Friday, July 21, 2023

Sarayburnu'na Çocuk Bakışı!

Kadırga'da büyüyen bir çocuk olarak, okulların tatil olduğu zamanlarda en çok mutlu olduğum şeylerden biri, babamın bana bisiklet almasıydı. Babamla birlikte çalışma hayatına başladığım dönemlerdeydi. Ona küçük işlerde yardım ederdim.

Bir gün, babamla Laleli'deki dükkanından çıkıp Aksaray'a doğru yürürken, sokaklarda yabancı marka bisikletlerin sergilendiği bir alan gördük. Ben de babamdan bisiklet isteyip istemediğimi sormuştum, hatırladığım kadarıyla. Akşama doğru eve döndüğümde, sıfır ve yeni bir bisikletim olduğunu gördüm. O an dünya benim olmuş gibiydi! Artık bisikletle istediğim yere özgürce gidebilirdim. Bunlardan biri de Sarayburnu'na gitmekti. Orada denize girebilir ve eski İstanbul'un güzelliklerini seyredebilirdim.


 

Deniz içinde depremini bekleyen aktif kırıklar!

Ege Denizi'nde meydana gelen M4.1 depremi ile ilgili olarak, @LastQuake ve @DepremDairesi verilerini esas alan verilere dayanarak, #deprem tehlikesinin sınırlarının karalardan denizin içine kadar uzanması için güncellenmiş deprem tehlike haritalarının lüzumlu olduğunu fark ettim.


Ege Denizi ve Kuşadası'na yakın deniz içinde meydana gelen bir deprem, büyük olmamakla birlikte önemli bir büyüklük ve mesafede şiddete neden olmuş gibi görünüyor.

AFAD'ın deprem verisi tarafından sağlanan ulusal diri fay haritası ve deprem tehlike haritası, denizlerimizin içindeki jeofizik kırıkların neden olabileceği tehlikeleri dikkate almamış durumda.

Son yıllarda sayıları artan deprem istasyonları ve özellikle Ege Denizi kıyısındaki ülkelerde kaydedilen deprem verilerinin EMSC üzerinden analiz edilmesiyle, denizdeki deprem tehlikesinin karada olan deprem tehlikesinden daha düşük olduğunu kimse iddia edemez.

Ulusal deprem tehlike haritasının sınırları, kara içinde yayılan ve yüzeysel gözlemlere dayalı olarak yerbilimciler tarafından tespit edilen kırık sınırlarıyla aynı. Bu nedenle, Mavi Vatan olarak adlandırılan ülkemizin deniz içinde ve bize ait olan deniz tabanında fayların varlığını işaret eden kırık çizgiselliklerini takip ederek, deniz jeofiziği ve OBS izleme teknolojisi ile deniz altındaki kırıkların yerlerinin acilen tespit edilmesi gerekir.


Ülkemizin depreme karşı savunma gücü, yalnızca karada varlığı tespit edilen diri kırıklar kadar değil, aynı zamanda tespit edilmeyi bekleyen deniz altındaki kırıkların deprem tehlike performansı esas alınarak daha gerçekçi düzeye çıkabilir.