Monday, June 26, 2023

Gurbet elde bayramlar?

Çok değişik ülkelerde bayram yaşama fırsatım oldu, kimi Türkiye dışında müslüman ülkelerde kimisi de Müslüman olmayan ülkelerde. İlave olarak, Türkiye'de çocukluğumda Eski İstanbul olarak bilinen Sur içinde kalan Kadırga semtinde bayramlar denilince aklımda kalan bilgileri paylaşmak istedim.  Hatıralarım canlandıkça, eklemek ve düzenlemek istiyorum.  Giriş olarak, Chat GBT üzerinden 'Kurban Bayramı' ilgili kısa bir açıklama ekledim.

CHAT GBT: KURBAN BAYRAMI

Kurban Bayramı, İslam dini tarafından belirlenen bir bayramdır. Müslümanlar arasında büyük bir öneme sahiptir ve dini bir tatildir. Kurban Bayramı, İslam takvimine göre Zilhicce ayının onuncu gününden itibaren dört gün boyunca kutlanır.

Bu bayramda Müslümanlar, İbrahim peygamberin Allah'a olan sadakatini ve teslimiyetini anmak için kurban keserler. Kurban, genellikle koyun, keçi, dana veya deve gibi hayvanlardan biri olabilir. Kurban kesimi, dinen belirlenen usullere göre gerçekleştirilir ve etler paylaşılır. Kurban eti, aileler arasında dağıtılır ve ihtiyaç sahipleriyle paylaşılır. Bayram süresince aileler, akrabaları ve komşuları ziyaret eder, birlikte yemekler yer ve sevdiklerine hediyeler verir.

Kurban Bayramı, Müslümanlar için ibadetin önemli bir yönüdür ve aynı zamanda aile birliğini ve dayanışmayı pekiştirmek için bir fırsattır. Bayram süresince camilerde toplu namazlar kılınır ve dini vecibeler yerine getirilir. Ayrıca, Kurban Bayramı döneminde çeşitli etkinlikler, festival ve fuarlar düzenlenebilir.

Her yıl Kurban Bayramı, İslam dünyasının farklı bölgelerinde ve ülkelerinde kutlanır. Bayramın tarihi, İslam takvimine göre değişir, bu nedenle her yıl Miladi takvime göre farklı bir tarihe denk gelir. Kurban Bayramı, Müslüman topluluklar arasında birlik, dayanışma ve sadakat duygularını güçlendiren önemli bir dini ve sosyal etkinliktir.

KANADA'DA BAYRAM

Kanada'nın Edmonton eyaletine Suudi Arabistan'dan 2008 yılında geçmiştim, ailem yanımda değildi. Alberta Üniversitesin 'de çalışırken Kurban bayramına denk gelmişti.  Kanadalı Müslümanların açtığı camide bayram namazı kıldığımı hatırlıyorum, onun dışında normal bir gün gibi hayat devam ediyordu.  Akşam üniversite akademik çalışma yapan iki Türk beni Üniversite'de ziyaret etti.  Kurban eti hazırlayıp getirmişler, ve gerçekten beni bu mutlu etmişti. Çünkü, birileri beni düşünmüş ve ikramlık kurban eti getirmek için ziyaret etmişti.  Kanada'ya ailemi yanıma aldırmak için oldukça uğraşmıştım, çünkü onları geçindirebilecek işim ve gelirim olduğunu ispat etmem gerekiyordu.  Ailem  yılında geldikten sonra, Kurban bayramını ailemle birlikte yaşadık.  Kanada Türk Birliği'nde Cuma namazı kılmıştık, sonrasında Kanada'da Edmonton'da yaşayan Türklerle birlikte kurban hissesine girmiştim.  Uzak bir yere gitmiştik, bir çiftlik olabilirdi, çünkü islami usullere göre kurban kesimi için izin almak zor olduğu için, herkes Türkiye'de olduğu hayvanları kurbanlık olarak kesemiyordu.  Hayal meyal hatırlıyorum, Kanada çiftçisinden alınan bir hayvan satın alınmış, kesilmiş ve pay edilmişti.

SUUDİ ARABİSTAN'DA BAYRAM

Kral Fahd Petrol Üniversitesi'nde 2004-2008 yılları arasında çalıştım ve orada da Kurban bayramları faklıydı.  Genelde, Suudi Arabistan'da Türkler kurbanlarını farklı ülkelerde Müslümanlar için bağış yapıyorlardı, bizde öyle yaptık.

Üniversite içinde lojmanlarda yaşıyorduk ve bir elin parmak sayısı kadar  Türk aile vardı.  Üniversite'de bayramlarda bayramlaşma süreci harikaydı.  Herkes herkese bayramlaşmaya gidiyordu.  İade-i ziyaretli bayramlaşma  formatında devam ediyordu.  Bu şekilde, bayram sürecinde farklı evlerde aynı ailelerle bayram sohbeti yapma imkanımız oluyordu.  Bu açıdan, üniversite aileleri arasında bayramlaşma sürecinde görüşme fırsatları çok olduğu için, bayramlar renkli geçiyordu.

Üniversite'de çalıştığım dönemde tanıştığım Türk akademisyenlerde bazıları vefat etti, Allah rahmet etsin.  Kalanlar içinde sağlıklar diliyorum.

JAPONYA'DA BAYRAM

Japonya'da Bilim Şehri Tsukaba'da 1998-1999 ve 2001-2003 yılları arasında ailemle kaldım, bayram yaşadığımı hatırlıyorum.  Genel olarak, Japonya'da lisans üstü çalışma yapan müslüman ülkelerden gelen akademisyenler var.  Bayram günü namazı için kültür merkezi tutulmuş ve ailece bayram namazı için gitmiştik.  Bayramlar ve bayram namazları yurt dışında Müslümanları birleştiren önemli anlardı.  Yalnız olmadığımız mesajını aldığımız anlamlı günler.  Onun dışında, gün normal rutininde devam ederdi.

ESKİ İSTANBUL'DA BAYRAM

Çocukluğum İstanbul'un Kadırga semtinde geçti.  Yanda verilen resim, Kadırga'da eski İstanbul Ev'lerinin bulunduğu CİNCİ meydanına çıkan sakağı gösteriyor.  CİNCİ meydana, bayram alanıydı ve genelde bayram için çocukluğumuzda oraya giderdik.

No comments:

Post a Comment

Malatya İli'nde 18 Eylül 2024 Depremi: Sismik Etkiler ve Toplumsal Sorumluluk

18 Eylül 2024 sabahı, saat 03:22'de , Türkiye'nin doğusunda bir kez daha sarsıldı. Malatya'nın 31 km güneydoğusunda , Çelikhan&...