeden öğrenci için kapsamlı dersler ve kaynaklar sunar. Bu platform, duvarsız eğitim vizyonunu küresel çapta yaygınlaştırmayı amaçlıyor. Khan Academy YouTube Kanalı.

Bu referanslar ve videolar, duvarsız eğitim vizyonunu destekleyen ve uygulamaya koyan önemli kaynaklardır. Eğitimde yenilikçi yaklaşımları keşfetmek ve bu vizyonu kendi eğitim pratiğinize entegre etmek için bu kaynaklardan faydalanabilirsiniz.


DUVARSIZ EĞİTİM VİZYONU - Prof. Dr. Ali Osman Öncel, duvarsız okul kavramsallaştırmasından hareket ederek bugünün dünyasında yerel değil küresel düşünmek gerektiğini söyledi. Üniversitelerin sektör temsilcileriyle işbirliği yapmalarının gerekli olduğunu vurgulayarak, üniversite ile sektör arasında kopma olması durumunda eğitimin niteliğinin de sorunlu olacağını belirten Öncel, MIT ve Stanford gibi büyük üniversitelerinin video kayıtlı eğitime geçtiğinin örneklerini vererek multidisipliner çalışmaları yoğunlaştırmak gerektiğine dikkat çekti.

Duvarsız Etkileşimli Eğitim  Sosyal Medya Araçlarının Kullanılması 
Konuşmanın Özeti:  21 Haziran 2015

“Duvarsız eğitim sınırları ve sınıfları ortadan kaldıran, her yaştan ve her yerden öğrenen öğrenciler (eğitimci) ve öğrencilere açık sosyal medya araçları üzerinden okullarda sınıf ve üniversitelerde amfi içerisinde verilen eğitimin önünde ki duvarları kaldıran bir eğitim vizyonudur.  Duvarsız eğitim uygulamasıyla kurumların markalaşması ve bilginin evrenselleşmesi fırsatı ortaya çıkar..
GİRİŞ
Günümüzde eski Dünya’nın duvarlı yapısı yıkılmış ve yeni şekillenen yeni Dünya’da duvarsız şeffaf ve sosyal medya üzerinden etkileşimin yükseldiği bir ortama girilmiştir. Dünya’nın büyük üniversitelerinde  verilen eğitimler sınıf ortamında bulunan eğitimci ve öğrenciler arasında kalmayacak şekilde açık olarak internet ortamında yayınlanmaktadır.  
Günümüzde eğitim okuldan ve sınıftan ibaret değildir. Eğitim teknolojilerinin kullanılması oldukça ucuzlamış ve kolaylaşmıştır. Öğrencilerimizle her zaman irtibat halinde olabilir, sosyal medya ve kayıt sistemi ile kendimizi ve bilgimizi dünyaya açabiliriz.  Ülkemizde çalıştığımız kurumlarda etkileşimli eğitim araçlarının kullanılması ve eğitimde açıklık sistemine geçilmesine beklemek yerine, eğitimciler olarak önümüzde sağlanan teknolojileri anlamaya çalışarak bilgimizin kayıt altına alınmasını ve farklı anlama kapasitesi olan öğrencilerimizin tekrarlı yeniden ders tekrarları yaparak bilgi düzeyleri arasında ki farkın azaltılması rahatlıkla sağlanabilir.  Özellikle, öğretim kadrosunun yetersiz olmasından kaynaklı olarak farklı şehirlerde eğitim alan öğrencilerin kendi alanlarında lider öğretim üyelerinin derslerini eşitleyerek fırsat eşitliği açısından kaynaklı olarak ortaya çıkabilecek farkların minimize edilmesi sağlanmış olabilir.  Mezun eğitiminde veya eğitimcilerin kendi kendini erişilebilir kaynaklar üzerinden bilgi kanallarına ulaşmasıyla kendilerini yenileme fırsatları sağlanmış olacaktır.
Bu makalenin amacı günümüzde mevcut sosyal medya araçlarının kullanılmasına ilişkin örnek uygulamalardan bahsedilmesi ve ülkemizde eğitimde etkileşimli öğrenmenin yaygınlaştırılmasına katkı sağlamaktır.
YÖNTEM  
Bilginin internet üzerinden açılması Web 2 eğitim olarak bilinir ve bunun bir ileri noktası cep telefonları üzerinden erişilir noktaya gelmesidir ki buda Web 3 eğitim olarak bilinir. Tamamı bu çalışmada Online Eğitim veya Duvarsız Eğitim olarak ele alınacaktır. Bu çalışmada her iki eğitim modeline ilişkin sosyal medya araçları hakkında bilgi verilecektir.

Etkileşim eğitim aracı bu makale çalışmasında üzerinde durulacak sosyal medya araçları sırasıyla Slideshare, Youtube, Facebook ve Pbworks olarak verilir.

Slideshare. Kurumsal ve bireysel gibi farklı ölçeklerde bilginin yerelden globale doğru sunulması fırsatı verilmektedir.  Tamamen ücretsiz olan bu kanala bilgilerin yüklenilmesi, paylaşılması ve izlenme istatistiklerinin görülmesi oldukça rahattır. Ders sunumları değişik formatlarda görüntülü ve yazılı olarak yüklenebilir. Tamamen ücretsiz ve yüklenen dosyalar için bir sınır bulunmamaktadır. Yüklenen bilgilerin küresel izlenme istatistiği rahatlıkla görülebilmektedir.  Yüklenen bilgiler indirilebilir veya yalnızca görülebilir formatta yüklenme fırsatı da sunulmaktadır. Sunum notları ve görüntü videoları üst üste bindirilebilme imkânı ile slide-cast format halinde bilgi sunulabilmektedir.  Farklı başlıklarla yüklenen bütün ders veya eğitim bilgileri rahatlıkla gruplanabilmektedir.  Takipçi sayısında yükselme kadar yüklenen bilgilerin izlenme ve indirilme sayılarında ki zaman içerisinde ki büyüme ile bireysel ve kurumsal markalaşma sağlanma imkanı olabilmektedir.  İstenirse, indirilme için belirli ücret talep edilerek kurumsal evrensel fon sağlama (global fund-raising) imkanıyla ücret talep edilme imkanıda sunulmaktadır.  Ülkemizde ister özel olsun ister devlete bağlı özel kurumları bu araç üzerinden bireysel veya kurumsal fon sağlama imkânlarıda olabilir.Youtube. Kurumsal ve bireysel olarak hesapların açılması mümkündür. Tamamen ücretsizdir.  Eğitimin canlı verilmesi veya verilen eğitimlerle ilgili kayıtların yüklenmesi oldukça rahattır.  Kullanıcı hesabı açıldıktan sonra ilk başlarda sınırlı (15 dakika) görüntülü bilgi yüklemeye izin verilmekte ve belirli bir izlenme süresinden sonra yüklemede süre sınırı kaldırılmaktadır.  Takipçi sayısı yüksek olan kurumsal veya bireysel hesabı olan eğitimciler Youtube üzerinden gelir elde imkanıda olmaktadır.

Kurumsal kullanıma örnek olarak, Dünya’nın büyük üniversiteleri (örn. MIT, Standford) Youtube kanalları üzerinde bütün eğitimlerinin kanalları verilebilir.  Takipçilere yüklemeler otomatik olarak anında elektronik postaları üzerinden bildirildiği için kullanıcı ve takipçileri arasında hızlı bir iletişim fırsatı sunulur.

Bireysel olarak eğitimciler çok rahat youtube üzerinden hesap açabilir.  Özellikle birysel hesap açan ve takipçileri milyonlar ile ifade edilen eğitimcilerin olduğu bilinmektedir.  Youtube kanalı eğitim ve öğretimde çok iyi olan eğitimciyi yerelden globale taşır.  
Facebook. Facebook üzerinden grup ve sayfa olarak iki şekilde ders grupları açılabilir.  Grup özelliği takipçileri sınırlamayı sağlar. Sayfa özelliğide takipçi için bir sınır yoktur ve paylaşılanların izlenme istatistiğide takip etme imkânı vardır.  Neticede her iki yolda etkileşimli eğitimle ilgili olarak sınırlı ve sınırsız takipçiye ulaşma imkânı sağlar.
Pbworks. Web 2 teknolojisinin bir uygulaması olarak kurumsal ve bireysel olarak eğitim portallarının oluşturulmasına imkan verir.  Pbworks ücretsiz kullanıcıları için 2GB’lık bir alan sağlar ve bu alan önemli ölçüde paylaşımı sağlar.  Pbworks istenirse erişime izinli grup özelliğine benzer bir biçimde kullanılabilir.  İstenirse herkesin ulaşımına açık bir formatta katılım ve izlenmede sınırları kaldırma imkanı vardır.

SONUÇLAR
-Yenileme imkânı sağlar:  Günümüzde bilgi çok hızlı üretilir ve farklı disiplinlere ilişkin uygulamalar çeşitlilik kazanmaktadır.  Bu nedenle, yeni bilgilerin öğrenilmesi veya unutulan bilgilerin tekrar edilerek yeniden yenilenme sürdürülebilir kaliteli eğitim için oldukça önemlidir.

-Kontrol mekanizmasını kazandırır: Eğitimde kalite eğitim öncesinde iyi bir hazırlanma ve bilginin sunumunda teknolojik alt yapıyı kullanılması birçok faktöre bağlıdır.  Eğitimcilerin hazırlık durum ve sunum performanslarının izlenebilir olması açısından online eğitim modeli farklı açılardan değerlendirilme imkanı sağlamaktadır.

-Tekrar dinleme fırsatını tanır.  Tekrar dinleme öğretici açısından dersi sunma potansiyelini görme ve vermiş olduğu eğitimle ilgili olarak öz denetim fırsatını verir.  Öğrenci açısından dersi kaçırmış olanlar için telafi fırsatını veya derste olduğu halde farklı nedenlerden dolayı konuyu bütün olarak anlayamamış olanlar için yeniden dersi dinleyerek yeniden öğrenme fırsatını sağlar.

- Sınırları yıkar ve kayıtla bizi dünyaya taşır. Ülkelerin itibarları eğitim kurumlarının marka değeriyle, eğitim kurumlarının itibarı da marka değeri yüksek eğitim eleman sayısıyla ilişkili olarak değişir.  Dünya’nın farklı yerlerinde yaşayan kişilere ulaşmak, online eğitim kanallarıyla duvarları yıkıp sınırları aşarak yeni insanlara ulaşmak mümkündür.  Dünya’nın her bir köşesinden eğitim kurumu tarafından açılan eğitim kanallarını izleyen takipçi sayısıyla eğitim kurumlarında uluslararasılaşma fırsatı sağlanabilir.  Kurumun ve kurum içinde çalışan eğitimcilerin yükselen marka değeriyle ilgili eğitim kurumlarına ilişkin talep ve itibar yükselmesi sağlanabilir.

- Duvarsız eğitimle stressiz eğitime geçiş sağlanır. Eğitim sürecinde verilen eğitimin tekrarının olmadığı Duvarlı Eğitim sistemi eğitim alanlar veya verenler açısından gerilimi büyüten bir ortamı sağlar.  Eğitimi verenler açısından bazı hususların anlaşılmaması nedeniyle çok tekrarı zorunlu kılar.  Eğitimi alanlar için dersin tekrarı olmadığı için farklı nedenlerden kaynaklı olarak ders sürecinde verilen bilgileri içselleştireme endişesinden kaynaklı sıkıntılara neden olabilir.  Online duvarsız eğitim modeli eğitimciler için tekrarları azaltan ve öğrenciler için anlayana kadar tekrarlı dinleme fırsatı sunan stressiz bir eğitim ortamını sağlar.

- Açık, görünür ve denetlenebilir olmasını sağlar.  Açık ve görünür sosyal eğitim araçlarının kullanılması verilen eğitimle ilgili denetimin farklı amaçlarla yapılmasını sağlar.  Açık eğitim modeli günümüzün rekabetçi dünyasında eğitim model uygulamaları ve uygulayıcılarının önünde ki duvarları yıkan ince becerileri (soft-skills) öne çıkartan bir yaklaşımdır.

- Hafıza oluşturur. Eğitim kurumlarında verilen eğitimlerin yıllara göre canlı hafızası oluşturur.  Özellikle yeni eğitimcilerin canlı eğitim hafızası üzerinden deneyimli eğitimcilerin sunum ve hazırlık performanslarından yararlanmaları sağlanır.  Yeni öğrencilerin aldıkları eğitimi farklı öğreticilerden tekrar dinleme fırsatını sağlar.  Neticede eğitimci ölçekli özel ve kurumsal ölçekli genel hafıza oluşturulur.

Çocuklarımızı Yaşadıkları Çağa Göre Yetiştirmeliyiz !
Eğitim de çağımızın imkanlarını ve tekniklerini en iyi şekilde kullanarak gençleri geleceğe hazırlamalıyız.  Sosyal medya araçlarını yaygın kullanan ve büyük çoğ


Öğretmenler Çalışan Öğrencilerdir! 
Öğretmenler olarak asıl hedefimiz öğrencilerimize öğrenmeyi öğretmektir. Öğrenmeyi öğrenen öğrenci kendini sürekli geliştirir. Öğrenme hayat boyu devam eden bir eylemdir. Biz öğretmenler bir taraftan öğrencilere rehberlik yaparken diğer taraftan kendimizi sürekli geliştirmek için  öğrenmeye açık olmalıyız

Eğitim Global Olmalı!
Derslerimiz sınıfta kalmamalıdır. Öğrencilerin çoğu gl0bal öğrenirken biz analitik öğretme de ısrar etmemeliyiz.

Her Öğretmen İddialı Olmalı!
İyi öğretmen yöntemleri ile , ufku ile ve ürünleri ile kendini ve kurumunu marka yapar. İddiasını kaybeden öğretmen sıradanlaşır ve verimini kaybeder.
DUVARSIZ EĞİTİM ARAÇLARI :
  1. SLİDESHARE                     
  2. YOUTUBE 
  3. FACEBOOK 
  4. PBWORKS 

No comments:

Post a Comment

Yaşam Bilimi ve İlimlerin Önemi: Geçmişten Günümüze

ARZIN YARATILIŞ SÜRESİ