Thursday, August 22, 2024

Meslek Eğitimi ve Üniversite Eğitimi: Uluslararası Bir Bakış


Umberto Eco'nun "modern üniversiteler işsizlik sorununun kamufle edildiği park alanlarıdır" yorumu, günümüz eğitim sistemine dair önemli bir eleştiri sunuyor. Eco, insanların 30 yaşına kadar eğitim almasının normal olmadığını belirtirken, gençlerin yeteneklerine göre yönlendirilmesi gerektiğini vurguluyor (Eco, 1994). Bu düşünceler, üniversite eğitiminin her birey için en doğru yol olmayabileceğini düşündürüyor.

Almanya'da Meslek Eğitimi ve Üniversite Eğitimi Dengesi

Almanya'da meslek eğitimi ve üniversite eğitimi arasında denge önemli bir rol oynuyor. Öğrenciler, genellikle eğitim alırken aynı zamanda çalışıyorlar (European Centre for the Development of Vocational Training, 2020). Bu durum, hem maddi destek sağlıyor hem de iş deneyimi kazanmalarına olanak tanıyor. Almanya'da mesleki eğitim, öğrencilerin yeteneklerine ve ilgi alanlarına göre şekilleniyor ve iş piyasasının ihtiyaçlarına cevap veriyor.

Türkiye'de Meslek Eğitimi ve Üniversite Eğitimi Dengesi

Türkiye'de ise durum biraz farklı. Gençlerin büyük bir kısmı üniversite eğitimi süresince çalışmıyor ve mezun olduklarında iş bulmakta zorlanıyorlar (Ünal & Yıldız, 2022). Bu zorluklar, gençlerde ciddi bir psikolojik baskı ve mutsuzluk yaratıyor. Öte yandan, zanaat ve meslek sahiplerinin daha hızlı iş bulduğu ve daha mutlu oldukları gerçeği göz ardı ediliyor.

Kendi Deneyimim: Meslek Lisesinden Fabrikaya

Bu tartışmalar bana kendi deneyimlerimi hatırlatıyor. Genç yaşta hayata atılmak için meslek lisesine gittim. Mezun olduktan sonra bir fabrikada çalışmaya başladım. Almanya’ya ihracat yapan bir dişli çark fabrikasında, üç otomatik makineyi yönetiyordum. Fabrikanın ortamı iyi olmasına, yemek ve çay aralarının bulunmasına rağmen, fabrika ıssız ve karanlıktı; gün ışığı almıyordu. Tek duyduğum ses, makinelerin sesiydi. İşimde başarılı olmama rağmen, yaptığım işin karşılığı olarak aldığım ücret tatmin edici değildi. 1983 yılının sonlarında 12,000 TL maaş alıyordum. Aynı işi yapan ve sadece bir makineyi yöneten mesai arkadaşım ise 18,000 TL alıyordu. Bu durumu sorguladığımda, arkadaşımın işe başlamadan önce ücret pazarlığı yaptığını öğrendim. Ancak meslek lisesinde bu tür sosyal beceriler öğretilmemişti.

O yıllarda, sınavla öğrenci alan liselerden biri askeri liseler, diğeri ise meslek liseleriydi. Babamın işi, çalıştıkça kazanabileceği bir işti ve sosyal güvencesi yoktu. Bu yüzden ailemden sık sık "elinde bir bileziğin olsun" sözünü duyardım; bu bilezik de meslek demekti. Meslek lisesine bu motivasyonla girmiştim, ancak hangi bölümü kazandığımı kayda gittiğimde öğrendim. Tesviye bölümüne girdiğim söylendi ama ortaokulda meslekler hakkında çok az bilgi verildiği için neyle karşılaşacağımı bilmiyordum.

Sonuç

Gençlerin meslek seçiminde bilinçli tercihler yapabilmesi için, ortaokul son sınıf öğrencilerinin meslek liselerine teknik gezilerle götürülmesi ve meslek liselerinin tanıtım amaçlı olarak ortaokullara ziyaretlerde bulunması önemlidir (World Economic Forum, 2023). Böylece, gençler yeteneklerine ve ilgilerine uygun meslekleri seçebilir ve daha anlamlı bir kariyer yolu izleyebilirler.

Sonuç olarak, hem Almanya hem de Türkiye'de meslek eğitimi ve üniversite eğitimi arasında denge kurulması gerekmektedir. Gençlerin yeteneklerine ve ilgi alanlarına göre yönlendirilmesi, sosyal becerilerinin geliştirilmesi ve iş piyasasının ihtiyaçlarına cevap veren eğitim programlarının sunulması önemlidir (OECD, 2021). Böylece, gençler daha mutlu ve başarılı bir iş hayatına adım atabilir ve topluma daha fazla katkı sağlayabilirler.


Referanslar

  • Eco, U. (1994). The Search for the Perfect Language. Wiley-Blackwell.
  • European Centre for the Development of Vocational Training. (2020). Vocational Education and Training in Germany. Retrieved from Cedefop.
  • OECD. (2021). Education at a Glance 2021: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19991487.
  • Ünal, A., & Yıldız, M. (2022). The Role of Vocational Education in Turkey: Opportunities and Challenges. International Journal of Educational Research, 112, 101-115. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2022.101115.
  • World Economic Forum. (2023). The Future of Jobs Report 2023. Retrieved from WEF.


Mesleki Eğitimde (VET) Karşılaşılan Zorluklar


Değişen Endüstriler: Mesleki eğitimin, yeşil üretim yöntemlerine uyum sağlaması ve yapay zeka ile otomasyonun iş yerlerinde artış göstermesi gerekmektedir.

Katılım Oranları: Genç yetişkinlerin sadece %10-30'u mesleki yeterliliklere yöneliyor, oysa mesleki eğitim ile istihdam arasında olumlu bir ilişki bulunuyor.

Eğitimsel Etki ve Tamamlama Oranları

Kazanç Farklılıkları: Mesleki eğitim mezunları, kariyerleri boyunca üniversite mezunlarından önemli ölçüde daha az kazanıyor.

Tamamlama Sorunları: Mesleki eğitim öğrencilerinin %50-70’i programlarını zamanında tamamlıyor, bu oran genel eğitime göre daha düşük.

İstihdama Geçiş

İş Bulma Zorlukları: Mesleki program mezunlarının yaklaşık %15’i mezuniyetten kısa bir süre sonra iş bulmakta zorlanıyor, bu da okuldan işe geçişlerin iyileştirilmesi gerektiğini gösteriyor.

Politika Önerileri

İş Temelli Öğrenme: Mesleki programlarda iş temelli öğrenmenin entegrasyonu acil olarak artırılmalı, çünkü bu oran birçok ülkede oldukça düşük.

Eğitim Sistemlerinde Esneklik: VET sistemleri, değişen iş gücü piyasası taleplerine ve öğrencilerin farklı ihtiyaçlarına daha esnek ve duyarlı olmalıdır.

Finansman ve Destek

Finansman Farklılıkları: Mesleki programlar genel eğitimden ortalama olarak daha fazla finansman alıyor, ancak Slovenya gibi bazı ülkelerde bu durumun tersi söz konusu.

Cinsiyet ve Eşitlik Sorunları: Eğitim fırsatları, cinsiyet farklılıklarını ele almalı ve tüm bireyler için, özellikle de yeterince temsil edilmeyen gruplar için, eşit erişim sağlamalıdır.

Bu başlıklar, Mesleki Eğitim ve Öğretim (VET) sisteminin daha etkin ve kapsayıcı olabilmesi için yapılan tartışmaların ve önerilerin özetidir.


Mesleki ve Teknik Eğitimi Dönüştürme

Amaç

Mesleki ve teknik eğitimi (TVET) dönüştürmeyi hedefleyerek, gençlerin potansiyelini ve kariyer fırsatlarını artırmayı amaçlıyor.

İş Gücüyle Bağlantı

Eğitimi doğrudan iş piyasasıyla ilişkilendirerek, gençler için daha parlak bir gelecek sağlamaya vurgu yapıyor.

Ortak Çalışmalar

TVET'i iyileştirmek için dünya genelinde kurumlar, hükümetler ve özel sektör arasında iş birliğini teşvik ediyor.

Karşılaşılan Zorluklar

TVET'in üstesinden gelmesi gereken ekonomik toparlanma, teknolojik değişim ve toplumsal sorunlar gibi birçok zorluktan bahsediyor.

Beceri Gelişimi

Bireyleri sürdürülebilir ve kapsayıcı ekonomilere hazırlamak için sürekli beceri geliştirmeyi savunuyor.

Stratejik Hedefler

Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SDG'ler) ile uyumlu hareket ederek, değişen bir ortamda stratejik eylemler ihtiyacını vurguluyor.

Dijital ve Yeşil Ekonomi

Yenilikçi beceri eğitimiyle dijital ve yeşil ekonomilere geçişi kolaylaştırmaya odaklanıyor.

Kapsayıcılık

Dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını ele alarak, kapsayıcı ve barışçıl toplumları destekleyen beceri geliştirmeyi teşvik ediyor.

Sürekli Taahhüt

Mevcut ve gelecekteki zorluklara yanıt veren eğitim stratejilerine uyum sağlamak için sürekli taahhüt gerekliliğini teşvik ediyor.

Potansiyeli Açığa Çıkarmak

Hızla değişen dünyanın taleplerini karşılamak için eğitim reformlarıyla potansiyelin açığa çıkarılmasına çağrı yapıyor.


 Mesleki Eğitimin Geleceği

1. Değişen İş Ortamı

Dijitalleşme, otomasyon ve iklim değişikliği, iş dünyasını dönüştürüyor.

2. Dijital Becerilerin Önemi

Yeni işlerin çoğu, çevrimiçi platformlar ve iletişim teknolojilerine dayanıyor, bu nedenle dijital araçlara hakim olmak çok önemli.

3. Güncel Mesleki Eğitim

Sarah gibi mekatronik alanındaki stajyerler, özellikle otomotiv sektöründe, endüstri taleplerini karşılamak için güncellenmiş nitelikler alıyor.

4. Eğitim Materyallerine Erişim

Dijital öğrenme platformları, ücretsiz eğitim kaynakları sunuyor, ancak yaş, cinsiyet ve sosyo-ekonomik durum gibi faktörler, küresel erişim eşitsizliklerine neden olabiliyor.

5. Dijital Uçurumu Kapatmak

Dijital teknolojilere ve bu teknolojileri kullanmak için gereken becerilere erişimde önemli boşluklar var, özellikle kadınlar bu konuda dezavantajlı durumda.

6. Yenilikçi Eğitim Fırsatları

Irak'taki yenilik merkezleri gibi girişimler, mülteciler ve kadınlar da dahil olmak üzere gençlerin bilgi ve iletişim teknolojileri alanında beceri kazanmalarını sağlıyor.

7. Öğretmen Eğitiminin Önemi

Öğretmenler ve eğitmenler için sürekli eğitim, değişen endüstri taleplerine ve eğitim yöntemlerine ayak uydurmak için kritik öneme sahip.

8. Eğitim Yöntemlerini Modernize Etmek

Kosova'daki projeler, e-öğrenme, harmanlanmış formatlar ve pratik proje çalışmaları ile mesleki eğitimi iyileştirmeye odaklanıyor.

9. Endüstri ile İş Birliği

Mesleki eğitim programları ile özel sektör arasındaki iş birliği, eğitimi işgücü piyasası ihtiyaçları ile uyumlu hale getirmek için gerekli.

10. Dijital Gereksinimlere Uyum

Mesleki eğitim, öğrencilere gelecekteki iş gücüne etkili bir şekilde hazırlamak için dijital teknolojileri ve yeni yeterlilik kriterlerini dikkate almalıdır.


TAKK'de Öğrenci Deneyimleri

Öğrenci Profilleri

Kenyalı öğrenciler, kaynakçılık, yemek hizmeti ve hemşirelik gibi çeşitli programlarda eğitim alıyorlar.

Program Seçimleri

Öğrenciler, pratik alanlara olan tutkularından dolayı kaynakçılık ve hemşirelik gibi uygulamalı alanları tercih ediyorlar.

Finlandiya'da Eğitim Alma Nedenleri

Öğrenciler, Finlandiya'nın mükemmel eğitim sistemi ve özellikle kadınlar için güvenli olmasını takdir ediyor.

Kültürel Etkileşim

Farklı kültürleri keşfetme ve etkileşimde bulunma isteği, öğrenciler için önemli bir motivasyon kaynağı.

Eğitim Olanakları

TAKK, geniş sınıflar, modern ekipmanlar ve destekleyici öğretmenler sunuyor.

Varış Öncesi Endişeler

Başlangıçta öğrenciler, soğuk havaya uyum sağlama ve olası ayrımcılık konusunda endişeliydi.

Havaya Uyum Sağlama

Öğrenciler kışı eğlenceli buldu; buzda yüzme ve balık tutma gibi deneyimler yaşadılar.

Ayrımcılık Algısı

Hiçbir ayrımcılık deneyimi yaşamadılar; Fin halkı arkadaş canlısı ve yardımsever.

Dil Öğrenme

Öğrenciler, eğitimlerinin bir parçası olarak Fince öğreniyorlar.

Başkalarına Teşvik

Afrikalı öğrencilere, üstün eğitim kalitesi nedeniyle Finlandiya'da eğitim almalarını şiddetle tavsiye ediyorlar.

Eco'nun Anlatı Yolculuğu


Anlatıcılık Başlangıcı

Eco, akademik yazılarında bile erken yaşta anlatmaya başladı ve bu, yaşam boyu süren bir anlatı dürtüsünü yansıtıyor.

Romanlara Geçiş

48 yaşında roman yazmaya başladı; çocukları kendi hikayelerinden büyüdüğünde, anlatıcılıktan resmi roman yazımına geçti.

Yazma Süreci

Yazmayı bir araştırma olarak görür; Eco, anında yazmaktansa dünya inşası ve karakter gelişimine odaklanır.

Uzun Gelişim Süreci

Eco'nun romanları genellikle yazmaya başlamadan önce yıllar süren kapsamlı hazırlıklar gerektirir.

Karakter Mantığı

Karakterlerin hikayeyi yönlendirmesi gerektiğine inanır; yazar, sadece onların gelişimini takip eder.

Düz Yazı ve Şiir Arasındaki Fark

Eco, düz yazıyı olayların gerçekleştiği bir dünya olarak ayırır, oysa şiir sözcüklerle başlar.

Üslup Uyarlaması

Her romanın tarihi bağlamına uygun olarak yazım tarzını uyarlayarak özgünlük sağlamaya çalışır.

Okur Katılımı

Eco, anlatı yoluyla bir model okur oluşturur; belirlenmiş bir kitle için yazan yazarlardan farklıdır.

Başarının Etkisi

"Gülün Adı" kitabının beklenmedik şöhreti, onun bir yazar olarak özgürlüğünü ve mahremiyetini sınırladı.

Araştırmanın Önemi

Eco, anlatılarının doğruluğunu sağlamak için gerçek mekanları ziyaret etmeyi ve kapsamlı araştırma yapmayı şart koşar.

Umberto Eco Röportajı Özeti

Erken Başarı

Eco'nun ilk romanı "Gülün Adı," uluslararası bir bestseller oldu ve 9 milyondan fazla kopya sattı.

Parodi Yazarlığı

1950'lerin sonları ve 1960'ların başlarında, ciddi edebi bir bağlamda mizahını sergileyen edebi parodiler yazdı.

İtalya'daki Siyasi Durum

İtalya'daki siyasi değişimin durgunluğunu ele alarak, bunu ABD'nin hala Harry Truman tarafından yönetildiği hayali bir senaryoya benzetiyor.

Yolsuzluk Soruşturması

Onlarca yıl boyunca aynı siyasi sınıfın hüküm sürdüğü İtalya'da, büyük bir yolsuzluk soruşturmasının, yaygın siyasi yolsuzluğu ortaya çıkardığını belirtiyor.

Yeni İtalya Vizyonu

Seçim reformu ile "partito-partito" sisteminden koparak daha etkili bir hükümet kurulması umudunu taşıyor.

Edebi Yolculuk

Eco, 48 yaşına kadar kendini bir yazar olarak görmedi; daha önceki çalışmaları akademik ve deneysel nitelikteydi.

Hikaye Anlatmanın Önemi

Hikaye anlatmayı, yiyecek ve seks kadar doğal bir insan dürtüsü olarak tanımlıyor.

Yaratıcı Süreç

Yazmanın acı ve sevinç anları içerdiğini, zor bir yolculuğu yönetmeye benzetiyor.

Göstergebilim Öğretimi

Göstergebilim öğretmeye devam ediyor ve bunu insan iletişimi hakkında çağdaş bir felsefe olarak görüyor.

Sürekli İlgilenme

Amerika ve siyasi iklimi hakkındaki hislerini yansıtıyor; yeni bir yönetimle olumlu değişim umutlarını dile getiriyor.

No comments:

Post a Comment

Deprem Tahmininde Bilim ve Gerçeklik

Deprem tahminleri, bilim dünyasında uzun zamandır tartışılan ve büyük merak uyandıran bir konu. Peki, gerçekten depremi önceden tahmin edebi...